Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Legenden

Kölsvin fyllt med vatten försvagas plasten?

Rekommendera Poster

Hejsan jag var och kollade på en allergo 27a igår som legat på land tio år.

Hela kölsvinet eller vad man ska kalla det är vattenfylt då den stått otäck, enligt ägarn är det endast denna vinter men vettefan om det stämmer.

Ända som talar för att det bara är i vinter är att hela båten inte är fylld med vatten, eller finns det nått system som gör att båten inte fylls mer än till kölsvinet?

 

Har läst att plasten är väldigt stark men försvagas den utav att va vattenfylld?

Lär ju varit stenfrusen i vintras också.

Finns även osmos på skrovet.

Om man låter hela båten torka upp och utför dom åtgärder som krävs för att bli av med osmos skulle man få en båt som är som ny i hållfasthet eller är plasten i sig redan bortom räddning på grund utav vattenbadet? Ambitionen är att segla på öppet hav så vill att den ska va stark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt står i relation till pris och arbete. Men rent spontant, leta vidare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är gratis men vill ändå kunna få en bra båt i slutändan. Men du tror alltså att plasten tagit för mycket stryk utav denna vanvård?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp lite bilder så behöver ingen tro något och du får bättre råd. Det är bara onödigt att spekulera.

Om du inte har några bilder så kan du väl fixa några.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är gratis men vill ändå kunna få en bra båt i slutändan. Men du tror alltså att plasten tagit för mycket stryk utav denna vanvård?

 

Det beror ju på hur omfattande plastpesten är. Hela laminatet i skrovet kan ju va plaskblött och frostsprängt, eller så är det bara en begränsad skada.

 

Man behöver nog titta på plats och va kunnig för att göra en bedömning - kanske inte ens det hjälper.

 

Med tanke på dagens båtpriser kan man få en helt ok och bra utrustad båt för mindre än det kommer att kosta att rusta den båten som är gratis.

 

Om man inte är som mig och ändå måste bygga om det mesta!! :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle själv inte oroa mig så mycket för kölsvinet...

Även om du har skador, vilket jag tror är mindre sannolikt, så fixar ett proffs sådant på några timmar.

 

Däremot, det som är dyrare att fixa, är motor och segel, ev sprayhood och kyl plus toa. Plotter?

 

Motor tar en vecka ( då tillkommer priset på motorn ) om du inte renoverar, då tar det tre veckor.

Hur gamla är seglen? Så här på våren är det för sent att få "höstpris" men du kan ju vänta lite?

Ett bra spryhood kostar kanske 10'

Finns kyl på båten? Väldigt praktiskt att ha... Innan det är på plats är det ca 10' till?

Toalett ska numera ha en tank. Att montera sådan tar en dag för ett proffs? Då gick 10' till? (Exkl mtrl)

Plotter däremot är billiga idag...

 

Till sist, om båten har osmos-skador i skrovet? Det är inte farligt och går att åtgärda enkelt. Men enkelt betyder inte att det är lätt? Det tar dig en veckas hårt jobb...

 

Sammanfattning. Om du gillar båten och vill ha projekt så är det bara att sätta igång!

Annars kan du hitta många båtar där allt detta redan är åtgärdat för under 100' ?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ojdå, var det så dyrt att ha båt? En bra sprayhood sydde min fru, materialkostnad kanske 1000. Kyl kostade 2500, idag 3500, spände fast den i den outnyttjade stickkojen, monteringstid 1 tim. Toatank, slangar och däcksbeslag 2500:- Montering 10-15 tim mycket beroende på hur utrymmet ser ut (ej proffs). Toa, lite o-ringar och packningsmaterial, några tior. Inte renoveringssatser för ett flertal hundralappar för samma sak.

Men en motor som stått i tio år, går den att dra runt? Vatten i oljan? Rost på cylinderväggarna av kondensfukt? Hu!

Och plasten i kölsvinet, det samlas alltid kondensvatten där, fryser, spränger, fryser, spränger mer.... i tio år.

Nä, jag skulle nog leta vidare.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker nog lite som föregående skribent. Plasten har nog klarat sig bra, men hur är inredning och motorn efter tio år av läckage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök få prova motorn så är du lite säkrare? Men som sagt, en lite högre budget spar pengar i slutändan?

