Cam72 64 Postad 28 Mars , 2016 Hej Har plockat ur tankarmaturen för att rengöra tanken, och upptäcker att allt skräp i tanken är rostflagnor från dykröret/bränsleröret och armaturen. Tänkte köra citronsyra på detta för att få rent men hur bör jag göra för att rostskydda detta inför framtiden? Vill ju inte att rostskyddsfärgen släpper efter 2 veckor och hamnar i dieseln... Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2016 Du har lättare att klämma och känna på grejerna än vi som bara ser en bild. Verkar det stabilt och inte läcker skulle jag skrapa bort flagor som kan lägga sig i utloppet och låta det vara så tills nästa koll. Du har en utmärkt inspektionslucka och en koll av tankens kondition varje vår är aldrig fel. Någon kanske föreslår epoxi om du vill göra en ytbehandling men hur säkert fäste det får är kanske lite osäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 28 Mars , 2016 Varför inte tillverka nytt i något material som inte rostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 28 Mars , 2016 Funderar lite... diesel är ju en petroleumprodukt - eller borde vara - vilket i sig borde vara rostskyddande, eller? Har du fått in fukt/vatten i tanken? Borde inte problemet lösa sig själv om du tätar och bara tankar ren diesel? Eller tänker jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 29 Mars , 2016 Hej Jo du har nog rätt Peter_K, det borde(?) väl inte rosta i dieseln, jag har inte funnit varken alger eller vatten i tanken, dock osäker på hur det ser ut i andra änden av tanken där sugröret sitter då det är svårt att komma åt för inspektion, Förfiltret med avskiljaren har aldrig haft vatten i sig i alla fall... Så slutsatsen är alltså att inte behandla med något tycker ni? Mvh J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 29 Mars , 2016 Jag skulle gissa på fukt, du hittar inte en tank som inte har rost i sig efter ett antal år. Men enligt bilden ser det ju väldigt bra ut så jag hade nog nöjt mig med en rejäl dust med stålborste samt om man har lust rostätare och sedan monterat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 Mars , 2016 Rostflagor och liknande är en bra sorts skit eftersom det dels är tungt (lägger sig på botten) samt är stort så det fastnar i filtret. Är det bara ytrost skulle jag putsa av det värsta och återmontera. Om det däremot är gravrost blir det till att byta, ingen färg kommer att rädda den då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 Mars , 2016 Ursäkta, men varför inte bara borsta rent och sen smeta på lite vanlig motorolja. Det borde väl hindra rosten under en god tid framåt. Och ingen dieselmotor har väl dött av någon droppe motorolja i dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 31 Mars , 2016 Hej Blir borste alt, citronsyra med tapekklister och sedan brakepartcleaner och ner i tanken då dieseln måste skydda, så länge man har bra nivå på bränslet vill säga... Nästa fråga, måste byta packning till manluckan och min lokala båthandlare hade inget packningsmaterial att tillverka av så jag frågade på Mekonomen och fick denna som förslag skulle den fungera tror ni? art. 40-8003 neoprengummi 3 mm http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/packningar mvh j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 31 Mars , 2016 Hej Nästa fråga, måste byta packning till manluckan och min lokala båthandlare hade inget packningsmaterial att tillverka av så jag frågade på Mekonomen och fick denna som förslag skulle den fungera tror ni? art. 40-8003 neoprengummi 3 mm http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/forbrukningsmaterial/packningar mvh j Enligt Kuntze: Kloroprengummi Neopren (CR) Har mycket god ålder- och väderbeständighet. God beständighet mot oljor, sväller i mineraloljor men förstörs ej. Mycket goda mekaniska egenskaper. Finns endast i svarta blandningar. Kristalliserar sig i kyla. Arbetstemperatur: -20°C till +100°C. För diesel så anger de beständigheten till B = Lindrig påverkan. Oftast användbar. Bästa beständigheten mot diesel har Butylgummi och Fluorgummi. A = Obetydlig påverkan. Rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 1 April , 2016 Det blir en tur till Kuntze Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 April , 2016 Kallgalv finns på sprayburk... Håller väl bara 15 år kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser