furioso 0 Postad 2 Maj , 2005 Jag har märkt att det läcker lite från mantågsstöttor mm så därför monterade jag loss, gjorde rent och fyllde på med massor av silikon. När jag drog ihop det hela så gick det enkelt att dra muttern längre än till den punkt där innertaket borde hållt emot (Taket ger alltså efter uppåt.) och det sipprar ut vatten på däck. På två ställen (av tre hittils) kom det inget vatten med det krasar (som när man biter i ett kexchoklad ungefär) när man drar ihop sista biten. Vad är detta? Har någon liknande erfarenheter? Är det balsaträ i däcket på Magnumen? Jag tror min är från 1976. Om det nu är så att det tidigare läckaget har fått träet att ruttna, vad gör man? Ska man behandla dom frasiga ställena på samma sätt som dom blöta? Vad händer om jag bara tätar rubbet och blundar för fras och utträngade vatten? Kan det ha andra konsekvenser på något sätt? /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 2 Maj , 2005 Personligen anser jag att silikon inte skall användas i båtar! Använd tätningmassa typ Sikaflex istället. Din beskrivning låter inte bra. Jag har själv lossat infästningsskruv till pulpit, var stumt när jag drog åt igen. Ingen svikt eller kraschljud.Dock är muttrarna försänkta i rufftaket, lite knöligt att komma åt med hylsa/nyckel. SvenA 6 dagar kvar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sockan Postad 2 Maj , 2005 distansmaterialet tror jag inte är balsa utan någon skumvariant och därav fraset det är naturligvis inte bra att det ståt vatten mellan , men om du tätat uppifrån så kanske ett par mindre hål på strategiska ställen i innertaket kommer att torka ut däcket med tiden sedan kan du ju alltid spackla igen hålen och snygga till taket igen och måste fötterna dras så det smakar skit, sikan gör väl sitt jobb ändå och fötterna flyttar väl inte på sig mvh/m;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 2 Maj , 2005 furioso! Du bör nog ta båten inomhus helst över vintern, samt ordna en ordentlig värmefläkt och låta den gå ca en till två veckor, är det balsaträ så borde du även borra några hål så att fukten eller vattnet torkar upp på ett efektivt sätt. Därefter andvänder du sikaflex för bästa resultat. Hålen täpper du igen med gelcoat spackel, och toppen på det hela, du målar över med toppcoat, kanske hela däcket? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 3 Maj , 2005 Tack för svaret. Bara av nyfikenhet, varför gillar du inte silikon i båtar? /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 3 Maj , 2005 Det finns något man kallar för siliconsjuka. Siliconet smetar av sig och på de områden som är smittade får du alldrig något annat att fästa. Det finns speciella siliconlösningsmedel men dom är svåra att få tag på och dyra. Säg att du har ett skruvhål på en yta som du ska måla. Hålet är tätat med silicon. Du slipar över hela ytan. Det som händer är att du får siliconrester över hela den slipade ytan.Dessa går inte bort med aceton eller förtunning. När du sedan målar den så blir det områden,fiskögon, som färgen inte vill täcka. Detta kallar man för siliconsjuka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 3 Maj , 2005 Om man slipar ännu mera då? Dvs slipar den smittade ytan hårt (vilket iof kan vara oönskat ibland) och försöker undvika det tätade hålet för att inte sprida ut mer silikon. /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tvermoes Postad 3 Maj , 2005 Hej! Oavsett om det är balsa eller Divynicell, så måste detta åtgärdas. Det du har är ett synnerligen vanligt problem, beroende på dåligt gjord montering av beslag/skruv. Konsting nog finns inte mycket på nätet om detta- man kanske tror och hoppas det går ändå. På min Carrera satt till och med wincharna (Lewmar 40, för 35 m2 genua..) bara med skruv och tunn bricka, utan distansmaterial mellan däckshalvorna. Vattnet som har läckt in har med åren frostsprängt och fått däckshalvorna att släppa från distansmaterialet (balsa/Divynicell). På så vis har du ingen styrka i däcket, det övre laminatet sviktar om du går på det. Mantågsstöttan sitter inte bra som det är nu, den sitter i ett laminat på