Barmeister 4 Postad 27 Mars , 2016 Hej Ska äntligen installera en Thermic båtvärmare. Har jag förstått det rätt att själva skorstenslangen (rökgas) ska vara dubbel, d.v.s. en inre (hårdare) och en yttre? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Mars , 2016 (redigerade) Rätt uppfattat. Den inre brukar man ha i rostfritt så den inte just rostar och börjar läcka. Den yttre kan vara antingen i RF eller aluminium. Avgaserna går ut i den inre och förbränningsluften går in i den yttre. Redigerad 27 Mars , 2016 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 27 Mars , 2016 Om man har en Wallas så gäller samma sak. Inner i rostfritt och ytter i alu. MEN... om avgasröret inte går ut i taket utan åt sidan så SKALL båda (inner + ytter) rören vara i rostfritt enligt Wallas manual. Jag antar det är av säkerhetsskäl. Även om Thermic inte har de kraven så tycker jag det är en god idé att efterapa Wallas krav/direktiv och ha båda i rostfritt. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 28 Mars , 2016 Tack för era svar! Och visst, tänkte mig skorsten sidledes så blir att tänka till där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser