Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
firefish

Vattenfri kylvätska

Rekommendera Poster

Är det någon hör som testat vattenfri kylvätska, typ Evans? Fnns en för heavy duty dieselmotorer som torde passa utmärkt i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den borde väl funka bra. Skönt att slippa byta kylvätska om inte annat.

 

Sedan blir jag fundersam när jag läser en massa konstigt på deras webb.

 

  1. Bra miljöval.
    Jag är tveksam.
  2. Evans kylvätska är klassad som giftfri enligt EU norm.
    EU klasar inte giftfria produkter, det skulle bli rätt mycket arbete helt i onödan.
  3. Säkerhets datablad finns för varje enskild produkt.
    Säkerhetsdatablad behövs bara för produkter märkta med farosymboler; frätande, explosivt, giftig, etc. På vilket sätt är produkten farlig vill man ju veta.
  4. Etylen glykol baserad kylarvätska är giftig och klassas som miljöfarligt avfall.
    Nej, så är det inte. Glykol klassas som farligt avfall liksom lacknafta, myrmedel, lim, olja, batterier, läkemedel, etc.
  5. Varje år förgiftas hundratals husdjur av glykol. Hundar kan få livshotande skador redan vid relativt liten mängd.
    Kan man inte sälja produkten på egna meriter så kan man ju försöka smutskasta konkurrenterna.

Jag tror absolut att produkten är vettig att använda i båtmotorer om den inte fryser.  Inget nämns om frysskydd på webben (som jag kunde hitta) så det är kanske det man ska kolla först.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-40 ska den klara. Kokpunkten är 180 grader så iden om att slippa hotspots och kokning är tilltalande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

KLASSISKT BONDFÅNGAR-KNEP!!
(En smått obskyr firma i Växjö säger sig ha löst detta med vattnets nackdelar som cirkulerande kylmedel. Tillåt mig att småle. ;-)

Min skepsis kan måhända uppfattas som "småsur gubbe" inför en världshistorisk nydaning? Grundar dock min skepsis på vad jag uppfattar som sunda naturlagar, till dessa hör bl.a. kylmedlets inneboende förmåga att uppta värmeenergi utan att tempen stiger särskilt mycket. Vatten är nästintill oslagbart på detta, se tabellen HÄR. (Över 4 kJ krävs för en enda grads tempökning räknat på ett kilogram av kylmediet i fråga. Tämligen oslagbart, eller hur?)

I kärnkraftverk används ofta vatten, men även "flytande bly" har åtminstone föreslagits i de hetaste partierna?
(Synd att de inte upptäckt Evans mirakelmedel ännu, flytande bly har ju nackdelen att stelna/frysa vid normal rumstemp. Vilket förmodligen kan ge vissa farliga uppstarts-problem efter att reaktorn stängts av och kallnat?)


Hmm... är skeptisk som synes, men i.o.f.s. alltid intresserad av att begripa skillnaden mellan bluff och verkliga nydaningar. Men den här "vattenfria Evans-nydaningen" har alltså rejääääl uppförsbacke för att övertyga mig. Om jag uttrycker mig försiktigt. :P

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bra kyler mirakelvätskan jämfört med vatten?

hur bra kylning har jag när vätskan håller 180° ?

Vad är det för ämne när det inte är vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ställt frågan till dem angående hur bra den kyler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:) bra.

jag mejlade önskade sdb. finns ej att tanka hem från hemsidan och hittar inte på Ecoonline.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1, företaget kommer från Huskvarna och ursprunget för Evans Cooling är från staterna, http://www.evanscoolant.com/

 

Efter lite googlande har jag fått klart för mig att kylvätskan består av propylen glykol,  etylen glykol eller en blandning av dessa.

 

Djurvänner, se upp! Era djur kommer at skadas eller dö även av Evans cooling.

 

Evans verkar användas mest av högprestandamotorer, typ roadracing och dragracing.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min skepsis kan måhända uppfattas som "småsur gubbe" inför en världshistorisk nydaning? Grundar dock min skepsis på vad jag uppfattar som sunda naturlagar, till dessa hör bl.a. kylmedlets inneboende förmåga att uppta värmeenergi utan att tempen stiger särskilt mycket. Vatten är nästintill oslagbart på detta, se tabellen HÄR. (Över 4 kJ krävs för en enda grads tempökning räknat på ett kilogram av kylmediet i fråga. Tämligen oslagbart, eller hur?)

 

Jag är också sunt skeptisk. Men det handlar inte bara om hur mycket energi det går åt per kilo och grad utan också hur trög överföringen av energi är. Jämför gjutjärn och aluminium där det senare leder värme mycket bättre, i V8-kretsar är tumregeln att man kan öka 1 kilo i kompressionsförhållande om man byter till aluminiumtoppar för att uppnå samma förhållande i verkligheten jämfört med gjutjärn – man måste alltså kompensera för den ökade värmeavledningen som sänker trycket i cylindern. 

 

Nu finns det produkter, typ Water Wetter från Redline, som fungerar mycket bra för att öka överföringen av värme från motorn till kylvätskan samt i sin tyr kylvätskan till kylaren (i vårt fall värmeväxlaren). En mycket intressant fråga kring Evans och liknande är just detta. Men den högre kokpunkten är ett stort plus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det inte alls bra att kylvätskan i sig lagrar mycket värmeenergi, det är ju bättre att temperaturen i motorn stiger snabbt till arbetstemperatur.

 

Däremot är värmeöverföringen till/från vätskan viktig så att värme effektivt kan föras bort från motordelarna och kylas bort i kylaren/värmeväxlaren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kilo i kompressionsförhållande? Går det att starta en diesel i nollgravitation?

Blykylda reaktorer?

Nä, jag har inte hört om sånt i den civilicerade världen.

Kvicksilver, hur står det sig som kylmedium, i tabellen som länkas till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten är beprövat, billigt och bra. Varför uppfinna hjulet igen? Glykol/vatten gör sitt jobb exemplariskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha, detta med termodynamik är intressant men tämligen obegripligt.
Men skam den som ger sig, en vacker dag skall jag begripa detta med motorers kylsystem mer i detalj. Kommer nog att ta tid för det teoretiska innebär mycket matte som jag har svårt för, tål bara små doser som helst intages sällan. ;-)


Detta med vattnets ganska unikt höga värmekapacitet framhålls ofta som mycket viktigt för bra kylning. Varför?
[Mackey:s önskemål om snabb motoruppvärmning är väl i princip riktig men detta bör väl termostaten reglera? Den shuntar (förbileder) ju vattnet så länge motormetallen är kall och släpper sedan succesivt in alltmer kylvattnet för att hålla stipulerad temp. Tänker att motorn då snabbt kan uppnå rätt arbetstemperatur - alltså utan att hela kylkretsens vattenmängd värmts - även om det instängda vattnet i motorns kylmantel fördröjer. Kall motor innebär ökad bränsleförbrukning och ökat slitage - förmodligen är det därför allmänt bra om kylmantlars vattenvolym kan minimeras.
(Men vatten har som påpekats usel värmelednings-förmåga, mer senare om detta.)]

Litet basfakta, f´låt docerandet men alla kanske inte hänger med i resonemanget annars:
Värme är som bekant energi (Joule) och skall inte förväxlas med temperatur (Celsiusgrader eller Kelvin). Temperatur är en sorts mätenhet för energins "kvalitet" snarare än kvantitet ur termodynamisk synpunkt. Hög temperatur, eller egentligen hög temperaturskillnad, är det som driver värmenergin från varmt till kallt i en värmeväxlare. Energiöverföringens hastighet kallas effekt och mäts i watt (Joule per sekund). [börjar redan låta tillkrånglat men är egentligen rätt självklart, tänk på avsvalningen hos en kopp kaffe. I början är värmeöverföringen hög med många wattar  (läs:kaffet kallnar snabbt) för att senare avta alltefter den pådrivande tempskillnaden utjämnas.]

I en motors inre har man tillgång till hög temperatur i de hetaste metalldelarna vilket alltså förenklar värmeväxlandet emot havets typ 20 grader. (Kanske 450-800 grader kan ses som det max tillåtna, för under ca 400 grader börjar avgaser sota emot metallväggar, och över 800 blir metaller rödglödgat heta så problem med knackning/spikning kan uppkomma?)
Nå, i alla fall en hög tempskillnad detta jämfört med exemplets kaffekopp, alltså jämförelsevis lätt att driva många "wattar genom värmeväxlar-väggen" med en sådan formidabelt hög tempskillnad/energikvalitet.

...Fasen också, blir långt, hinner ju inte ens till nån eventuell poäng angående betydelsen av kylmedlets egenskaper i detta inlägg. Än mindre fundera på betydelsen av vattnets goda värmekapacitet men usla värmeledningsförmåga. Nå, hoppas ni ursäktar detta halvfärdiga inlägg ändå? :blink: (Sparar ner tilltänkta länkningar här o här, så jag hittar dem igen en annan dag om andan faller på.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, försöker fortfarande fatta vad som händer ifall kylvätskan har sämre värmekapacitet.

Finns ett enkelt linjärt samband enligt bilden nedan, ifall värmekapaciteten är sämre så både värms och kyls en given vattenmängd snabbare. Har försökt skissa hur flödenas temp ändras, i den nedre skissen har glykoldelen fått annan och sämre kylvätska. Eftersom energiflödet (exchange gradient) beror på temp-skillnaden i varje del av flödet så faller väl tempen extra snabbt i det senare fallet. Låter kanske bra att vattnet kyls fort - motorn behöver ju sitt kallvatten. Men energiinnehållet i vattnet är lägre så detta med att tempskillnaden T2-T1 ökar är knappast någon fördel? Blir lägre genomsnittlig tempskillnad och därmed sämre överföring??

Hittade f.ö. en intressant tabell. Metallen koppar har tydligen klart bättre värmeledning än gjutjärn i en vatten/vatten-värmeväxlare. (Bra, för motorns 80-gradiga vatten ligger bara 60 grader över sjövattnets så tempskillnaden där är liten. I motorn däremot så ligger ju metalltempen på kanske 600 grader eller så, blir hela 520 grader som därför lättare kan driva på energiöverföringen trots gjutjärnets dåliga konduktivitet.)

Tror f.ö. att formel-1 motorer använde rent vatten (åtminstone på 80-talet). Och att de hade högt tryck för att hindra kokning, hela 5 ATM istället för vanliga motorers 2 ATM? Får väl kolla vidare när andan faller på. Går kanske att googla nåt oberoende test av Evans men det är ju roligare att själv fundera ut saker. :-)
post-86835-0-24576400-1459164191_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hur är värmegenomgångsmotståndet Hg/Cu/H2O? Jämför med konventionell kylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jobbar envist vidare - i småportioner - kring detta med värmekapacitetens betydelse. Finns naturligtvis även andra viktiga egenskaper men men. :-)

Egentligen är glykol-inblandning bara ett gissel och nödvändigt ont för oss nordbor, rent vatten vore bättre vad gäller värmekapacitet.
Hur mycket bättre framgår av tabellen nedan norpad här.
Så i praktiken bör eventuellt upphittat värde för "Evans" härvidlag jämföras med en glykolblandning, inte rent vatten.

Eftersom det enkla linjära sambandet i mitt förra inlägg... [P = flöde x (T2-T1) x värmekapacitet]... säger att vilken som helst av de tre faktorerna påverkar lika mycket så kan man lätt dra litet slutsatser.
(Som exempelvis att minskar faktorn "värmekapacitet" till 85% av rent vattens så blir värmeöverföringen linjärt därmed 15% sämre.)

[Hehe, om någon mot förmodan vill bygga en mätare för värmeenergi-flödet/ kylkapaciteten i sin värmeväxlare så behövs alltså bara en flödesmätare i glykolkretsen, två termometrar för T1 respektive T2. Plus naturligtvis kännedom om vätskans värmekapacitet inlagd som en konstant. Och nån mikrodator med display för att presentera kilowattarna snyggt. Nämner detta bara för att klargöra sambandets stora betydelse, inte för att nån sådan mätare skulle behövas. (Man vet förhoppningsvis ändå ifall motorn jobbar på högvarv för det brukar höras, och om inte tempen stiger trots detta så är rimligen allt OK. :-)]
Påpeka naturligtvis mer än gärna felaktigheter eller svagheter i mitt resonemang!!  ;) 
post-86835-0-95569500-1459249591_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid härdning används ju vatten som effektivaste alternativ. Ibland "trimmas" kyleffekten med salt.

Mildare härdning görs vid kylning i olja.

Sen finns ju varianter med flytande extremkalla gaser osv. men "Vanlig" härdning.

Fast då kyler man ju metallklumpar som håller 800 grader och uppåt.

Festligt det här med olika ämnen... det går att borra in sig i allt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutborrat för min del, börjar bli smått less på termodynamik för den här gången. :blink:
Haha, hjärnkontoret överhettas lätt av all matte. Kanske kan man koppla in en vattenkyld mantel/tänkarmössa? :-)

Dags alltså att börja fuska och försöka hitta facit i form av oberoende tester.
Exempelvis detta returnerade söksvar är ett test där slutsatserna längst ner väl knappast övertygar om mirakelmedlets förträfflighet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snake-oil

är en tanke som alltid dyker upp när jag läser om något nytt mirakelmedel.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan 200kr/litern, det är ju snake-olja!

 

TS verkar vara en entreprenör, kanske funderar han på att bli återförsäljare.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Pentax: Hmm...försök gärna hyfsa debattnivån! ;)
Firefish är väl en högt skattad medlem i mina ögon? Liksom du själv. Jag läser hans trådhuvud bara som en enkel undran om detta med Evans kanske kan vara något bra, i inlägg #9 framkommer även vissa funderingar på att trimma en V8. (Tycker faktiskt att Du bör be om ursäkt, sådant hyfsar snabbt debattnivån tillbaks till sakfrågor har jag märkt. För typ begynnande sandlådekrig som snabbt kvävs i sin linda är till alla båtintresserades bästa??)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK jag ber om ursäkt!

 

Men nästan 200kr litern för kylvätska tycker jag är dyrt.

 

 

 

Kalle :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1: Jag uppskattar att fler läser på ordentligt och delar med sig av fakta:)

 

Vatten är som sagt ett väldigt bra kylmedium, inte minst för att man designat allt kring det. Det är termiskt stabilt och har ett temperaturområde som passar bra.

 

Många som kör mer krävande applikationer kör enbart vatten, men glykolen har mer än bara en frostskyddande effekt. Det verkar korrosionsskyddande mot metaller och smörjer även vattenpumpen(i de flesta fall). Att byta till enbart vatten i ett vanligt system för glykol/vatten är alltså inte alltid helt rätt.

 

Enligt mig bör man som jag skrev tidigare fråga sig varför vi skall byta ut vattnet? Det är den billigaste vätskan i världen som dessutom är beprövad och har många fördelar.

 

Har man problem med kylning är det Aldrig kylmediet som är det egentliga problemet. Jag håller på med en del trimmade maskiner och en välbyggd maskin som sitter i en anpassad tillämpning går aldrig varm... De som har värmeproblem har oftast byggt lite tokigt från början.

 

Skall vi krångla till det lite ytterligare är oljekylning/temp en viktig faktor att ha med sig. Ökad oljevolym + kylning av den gör att stressen på vattenkylningen minskar.

 

Låt säga att vi har 6 liter vatten/glykol och 4 liter olja, så har vi 10 liter som reglerar temperaturen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag talade med Evans idag och kommer att testa på min båt. Och ja, som Pentax påpekade så är jag ju själv i båtbranschen med ena benet i konsumentdiket och det andra i businessträsket. Men vad det riktigt har med saken att göra vet jag inte – jag äger, servar och kör min egen båt  och då dessutom kommersiellt. Jag är alltså synnerligen intresserad av att den ska må så bra som möjligt, ett haveri innebär mer än bara en förstörd semester.

 

Det som får mig att vilja testa är den långa livslängden (över tid kan man räkna hem prisskillnaden). Utöver det är kylsystemets låga tryck (som en läskburk tydligen) trevligt då jag sett många kylvätskeläckage och slangbrott på grund av tryckökningen i ett vanligt system. Att kunna undvika kokande zoner i motorn är ytterligare en bonus, samt att de korrosionshämmande funktionerna hos vätskan inte degraderar över tid. Mindre korrosion innebär mindre skit i systemet och därmed bättre kylning.

 

Miljöaspekten är också en viktig bit. Även om vätskan som sådan är lika illa för miljön som vanlig glykol är nettoförbrukningen över tid lägre. Tydligen har de äldsta systemen med Evans fortfarande kvar samma vätska efter 25 år. Glykol bör man ju byta vart fjärde (lite beroende på tillverkarens rekommendationer) men det är det iofs inte många som gör.

 

Nåväl, kul att testa något nytt. Om trenden håller i sig kommer vi att köra 1000 timmar under 2016 och 75 procent av detta är mellan 80 och 90 procent av maxlast. Det borde vara ett bra test och visa på eventuella vinster såväl som svagheter i det korta perspektivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...