några mm tjoclek. Hur stor skadan är, kan inte gissas. Balsa sprider inte fukt i sig själv så värst bra, fibrerna är ju stående. Divynicell har jag inte jobbat med, men har hört av båtmekk att där är materialet med liggande fibrer, delar, dvs vattnet kan kapillera låångt. Metoden för att åtgärda är inte oöverkomlig. Då du har halkskyddsmönster, kan det vara bättre att jobba från innertaket -men när du skall plasta igen så är det inte att rekommendera. Jag skulle jobba från däck: Bågg ett båthus, med dubbla pressenningar. Köp en Dremel, med kakelborr. Den håller för många hål. Ta upp 25 mm hål, kratsa ur med skjuvmejsel och ett tillböjt rollerhandtag. Du märker när du kommer in i helt material. Låt torka över vintern. Är det en mindre yta, kan du fylla i med ren epoxi (räkna ut volymen först). Tejpa hål underifrån. I storpack kostar den ca 240:-/litern. Slipa till hålen i däckskant. Däcket får du sedan måla eller slå på stort och köpa mattor (Ital Nordic, Henån har bra mattor). När du ändå håller på, ta loss alla, alla beslag och kolla. Det är troligt så att man bara borrat i skruv och satt en för litet och tunn bricka samt dragit åt. Samma metod, Dremla upp, kratsa, torka och fyll med epoxi. Borra underifrån, så hittar du rätt hål.Uppifrån konar du hålen och lägger Sika och trycker, inte gängar i skruven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 3 Maj , 2005 Det är väldigt svårt att slipa bort silicon. Man kan som du sa undvika hålet men det bästa är att helt undvika produkter med silicon. Använd Sika eller någon liknande produkt i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 4 Maj , 2005 Divinycell har slutna celler det suger inte till sig vatten. Däremot bonocell suger åt sig vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 Maj , 2005 Divinylcell suger också vatten, faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 5 Maj , 2005 Staffan, Silikon är bra till mycket, men inte ombord på båtar. Precis som Jablo påpekat sprids silikon, svårt få fäste för annat (färg t.ex.).Dessutom släpper silikon från polyesterplast. I min båt hade (förra ägaren?) tätat lite här och där med silikon.Värdelöst! Har nu skapat bort resterna?, ersatt med sikaflex som verkligen fäster och håller tätt i många år. SvenA 2 dagar kvar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 5 Maj , 2005 Det finns ett bra sätt att få bort silikon. Vanlig kemiskt ren bensin biter på silikon som efter en stund utvidgar sig och med lite mekaniskt våld släpper från ytan. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunnaro 0 Postad 5 Maj , 2005 Hej! Betr vinylcellplaster som Divinycell och Herex så har dom slutna celler som tidigare nämnts och tar åt sig fukt i så ringa grad att de anses okänsliga för vatten /fukt. Risken finns vid slarvig plastning att tillräcklig mättnad med plast inte erhålles på cellplastytan och i skarvar varvid fukt kan tränga in och Du får en frostsprängning som följd, men i Ditt fall är det ju tydligen skruvhålen som är boven i det hela men följdskadorna desamma och påskyndas om båda problemen föreligger. Har vatten börjat tränga in mellan distansmaterial och plastskikt är det svårt att få det att torka utan extra insats. Jag skulle jobba som Tvermoes föreslår men komplettera med ett mindre plasttält -tejpa runt kanterna- och stoppa in en avfuktare under vintern till dess att all fukt dragits ut. Låter kanske jobbigt men allt för att få ett så bra resultat som möjligt. Mvh gunnaro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
furioso 0 Postad 30 Maj , 2005 En kemikunnig kompis hävdar att etylacetat löser silikon, jag har inte testat själv. Säljs av t ex http://se.vwr.com/app/Home https://www.sigmaaldrich.com/Area_of_Interest/Europe_Home/Sweden.html och kanske http://www.gtf.se/. Om dom säljer till oss privatpersoner vet jag däremot inte. /Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 31 Maj , 2005 Trots att etylacetat skulle fungera att ta bort silikon så föredrar jag att använda kemiskt ren bensin då det finns på vanligare köpställen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser