Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
megalordon

Lägga till ytteligare förbrukningsbatteri

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har idag 1 förbrukningsbatteri och 1 startbatteri och vill gärna utöka med 1 förbrukningsbatteri till.

Min plan är att byta ut existerande batteri med två helt nya som jag parallellkopplar med kabel på minst 16mm.

Fråga: Kommer generatorn att leverera obehindrat till den fördubblade förbrukningsbanken (om än med längre laddtid) eller måste man anpassa/byta generatorn när man utökar batteribanken?

/Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara bygga på med mer,generatorn fixar laddningen ändå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generatorn ger vad den ger. Två batterier kan väl ta emot mer än ett? så hur länge du behöver ladda beroende på vad generatorn ger. Om jag fattat rätt.

mao. Ett batteri kan inte ta emot hur mycket som helst, annars skulle man ju teoretiskt sett kunna ladda vilket batteri som hest full på några sekunder. Två lika battetier bör kunna tillgodogöra sig dubbelt så mycket än ett under samma tid.

så utan att veta hur länge du kör, vilken effekt din generator har, hur stora batterierna är mm. skulle jag sätta en slant på att det kommer att funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har idag 1 förbrukningsbatteri och 1 startbatteri och vill gärna utöka med 1 förbrukningsbatteri till.

Min plan är att byta ut existerande batteri med två helt nya som jag parallellkopplar med kabel på minst 16mm.

Fråga: Kommer generatorn att leverera obehindrat till den fördubblade förbrukningsbanken (om än med längre laddtid) eller måste man anpassa/byta generatorn när man utökar batteribanken?

/Bosse

Ser inga problem med det laddningsmässigt. Men om du har någon form av skiljerelä så batterierna laddas tillsammans (start + förbrukn) så är det bättre att byta alla batterier och inte bara förbrukningsbatterierna. 

Angående kabel....

Själv kör jag 35mm2 mellan start, förbrukn batteri/er , skiljerelä samt till motor. Hade avstånd varit längre hade jag övervägt 50mm2 på vissa längre sträckor. Matningar ut i båten går sedan med ett antal 16mm2 som är avsäkrade nära batteribankarna.

Har du 2m kabel totalt i batteriförbindningen mellan batterierna och tar ut 50A så får du mer än 0,2V spänningdropp i 16mm2 redan där. Säkert inte ett problem, men jag rekommenderar mer för att maximera möjligheterna att bibehålla en bra spänning i kretsarna längst bort från batterierna. Och räknar du själv lite spänningsfall med olika kalkylatorer så tänkt på att hela kabellängden måste räknas och kabeln blir 2 ggr avståndet.

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med Peo men har en liten kommentar.

Man bör ha antingen ett skiljerelä (som han skriver) eller en brytare så att man inte drar ur startbatteriet om man ligger länge, men det kanske du har redan.

Vill man ha lite överkurs kan man ju bygga/köpa en laddfördelare mm.

Lycka till!

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 50A generator räcker för en batteribank på flera hundra amperetimmar.

Om man passerar 400Ah kanske man ska fundera på att byta till en större.

Även med en väldigt stor bank är det väldigt kort tid som laddningsströmmen kan bli över 50A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra tips och råd. Vad för batterityp skall man satsa på? Bly, AGM, Litium etc.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

/Bosse

Men om du har någon form av skiljerelä så batterierna laddas tillsammans (start + förbrukn) så är det bättre att byta alla batterier och inte bara förbrukningsbatterierna. 

Jag ser inget skäl till att byta ut startbatteriet i förtid, förutsatt att det fungerar som det ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...