Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
flipperjoel

Varmvattenberedare Volvo Flygmotor

Rekommendera Poster

Jag har en vv.beredare (Volvo Flygmotor)i en Nimbus från -91.

Denna är i behov utav reparation då den läcker i en por.

 

Är det någon som vet om dessa är isolerade/dubbelmantlade eller inte, undrar då jag vill minnas sedan tidigare att den var mkt varm när man kände på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vv.beredare (Volvo Flygmotor)i en Nimbus från -91.

Denna är i behov utav reparation då den läcker i en por.

 

Är det någon som vet om dessa är isolerade/dubbelmantlade eller inte, undrar då jag vill minnas sedan tidigare att den var mkt varm när man kände på den?

De är inte isolerade! Det behövs inte då de är högglanspolerade på insidan, och reflekterar värmen. Allt enligt Volvo Penta. Skitsnack enligt mig. Eftersom den blir varm på utsidan. Jag skulle satsa på en ny beredare, som håller värmen mycket längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar.

Kommer väl testa att täta den då jag faktiskt inte saknat värmens hållbarhet, men visst kan man kanske lägga på ett lager armaflex eller liknande efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min flygmotorberedare i Nimbusen för flera år sedan, det blev en vesäntlig skillnad när jag klämde in en isolerad 30-litersberedare istället, den senare har ju även värmespiral som ansluts till landströmmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Flygmotor försökte en gång i tiden att diversifiera verksamheten och började göra konsumentprodukter, tyvärr hade man inte rätt företagskultur för det utan man gjorde mest konstiga misstag, deras bilvärmare var en katastrof och man blev berömt som det enda företaget som inte kunde få eld på bensin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min hade ingen sådan värmespiral. Det var mest en snygg blank burk där motorns kylvatten värmde upp litet sötvatten, som då kallande igen när motorns kylvattentemp. sjunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå en varmvattenberedare från Volvo flygmotor. 

Har isolerat den på utsidan och har funkat bra i alla år. (Sedan ca 1985) Nu vill jag montera in en 230patron för att få vv även vid bryggsegling. Någon som vet vilken enfaspatron man kan använda och var man isåfall hittar en sådan?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-03-26 på 18:48, Rollen säger:

De är inte isolerade! Det behövs inte då de är högglanspolerade på insidan, och reflekterar värmen. Allt enligt Volvo Penta. Skitsnack enligt mig. Eftersom den blir varm på utsidan. Jag skulle satsa på en ny beredare, som håller värmen mycket längre.

Har en likadan. Den är inte isolerad. Min har jag isolerat själv . Håller då värmen ganska hyggligt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...