 

trewq, jag anpassade mina prisuppgifter då jag gissade (bedömde efter frågorna) att TS skulle behöva köpa in hjälp för en del arbetsuppgifter? Dina 10-15 timmar där för toa och toatank, vad hade de kostat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande köparens marknad. Leta vidare och du kan hitta "nästan" bortskänkes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök få prova motorn så är du lite säkrare? Men som sagt, en lite högre budget spar pengar i slutändan?

 

trewq, jag anpassade mina prisuppgifter då jag gissade (bedömde efter frågorna) att TS skulle behöva köpa in hjälp för en del arbetsuppgifter? Dina 10-15 timmar där för toa och toatank, vad hade de kostat?

Ingenting, för då hade jag hittat en annan lösning. Obs mina timmar beror på att jag inte är proffs.

 

Det förundrar mig att folk kan ha råd att ha båt utan att kunna skruva själva, eller dom kanske inte har båt? Ta bara ett så trivialt problem som att ordna däckstömning, det finns ju massor av sådana rätt enkla problem. Dessutom kan man ju inte bara ta båten i bagageluckan på bilen och åka till en verkstad och lämna in den, man får ju tillkalla en gubbe (gumma) som ska ha milersättning, skälig lön även för transporttiden.

När han sen har analyserat problemet ska han åka och hämta reservdelar eller kanske fixa bogsering till ett varv osv.

Kan se en lösning på detta, inför ROT-avdrag för reparationstjänster, så skulle det bli lite fler jobb också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag gillar tanken med att ha ett renoveringsobjekt verkar kul tycket jag. Men det är lätt att det drar iväg pengamässigt men jag tror att om jag lägger  ex antal tusen på ett renoveringsobjekt så kommer jag få en finare båt änn om jag köper en på blocket för samma pengar. Plus att jag lär mig massa. Ska kolla närmare på plasten på båten och ta lite blider som jag kan lägga upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Jag gillar tanken med att ha ett renoveringsobjekt verkar kul tycket jag. Men det är lätt att det drar iväg pengamässigt men jag tror att om jag lägger  ex antal tusen på ett renoveringsobjekt så kommer jag få en finare båt änn om jag köper en på blocket för samma pengar. Plus att jag lär mig massa. Ska kolla närmare på plasten på båten och ta lite blider som jag kan lägga upp.

 

Du är väldigt orolig för plasten. Jag skulle vara mer orolig för motor och segel, det är ju de som ska driva fram båten. Plast är lätt att laga. Du behöver inte fixa alla plastskador på en gån utan kan ta dem efterhand. Kolla på Thalattas blog, han har hållit på att fixa plastjobb i flera år och håller fortfarande på. Men plasten är ju förvisso en stor del av hans båtlivshobby. Under tiden använder han båten och kan använda både motor och segel.

 

Motor o segel som ska driva båten kostar stora pengar att byta eller att göra eventuella "nödreparationer" så att de håller några år till (men de kommer aldrig att kunna "repareras" till samma skick som plastskrovet kan repareras). Ett genomrostat motorblock går inte att återställa. Ett segel där sömmarna håller på att rämna och där duken blivit uttöjd är inte kul att semestra med. Med tveksam motor och risiga segel som riskerar att rämna i sömmarna så blir det inga avkopplande seglingar.

 

PS Glöm inte att även kolla riggen. Gamla riggar brukar vara överdimensionerade men det kan finnas skador som kan innebära utbyte av delar. Maströret brukar vara oförstörbart om det inte skadats fysiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renovera är verkligen jätteroligt tycker jag. Fler i min vänkrets undrar varför jag inte livnär mig på det men då vore det förmodligen inte lika skoj tänker jag. I nästan alla trådar om renovering så varnas TS för kostnaden och får tipset att köpa något bättre. Ja det blir (nästan) alltid billigare men det är ju inte vad frågan gällde. Plasten skulle jag spontant inte oroa mig för om det inte finns uppenbara skador i skrovet, många båtar står med mer eller mindre vatten i kölsvinet under lång tid utan att bli utdömda. Tipset ovan att lägga mer vikt vid motorn är vettigt. Om den är bortom rädning så skulle jag leta upp en gammal och renovera. Om båten stått oanvänd kanske seglen är lite använda(något kan ju vara bra också

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...