Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Mackey

Varför bytte jag impeller

Rekommendera Poster

Har precis bytt impeller helt i onödan.

 

Den fem år gamla impellern från Biltema var hur fin och felfri som helst. Inga problem med sprickor eller slitage och när den legat en stund så vecklade den ut sig. När jag bestämt att byta vågade jag inte låta bli.

 

Jag tror vi byter dessa små gummipumphjul alldeles för ofta.

 

Någon som håller med eller inte?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter inte förrän den visar upp sprickor, dock har jag en ny och några begangnade med minimala sprickor med mig i båten.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter inte förrän den visar upp sprickor, dock har jag en ny och några begangnade med minimala sprickor med mig i båten.

 

 

Kalle

Exakt sammalunda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybåtsägare går man på alla (nästan)  uppmaningar hit & dit på att byta ditt & datt,,, så javisst ska jag byta även denna  fast den gamla var hur fin som helst...

 

Frågan är om jag måste byta alla 8 stiften...? Troligen inte...

 

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland får jag höra, i synnerhet när det varit något litet problem "Byt allt som går att byta". Svarar då "Masten? Kölen? Något mer?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byter man impeller?

Tja, hur ofta skall man byta slangar, genomföringar etc?

Svaret är nog trots allt: hellre för ofta än för sent.

Om man har en ny och relativt okänd (begagnad) båt vill man nog byta det mesta. Då vet man att det i alla fall är gjort de senaste 40 åren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att det är vanligt att byta impeller på inombordare varje år, men på utombordare tror jag många kör med samma över 5 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland får jag höra, i synnerhet när det varit något litet problem "Byt allt som går att byta". Svarar då "Masten? Kölen? Något mer?"

Kanske är lika bra att byta hela båten. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min volvo pentaimpeller bytte jag när jag köpte båten. Den impellern är definitivt som ny fortfarande efter tte säsonger.

Vegan O21 "äter" impellrar. Vingarna är smalare och tätare, dom viks mer.

dessa impellrar verkar finnas endast hos vegabutiken och endast passa i dessa motorer. Den motorn går inte mycket. Max 5L bensin/år hittills i snitt. Ändå varit tvingad att byta minst 1-2ggr per sommar.

Tror det beror på att även kvarvarande lager av impellrar är tillverkade på 70-talet.

har ju inte velat bryta och bända i helt nya men misstänker att dom är lite "pepparkaka" från början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att det är vanligt att byta impeller på inombordare varje år, men på utombordare tror jag många kör med samma över 5 år. 

Impellern i en utombordare lever ett skonsammare liv eftersom bladen inte böjs lika mycket. Det beror på att impellern sitter under vattennivån (nere i riggen på motorn) och inte behöver kunna suga vatten utan endast trycka vatten in i motorn. Därför ser pumphusens insida olika ut.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man följer gängse synsätt byter man impeller varje år.

 

Enligt min uppfattning och erfarenhet är det helt onödigt.

 

Men att du bytte impeller efter fem år tror jag är helt ok.

 

Det är väl ungefär den tidsintervallen jag erfarenhetsmässigt brukar gå efter.

 

Den dan impellern tappar en vinge som åker in i kylsystemet och fastnar nånstans, så är det inte lika kul. Sånt brukar alltid inträffa när det passar absolut som sämst.

 

Jag är helt övertygad om att du gjorde helt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En impeller som inte misshandlas håller garanterat i fem år. Antagligen tio. Om den misshandlas kan den vara helt förstörd på en halv minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter hellre vart annat år i lugn och ro i hemmahamn än vart 5:e år ute till havs med pålandsvind. Jag tycker det är värt 150 kronor och 15 minuters arbete. En liten kostnad i båtsammanhang.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att så många verkar snåla in på service. Hur gör ni med växelhusolja och termostater, fett och olja+ filter?

 

Själv byter jag hellre för ofta och vet att motorn är i bra skick. För mig kostar servicen 500-1000kr om året och tar 1-2timmar. Jag ser det som billigt i sammanhanget...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att så många verkar snåla in på service. Hur gör ni med växelhusolja och termostater, fett och olja+ filter?

 

Själv byter jag hellre för ofta och vet att motorn är i bra skick. För mig kostar servicen 500-1000kr om året och tar 1-2timmar. Jag ser det som billigt i sammanhanget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En impeller som inte misshandlas håller garanterat i fem år. Antagligen tio. Om den misshandlas kan den vara helt förstörd på en halv minut.

 

HUr misshandlar man en impeller?

Eller menar du en som man skadar vid ditmekandet?

Utombordare såklart, kan du ju köra torr..

HAr jag missat nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kör den torr. Det kan man göra oavsett inombordare, drev eller utombordare. Det är tex lätt hänt att den går torrt när man ska konservera på hösten om man inte gör allt rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kör den torr. Det kan man göra oavsett inombordare, drev eller utombordare. Det är tex lätt hänt att den går torrt när man ska konservera på hösten om man inte gör allt rätt.

 

JA OK såklart... Trodde du menade när den är monterad..och under "Normal" drift =)

 

Ska råga Vegabutiken, nu när jag ska beställa hem ett gäng impellrar igen, om dom tillverkas fortfarande eller om dom är från 70-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ens tänka tanken att snåla på en pryl som kostar max 500 kr och tar 15 min att byta??

Om den rasar i högsjö är det kört.

 

På våran gamla Albin 25:a lossnade en del av den och satte igen en kylkanal i motorn.

4 v på varv totalt sett. Felsökning, rivning av topp mm. Billigt? Not.....

 

Ny impeller känns som en besparing.

Tar ut den ur min nuvarande AQAD40B varje vinter. Byter vartannat år.

Sedan kan man ju fundera på om man skall köpa original eller ful-märke men det är ju en annan 5:a?

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är nästan uteslutande av aluminiumgods och har man inte bytt på många år kan det vara svårt att få bort skruvarna. Håller annars med om att impeller som sitter under vattenytan fungerar med vingar som nästan inte böjer sig. Då håller impellern många år. Man kan jämföra funktionen med en centrifugalpump som inte pumpar förrän man fyllt den med vatten.

 

Impellern i inombordsmotorer är en kontruktion som inte borde ha lämnat ritbordet. Den fungerar trots allt men kräver ett perfekt material. Under några år höll Volvo Pentas impellrar för Md2C knappt en sommar. Vingarna gick av och kunde i bästa fall kunde den pillas bort innan den fastnade för gott nånstans i kylkanalerna. Lossas med tryckluft eller vatten som spolas bakvägen enl principen att fordon backas när det fastnat mellan grindstolparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ens tänka tanken att snåla på en pryl som kostar max 500 kr och tar 15 min att byta??

Om den rasar i högsjö är det kört.

 

På våran gamla Albin 25:a lossnade en del av den och satte igen en kylkanal i motorn.

4 v på varv totalt sett. Felsökning, rivning av topp mm. Billigt? Not.....

 

Ny impeller känns som en besparing.

Tar ut den ur min nuvarande AQAD40B varje vinter. Byter vartannat år.

Sedan kan man ju fundera på om man skall köpa original eller ful-märke men det är ju en annan 5:a?

 

// Mats W

Tja, det är väl av samma orsak som man inte byter drivremmen till kylvattenpumpen varje år som kostar ännu mindre men får samma konsekvens om den går av, ingen drivning av vattenpumpen och överhettad motor. Det finns många delar på en motor som kostar under 500:- och som kan gå sönder och orsaka stopp. 

En del förespråkar att montera ur impellern och förvara den insmord i t.ex. glycerin över vintern, vilket den säkert mår bäst av. Jag tycker den kan vara svår att montera bort utan att den blir skadad, så jag brukar låta den sitta kvar och vrida runt vattenpumpen för hand några gånger så den inte blir för deformerad. Man skulle egentligen sätta ett grovmaskigt nät efter pumpen för att undvika att delar av impellern kan gå in i kylkanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju som Riro skriver mycket man inte byter fast det går fort och inte kostar mer än en impeller.

 

Håller med om att det är dumt att äventyra säkerheten eller riskera kostsamma följdskador genom att inte byta impeller.

I mitt fall ser impellern från Biltema ut som att den skulle kunna gått i fem år till så någon säkerhet äventyras ju inte.

 

När man köper en begagnad båt är det naturligtvis vettigt att byta "allt", men att varje år byta och fixa;

Impeller

Bränslefilter (om man även har förfilter).

Diverse remmar.

Tändstift/spridare.

Tändinställning.

Justera bränslepumpen.

Rensa vatten och smuts ur bränsletanken.

Byta bränsleslangar.

Bya glykol.

Tillägg:

Termostat.

Tempgivare.

Oljetrycksgivare.

Mm, mm, mm.

 

Motorolja bör man byta varje år eftersom den bryts ner med tiden medan det kanske inte är nödvändigt att byta oljefilter varje år. En äldre bil går ca. 200 timmar mellan filterbytena och en ny långt längre tid.

 

Sedan kan man ju byta alla genomföringar, kulventiler, bälgar, mm, mm, ganska ofta också. Vår bälg är från 1994 (tror jag) och den är mjuk och fin fortfarande. Vi hade tänkt byta motor när vi köpte båten för fem år sedan och då byta bälg, men motorbytet har inte behövts så bälgen har blivit kvar.

 

Alla sätter väl sin egen gräns för hur mycket man tycker man ska byta för att inte äventyra säkerheten. Min impeller får nog sitta i fem år till nästa gång jag öppnar vattenpumpen, brukar vrida på motorn några ggr per vinter så att vingarna får sträcka ut sig då och då. Kan impellern sitta i under april till oktober (ibland utan at båten används på en månad) så kan den säkert sitta i från november till mars också.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är vissa oljor konserverande så det kan med fördel bytas innan vinteruppställningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, färsk olja i motorn som körts en kort stund efter oljebytet är bra för motorn och så är det skönt att ha några saker gjorda när våren kommer.

Vinterförvaring med gammal olja i motorn kan vara sämre, men behöver inte vara skadligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag mig till bara impellern.

Tar ut min med en spetsig tång som griper tag i navet i centrum å så fort so tvärpinnen komit loss nyper jag tag i den. Vrider å drar i rätt riktning försiktigt å drar ut den. Lägger den så att insidan kommer tillbaka rättvänt.  Detta för att inte bladen skall deformeras å böjas åt motsatt håll.

 

Innan montering är jag noga med att kolla sprickor. Har inte hittat nåra hittills. Noga med att smörja å vrider in den på plats för att inte belasta i fel riktning på vingarna. Sedan vrider jag ett varv på smörjkoppen efter varje timmas motorkörning. Samma impeller sen jag köpte båten. Hur många år sen äre? Ni som läst mina rader har nog bättre reda på det än jag själv. Vi säger 6 år?

 

Motorn kör jag ett par tre minuter ca vart tredje vecka på vintern, trots att den inget kylvatten får. Sjövattenkyld. Ser till att stoppa så att både ventilerna är stängda. Det gör sig självt eg. pga kompressionen. That´s it. Men det är kanske skillnad på en gammal diesel å de moderna smäcken man köper.

 

Å jo visst ja, det är en B-tema impeller!

Huga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...