flipperjoel 0 Postad 26 Mars , 2016 Jag har en vv.beredare (Volvo Flygmotor)i en Nimbus från -91. Denna är i behov utav reparation då den läcker i en por. Är det någon som vet om dessa är isolerade/dubbelmantlade eller inte, undrar då jag vill minnas sedan tidigare att den var mkt varm när man kände på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 26 Mars , 2016 Jag har en vv.beredare (Volvo Flygmotor)i en Nimbus från -91. Denna är i behov utav reparation då den läcker i en por. Är det någon som vet om dessa är isolerade/dubbelmantlade eller inte, undrar då jag vill minnas sedan tidigare att den var mkt varm när man kände på den? De är inte isolerade! Det behövs inte då de är högglanspolerade på insidan, och reflekterar värmen. Allt enligt Volvo Penta. Skitsnack enligt mig. Eftersom den blir varm på utsidan. Jag skulle satsa på en ny beredare, som håller värmen mycket längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 26 Mars , 2016 Ok, tack för svar. Kommer väl testa att täta den då jag faktiskt inte saknat värmens hållbarhet, men visst kan man kanske lägga på ett lager armaflex eller liknande efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Mars , 2016 Jag bytte min flygmotorberedare i Nimbusen för flera år sedan, det blev en vesäntlig skillnad när jag klämde in en isolerad 30-litersberedare istället, den senare har ju även värmespiral som ansluts till landströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 26 Mars , 2016 Volvo Flygmotor försökte en gång i tiden att diversifiera verksamheten och började göra konsumentprodukter, tyvärr hade man inte rätt företagskultur för det utan man gjorde mest konstiga misstag, deras bilvärmare var en katastrof och man blev berömt som det enda företaget som inte kunde få eld på bensin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 26 Mars , 2016 Georg-ohm Även denna vv.beredare har elpatron för landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 Mars , 2016 Min hade ingen sådan värmespiral. Det var mest en snygg blank burk där motorns kylvatten värmde upp litet sötvatten, som då kallande igen när motorns kylvattentemp. sjunk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 27 Mars , 2016 Det finns kanske en förklaring till att Volvo Flygmotor gjorde varmvatenberedare. Se dessa instruktiva filmer https://www.youtube.com/watch?v=jbreKn4PoAc&ebc=ANyPxKphEgNs6jRkhL9D6DhJE_fErdNwahlZc2fYRyM_8ZGeAjYUIOeyupTjO716K1P81Vqr9gU-iyAjz773gmyX6oeJsCib5g www.youtube.com/watch?v=5pVQryuKMj8 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjoel 0 Postad 27 Mars , 2016 Ja övertrycksventil kan vara en god idé att ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 9 November , 2017 Har oxå en varmvattenberedare från Volvo flygmotor. Har isolerat den på utsidan och har funkat bra i alla år. (Sedan ca 1985) Nu vill jag montera in en 230patron för att få vv även vid bryggsegling. Någon som vet vilken enfaspatron man kan använda och var man isåfall hittar en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roynem 0 Postad 7 December , 2017 På 2016-03-26 på 18:48, Rollen säger: De är inte isolerade! Det behövs inte då de är högglanspolerade på insidan, och reflekterar värmen. Allt enligt Volvo Penta. Skitsnack enligt mig. Eftersom den blir varm på utsidan. Jag skulle satsa på en ny beredare, som håller värmen mycket längre. Har en likadan. Den är inte isolerad. Min har jag isolerat själv . Håller då värmen ganska hyggligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser