Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
tedde1

Gulnat däck med smutsiga porer. Bild.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Jag skulle vilja ha mitt gulnade däck lika vitt som friborden, hur går man till väga. De släta ytorna kanske man kan rubba upp så de blir vita men det mesta består ju av halkskydd.

Hur gör man för att få däcket vitt och snyggt.

Däcket har även mängder av små, små svarta prickar som syns när man tittar på nära håll. Jag har grävt försiktigt i en med en kniv och smutsen sitter ganska djupt ner i gelcoaten, som en smutsfylld por.

Finns det något sätt att få bort de små prickarna?

Bifogar en bild, det är de små prickarna, de stora är löst smuts.

Mvh

Teddepost-96882-0-69005500-1458940328_thumb.jpg

Redigerad av tedde1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De svarta prickarna bör gå att få bort med en högtryckstvätt. Jag använder en högtryckstvätt med roterande munstycke på båtens halkskydd. Enda sättet att få bort mina svarta prickar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare fegat lite för att använda högtryckstvätt på båten då jag varit rädd att spola sönder gelcoaten, men den är kanske tåligare än vad jag trott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du tvättat noga borde du kunna bleka däcket med oxalsyra, ex.vis vatenlinjerengöring eller fälgrengöring, om du fortfarande har gula fläckar.

När du fått däcket rent och fint som du vill ha det så kan du använda LeFant Non-Slip Wax så fastnar inte smutsen så lätt. Vaxet är strävt, inte halt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur längs ska man låta oxalsyran verka? Påverkar temperaturen något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla kemiska reaktioner påverkas av temperaturen. Min gissning är att det är bäst om det är åtminstone 10 C.

Tiden, bäst att läsa på förpackningen, men ca. 30 minuter till att börja med.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ska testa, har oxalsyra i kristallform som jag haft till biodling men köper nog fälgrengöring på biltema så blandningen blir rätt.

Tack för tipsen i tråden, ska försöka komma ihåg att uppdatera den efter utfört projekt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde högtryckstvätt och fälgrengöring på däcket idag, resultatet blev bra. Högtryckstvätten gjorde susen på de svarta prickarna, oxalsyran hjälpte till viss del men den kunde nog ha fått sitta lite längre, jag fegade lite här och spolade av den lite för tidigt.

På det hela taget blev jag väldigt nöjd.

Har på ett ställe en missfärgning av vad jag tror är måsskit som fått sitta för länge som jag inte fick bort helt. Någon som har tips på det?

Mvh

Tedde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever att missfärgningar typ måsskit försvinner med tiden. Solen är rätt elak... hur länge har missfärgningen funnits..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det värsta vi råkat ut för när det gäller missfärgning är höstlöv som färgat gelcoaten rödbrun. Inget annat än solen klarade av dessa fläcka, men det tog ett par år.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då ska jag ge mig till tåls. Fick fläcken någon gång förra sommaren så då tar väl solen den i sommar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...