Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Knorr026

Rengöra kapell (ej jordslag)

Rekommendera Poster

Mitt kapelltak är fullt av vita fläckar och ringar. Förra säsongen gick jag på hela kapellet med rengöringsmedel som tar bort jordslag. Tyvärr blev inte kapelltaket rent utan det ser precis ut som innan rengörningen. Jag misstänker att det är tidigare ägare som använt fel sort eller för mycket av något impregneringmedel och att fläckarna består av intorkat sådant. 

Hur får man bort impregneringsmedel? Jag har ett svagt minne av att man kan använda några starka kemikalier/rengöringsmedel, men jag minns inte exakt vart jag läste det eller vad det var för medel. Vill ju så klart hålla liv i kapellet några år till men helst utan att det är alldeles flammigt och vitt. 

Några förslag på lösning som  ni vet fungerar utan att förstöra kapelltyget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna kapellet till någon som är duktig på att tvätta och/eller underhålla kapell, typ en kapellmakare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle ha gjort samma sak, lämna in till en kemtvätt som har dom "rätta" grejorna. Jag gjorde det i höstas och det blev som nytt. Kostnad:1500kr//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja alternativet att låta nån anna göra jobbet.... hade du nog redan listat ut innan du skrev frågan.

du kan testa på en liten fläck med alkaliskt medel. .. låt inte verka för länge och skölj noga. Om inte det funkar. Testa likadant med lite blekande medel. Det kan ju kanske vara blekt, där du har vita fält/fläckar. Då kan du bleka hela, så det blir samma färg på det. Sen kan du kanske färga kapellet med textilfärg och imregnera igen...

Fast jag skulle nog kolla med nån som kan... vad dom tror, hur mkt d kostar och hur bra dom kan lova att det blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen kan man som amatör försöka själv och därmed förstöra ett annars fungerande kapell som fortfarande kanske är värt några tusenlappar, eller så lämnar man bort till de som vet vad de håller på med och därmed kan man kanske behålla samma kapell i ett flertal år framåt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis motsatt erfarenhet.

Jag e amatör på det mesta och har ingen professionell kunskap eller erfarenhet från annat än skärande maskinbearbetning verktygskonstruktion och tillverkning. Har däremot gjort hur många olika typer av reparationer, både mekaniska som el och textilier. Har även tillverkat delar utrustning mm. Som fullblodsamatör har jag erfarit att allt går att göra själv, lika väl som att någon annan ska göra det "själv". Det tar ofta en del tid däremot att ta reda på och prova sig fram. Slutresultatet däremot blir ofts bättre och noggrannare gjort än om "man" skulle lämna bort. Det ligger ju i sin natur eftrrsom "man" ju lägger lite extra krut och är extra noggrann, ofta just för att "man" är amatör.

Kan faktiskt inte komma på en sak där jag ångrat att jag inte lämnat bort för att ha fått bättre resultat eller misslyckats. Däremot har jag några gånger sett proffsjobb som jag skulle gråtit över om jag hade betalat för det istället för aty lägga egen tid.

Sen är det en helt annan sak om det "varit värt" mödan och besväret. Inte allyid jag fått nån aha-upplevelse heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis motsatt erfarenhet.

Jag e amatör på det mesta och har ingen professionell kunskap eller erfarenhet från annat än skärande maskinbearbetning verktygskonstruktion och tillverkning. Har däremot gjort hur många olika typer av reparationer, både mekaniska som el och textilier. Har även tillverkat delar utrustning mm. Som fullblodsamatör har jag erfarit att allt går att göra själv, lika väl som att någon annan ska göra det "själv". Det tar ofta en del tid däremot att ta reda på och prova sig fram. Slutresultatet däremot blir ofts bättre och noggrannare gjort än om "man" skulle lämna bort. Det ligger ju i sin natur eftrrsom "man" ju lägger lite extra krut och är extra noggrann, ofta just för att "man" är amatör.

Kan faktiskt inte komma på en sak där jag ångrat att jag inte lämnat bort för att ha fått bättre resultat eller misslyckats. Däremot har jag några gånger sett proffsjobb som jag skulle gråtit över om jag hade betalat för det istället för aty lägga egen tid.

Sen är det en helt annan sak om det "varit värt" mödan och besväret. Inte allyid jag fått nån aha-upplevelse heller.

Ja du är väl perfekt då, är du ogift oxå? Hahaha....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

?

Tror alla kan om man bara tar reda på hur och varför.

perfek???

Kan du utveckla om du menar något med det?

visst. Jag har, liksom dom flesta, hyfsat fungerande händer och kan, trots stora svårigheter med läsande och skrivande, fråga mej fram av dom som vet...

Sen finns ju dom som är mindre perfekta, med kanske endast en halvt fungerande hand fixa det mesta åxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag säger till barnbarnen - allt är gjort av någon som kan själv - kanske efter många års övning. Ibland går det bra, ibland går det åt skogen, men om jag summerar så överväger det positiva klart. Och de gånger det gått åt skogen har man i alla fall lärt sig nåt, och dessutom har det blivit en god historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...