Possen 0 Postad 27 Mars , 2016 Sitter och planerar inför semestern i sommar. Har en plan att transport segla ifrån Malmö till Göteborgs trakten med några vänner under 1-2 dygn beroende på väder, veckan innan semestern. För att sedan segla tillbaka till Malmö med tjejen under 2-3 veckor. Någon som har tips på någon bra hamn att lämna sin båt i en vecka? Med hyfsad avgift. Tar gärna emot tips på trevliga hamnar att besöka på tillbaka vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Mars , 2016 Sitter och planerar inför semestern i sommar. Har en plan att transport segla ifrån Malmö till Göteborgs trakten med några vänner under 1-2 dygn beroende på väder, veckan innan semestern. För att sedan segla tillbaka till Malmö med tjejen under 2-3 veckor. Någon som har tips på någon bra hamn att lämna sin båt i en vecka? Med hyfsad avgift. Tar gärna emot tips på trevliga hamnar att besöka på tillbaka vägen. Och vad har du för båt. Storlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Possen 0 Postad 27 Mars , 2016 Sitter och planerar inför semestern i sommar. Har en plan att transport segla ifrån Malmö till Göteborgs trakten med några vänner under 1-2 dygn beroende på väder, veckan innan semestern. För att sedan segla tillbaka till Malmö med tjejen under 2-3 veckor. Någon som har tips på någon bra hamn att lämna sin båt i en vecka? Med hyfsad avgift. Tar gärna emot tips på trevliga hamnar att besöka på tillbaka vägen. Och vad har du för båt. Storlek? Det är en Albin 78. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Mars , 2016 Sitter och planerar inför semestern i sommar. Har en plan att transport segla ifrån Malmö till Göteborgs trakten med några vänner under 1-2 dygn beroende på väder, veckan innan semestern. För att sedan segla tillbaka till Malmö med tjejen under 2-3 veckor. Någon som har tips på någon bra hamn att lämna sin båt i en vecka? Med hyfsad avgift. Tar gärna emot tips på trevliga hamnar att besöka på tillbaka vägen. Och vad har du för båt. Storlek? Det är en Albin 78. Då har jag en plats i Björlanda Kile som är 2,80 x 10,0 meter som jag kanske kan avvara nån vecka. Har en trailerbar båt som kan ligga på trailer eller om jag själv är ute och snurrar då. Vecka 27-29 ska den inte användas som det är tänkt just nu iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 28 Mars , 2016 (redigerade) Fast seglar du båten till Göteborg och Björlanda Kile - som ju inte är nåt dumt alternativ. Bortsett från att bussförbindelserna från Björlanda Kile är lite stökiga, så är ju kommunikationerna mellan Malmö och Göteborg bra. De gångerna jag legat med båt i Björlanda Kile (Som inte har några gästplaser - men är man halvelak bohusläning så löser man det ändå) har jag gått en styv km till "Skra Bro" Där det är goda förbindelser med Göteborgs Central. Lånar ni sen platsen av Pseudonym, så kanske det löser sig ändå. Han är ju så fruktansvärt snäll och tjänsvillig. En av de mest godhjärtade människor jag känner. Har ni kommit till Göteborgstrakten, så är det väl inte frågan om hamnar på hemvägen. Göteborg till Malmö är bara en transportsträcka. Det finns väl några enstaka ställen Söder om Göteborg som kan va nåt att ha. Vinga och Tistlarna för att nämna några. En sån plats som Hallands Väderö - som ju är en av mina favoritöar - seglar ni ju lätt till från Malmö. Transportseglar ni så långt norrut så måste ni ju fortsätta norrut - det är ju norr om Göteborg som den fina skärgården finns. Allra finast är det ju norr om Hunnebostrand och upp till Strömstad. Transportsegla Malmö - Göteborg Semestersegla Göteborg - Strömstad -Göteborg Transportsegla Göteborg -Malmö Flirta med Pseudonym, så kanske ni får ligga där en vecka på hemvägen. Annars är ju Kungshamn - i mellersta Bohuslän - inget dumt ställe. Som ett planerings undrlag är den här boken inte så dum. http://www.bokus.com/bok/9789189564534/skanor-stromstad-din-guide-till-vastkustens-oar-gast-och-naturhamnar/ Det finns ju mycket mer liknande hamn och farledsbeskrivningar- tex http://www.vastkustkretsen.se/Publikationer/Publikationer Redigerad 28 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 28 Mars , 2016 Beroende på väder o vindar, sommaren kan vara ombytlig, så kan det vara ett kul alternativ att ta den västliga rutten över Skagen, Läsö, Anholt, Gilleleje o Helsingör på vägen dit eller hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Possen 0 Postad 28 Mars , 2016 Sitter och planerar inför semestern i sommar. Har en plan att transport segla ifrån Malmö till Göteborgs trakten med några vänner under 1-2 dygn beroende på väder, veckan innan semestern. För att sedan segla tillbaka till Malmö med tjejen under 2-3 veckor. Någon som har tips på någon bra hamn att lämna sin båt i en vecka? Med hyfsad avgift. Tar gärna emot tips på trevliga hamnar att besöka på tillbaka vägen. Och vad har du för båt. Storlek?Det är en Albin 78. Då har jag en plats i Björlanda Kile som är 2,80 x 10,0 meter som jag kanske kan avvara nån vecka. Har en trailerbar båt som kan ligga på trailer eller om jag själv är ute och snurrar då. Vecka 27-29 ska den inte användas som det är tänkt just nu iallafall. Det kan vara en väldigt bra lösning Kan höra av mig till dig om vi tar denna rutt, tanken är att segla upp den vecka 28 och komma tillbaka vecka 29 så det hade klaffat bra med din planerade semester också! Men tack för erbjudandet vilket fall som, verkligen schysst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Possen 0 Postad 28 Mars , 2016 Fast seglar du båten till Göteborg och Björlanda Kile - som ju inte är nåt dumt alternativ. Bortsett från att bussförbindelserna från Björlanda Kile är lite stökiga, så är ju kommunikationerna mellan Malmö och Göteborg bra. De gångerna jag legat med båt i Björlanda Kile (Som inte har några gästplaser - men är man halvelak bohusläning så löser man det ändå) har jag gått en styv km till "Skra Bro" Där det är goda förbindelser med Göteborgs Central. Lånar ni sen platsen av Pseudonym, så kanske det löser sig ändå. Han är ju så fruktansvärt snäll och tjänsvillig. En av de mest godhjärtade människor jag känner. Har ni kommit till Göteborgstrakten, så är det väl inte frågan om hamnar på hemvägen. Göteborg till Malmö är bara en transportsträcka. Det finns väl några enstaka ställen Söder om Göteborg som kan va nåt att ha. Vinga och Tistlarna för att nämna några. En sån plats som Hallands Väderö - som ju är en av mina favoritöar - seglar ni ju lätt till från Malmö. Transportseglar ni så långt norrut så måste ni ju fortsätta norrut - det är ju norr om Göteborg som den fina skärgården finns. Allra finast är det ju norr om Hunnebostrand och upp till Strömstad. Transportsegla Malmö - Göteborg Semestersegla Göteborg - Strömstad -Göteborg Transportsegla Göteborg -Malmö Flirta med Pseudonym, så kanske ni får ligga där en vecka på hemvägen. Annars är ju Kungshamn - i mellersta Bohuslän - inget dumt ställe. Som ett planerings undrlag är den här boken inte så dum. http://www.bokus.com/bok/9789189564534/skanor-stromstad-din-guide-till-vastkustens-oar-gast-och-naturhamnar/ Det finns ju mycket mer liknande hamn och farledsbeskrivningar- tex http://www.vastkustkretsen.se/Publikationer/Publikationer Hallands väderö har jag funderat på länge, hur är där att ligga är det ankring i naturhamn? Ska absolut att ta en titt på den boken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Possen 0 Postad 28 Mars , 2016 Beroende på väder o vindar, sommaren kan vara ombytlig, så kan det vara ett kul alternativ att ta den västliga rutten över Skagen, Läsö, Anholt, Gilleleje o Helsingör på vägen dit eller hem. Skagen tror jag tyvärr inte att jag kommer att hinna med. Gilleleje och Helsingör är hamnar jag brukar besöka så de kommer jag ändå besöka under sommaren. Men Anholt har jag aldrig besökt men hört mycket gott om. Norra Europas största öknen om jag inte minns fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 28 Mars , 2016 Hallands väderö är i princip obebodd, så det är naturhamn som gäller! Se till att ha ett detaljerat sjökort för det finns mycket sten kring ön. Men hittar man bara in finns det flera fina och skyddade ställen att övernatta på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 28 Mars , 2016 Ska du bara transportsegla så spelar ju inte hamnarna så stor roll, bara att lägga till där det är närmst när ni känner er färdiga för dagen. Vi har övernattat vid de flesta hamnar och jag kan inte säga att jag hittat någon som ligger extra varmt om hjärtat. En fördel är ju om hamnen ligger nära rutten och då tycker jag glommen, träslövsläge och bua ligger bra till. Men från malmö är kanske torekov/hallands väderö närmre halvvägs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 945 Postad 28 Mars , 2016 (redigerade) Hallands väderö har jag funderat på länge, hur är där att ligga är det ankring i naturhamn? Ska du till Hallands Väderö så skaffa det här sjökortet från Hydrographica. Vanligaste naturhamnen är Kappelhamn vid de små öarna på sydsidan (kortet behövs för att segla in tryggt). Det går även att ligga på norra delen. Den stora fina bukten på östra sidan "Sandhamn" är det inte tillåtet att varken landförtöja eller svajankra vid. bara tillåtet att landförtöja. (Tack för rättelsen Dava). Redigerad 28 Mars , 2016 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 28 Mars , 2016 (redigerade) Hallands väderö har jag funderat på länge, hur är där att ligga är det ankring i naturhamn? Ska du till Hallands Väderö så skaffa det här sjökortet från Hydrographica. Vanligaste naturhamnen är Kappelhamn vid de små öarna på sydsidan (kortet behövs för att segla in tryggt). Det går även att ligga på norra delen. Den stora fina bukten på östra sidan "Sandhamn" är det inte tillåtet att varken landförtöja eller svajankra vid. Man får endast landförtöja i Sandhamn, så har det varit så länge jag har varit aktiv seglare, men det brukar vara ett tio-tjugotal båtar som struntar i detta och svajankrar ändå. Själv har jag endast landförtöjt, men aldrig sett att någon från polisen eller kustbevakningen kommer ut och beivrar förbudet mot svajankring. Vi brukar förtöja med kilar mot Oahallen. Det är ju viktigt att man inte lägger sig mot den riktiga bryggan där turbåten lägger till ifall det skulle hända något och sjöräddningen eller annan akutpersonal måste angöra ön med större båt.. Edit: http://www.ashallsgarden.se/vxkraft/hallandsvadero/images/kartor/Besokskarta_Hallands_Vadero.pdf Redigerad 28 Mars , 2016 av Dava Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 945 Postad 28 Mars , 2016 Hallands väderö har jag funderat på länge, hur är där att ligga är det ankring i naturhamn? Ska du till Hallands Väderö så skaffa det här sjökortet från Hydrographica. Vanligaste naturhamnen är Kappelhamn vid de små öarna på sydsidan (kortet behövs för att segla in tryggt). Det går även att ligga på norra delen. Den stora fina bukten på östra sidan "Sandhamn" är det inte tillåtet att varken landförtöja eller svajankra vid. Man får endast landförtöja på sandhamn, så har det varit så länge jag har varit aktiv seglare, men det brukar vara ett tio-tjugotal båtar som struntar i detta och svajankrar ändå. Själv har jag endast landförtöjt, men aldrig sett att någon från polisen eller kustbevakningen kommer ut och beivrar förbudet mot svajankring. Sandhamn är den absolut bästa nybörjarhamnen tycker jag! Ojdå, där svek mig minnet. det var visst bara svajankring som var förbjudet "För Sandhamnsbukten gäller särskilda bestämmelser, bl a tillåts ankring endast med tamp fastgjord iland." Då är Sandhamnsbukten även mitt förstahandsval. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Mars , 2016 När det gäller Hallands Väderö, så är det ju turbåtarna från Torekov, som drivit igenom förbudet att svajankra i Sandhamnsbukten. Bäst ligger man i Kappelhamn, där det är svajankring som gäller. Hittade faktiskt ett ställe där jag kunde landförtöja med min havsfidra som sticker 1,10 m. I inre Kappelhamn kan man landförtöja vid Troedshallen, men man måste ha nån form av dinge för att få iland linorna och för att komma iland på själva Hallands väderö. Det har tidigare funnits en bro, men den är borta sen länge. Skall man ligga nån längre tid är förtöjningen i inre Kappelhamn bäst. Första gången jag var på Hallands väderö, låg jag kvar en vecka. Promenerade på ön varje dag och gick i huvudsak aldrig samma väg. Det var i augusti och livnärde mig nästan på Björnbär. Hydrographica sjökort är ju bra - som alltid. Att klara sig med det vanliga sjökortet kröver lokalkännedom, eller att man vågar tjangsa. Har en gammal hamn och farledsbeskrivning med två sidor text och en skiss som jag fick nån gång på 1990-talet och som beskriver alla smygvägar. Har den i PDF-format, och är det nån som vill ha en kopia så skicka mig ett mail på thallatha(alfakrull)hotmail.com, så jag får en riktig mailadress, så kan ni få en kopia. Det är den jag använt de gångerna jag varit på ön. http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-1.html http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-2.html Har köpt Hydrographica´s kort, men inte varit på ön sen dess. Har man båten i Malmö, så tar man den ön separat för sig. Dit är det ju "bara" 60 distansminuter. Från Malmö till Björlanda kile är det det ju ca 160 distansminuter. Har man besättning så man klara att segla hela sträckan på en etapp klara man det på mindre än två dygn, måste man kryssa så så får man nog räkna med tre dygn. Mellan Göteborg och Malmö är det ju goda tågförbindelser. Vi transportseglade (jag och min seglarkompis Erik) Smoegens nya båt från Klagshamn till Kungshamn förra våren. Efter som vi hade gott om tid seglade vi dagtid på tre etapper upp till Göteborgs södra skärgård och sen en dags segling hem. Malmö - Torekov ca 60 distansminuter Torekov - Glommen ca 35 distansminuter Glommen - Tistlarna ca 35 distansminuter Tistlarna - Björlanda kile ca 25 distansminuter Det finns ju många alternativa hamnar på vägen Varberg eller Bua norr om Glommen och Donsö, norr om Tistlarna - för att ta ett par exempel. Transportsegla till Göteborg, semestersegla i Bohuslän och sen transportsegla hem från Göteborg. Jag vill aldrig röra till och hafsa över för mycket på en gång, utan tycker man skall ta sig så god tid som möjligt, om nu inte sporten är att hafsa över så mycket som möjligt, utan att se och uppleva nåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 29 Mars , 2016 Långt upp i nordväst finns en liten vik som heter Tjuvelthamn och en kamrat brukar gå in där med sin lilla Albin 57:a och lägga till vid den gamla stenbryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Mars , 2016 (redigerade) Långt upp i nordväst finns en liten vik som heter Tjuvelthamn och en kamrat brukar gå in där med sin lilla Albin 57:a och lägga till vid den gamla stenbryggan. image.jpegimage.jpeg Pseudonym talar alltså om Hallands Väderö. Jag försökte gå in där en gång med min havsfidra som sticker 1,10 m. Det var inte helt enkelt. http://www.ashallsgarden.se/vxkraft/hallandsvadero/Platser-pa-HV.pdf Redigerad 29 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 29 Mars , 2016 Långt upp i nordväst finns en liten vik som heter Tjuvelthamn och en kamrat brukar gå in där med sin lilla Albin 57:a och lägga till vid den gamla stenbryggan. image.jpegimage.jpeg Pseudonym talar alltså om Hallands Väderö. http://www.ashallsgarden.se/vxkraft/hallandsvadero/Platser-pa-HV.pdf Japp, precis, exaktimente. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 Mars , 2016 Jag och en annan kamrat transportseglade en Maxi 77:a från Lagunen Limhamn till Saltholmen Göteborg, det tog 27 timmar nonstop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser