Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
lz3r

Förarbevis för båt som gör 45 knop

Rekommendera Poster

Har precis köpt en båt på 6m som gör drygt 45 knop. Båten är enbart till för oss och ev några kompisar som åker med.

 

Funderar på att ta förarintyg men läste något om att det kan behövas höghastighetsexamen. Skulle vara tacksam om någon talade om vad som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, det "behövs" inte någonting. Båt mindre än 12x4m får du köra helt utan någonting. Större än så skräver kustskepparexamen, då är det inte en båt, utan ett skepp.

Men det finns högfartskurser. De är rent praktiska, utan teori. Kan nog vara bra, om inte annat för ecodriving-delen som kan ingå.

Själv håller jag på med förarintyget nu, fast jag haft båt i många år, har bara provet kvar. Har du inga kunskaper innan så är det helt klart värt det, kan du det du behöver är det en kul kurs ändå, alltid lär man sig nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Skall försöka plugga själv och bara skriva provet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Skall försöka plugga själv och bara skriva provet.

 

Skulle nog säga att kursen är det väsentliga och inte provet. Om man bara vill ha ett bevis på att man klarat en tenta så kan man läsa själv men man missar alla diskussioner och all kunskap som inte står i litteraturen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man brukar säga till folk som har snabba båtar - "trivs du inte på sjön"

 

Det viktigaste med förarbeviskurserna och även de för högfart, är ju de kunskaper de ger i sjömanskap och navigation. Man missar nog en hel del om man sitter på sin kammare och försöker lära sig själv.

 

Just biten som man kan kalla "gott sjömanskap" är ju särskilt viktigt för de som kör snabba båtar.

 

Ju mindre kunskap och erfarenhet man har - ju mera världsbäst tror man att man är. 

 

Sen brukar ju förarbeviset ge en viss rabatt på båtförsäkringen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HSF-kursen är inte enbart praktiskt. Men mestadels. Vidare är ecodrivingdelen i princip bara BS, skulle tro att den uppfyller ett regelverkskrav. Typ om du trimmar rätt drar bäten mindre, om du går över planingsrröskeln i onödan drar den mer.

 

Kursen är mkt bra, men det finns ett survivalship bias i det att de som går kurserna redan är motiverade i sig.

 

I alla kurser är det viktigaste inte att hantera sin egen båt (det lär man sig snabbt meddelst learning by doing). Det viktigaste är hur man agerar i samspel med andra intressen. Det kan sammanfattad med begrepppet mogenhet (sjövett).

 

För övrigt, alla dessa kurser är intressant och roliga. Gå gärna en på hösten så brygger man över båtsuget till nästa sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kurser är ofta som många påpekt bra för att öka på sitt intresse ytterligare:)

 

45knop är snabbt på sjön, så det är bra med tips och tricks. Det är ju inte som på land, utan en stark sidovind kan ge stora konsekvenser uppåt 50knop. Man bör ta god tid att lära sig och visa respekt för förutsättningarna. Läs gärna på lite extra om hissning och powertrim, det finns mycket outnyttjade möjligheter där(mer än många tror), både gällande fart och komfort. Dessutom är trimvinkel ofta skillnaden mellan farligt och ofarligt när det blåser upp.

 

Med det sagt, 45knop är kul och man blir lätt biten av fortåka! Själv labbar jag med proppar så att min Flipper 640 skall över 50knopsgränsen:)

 

Med en snabb båt hinner man långt ut och kan utforska stora områden även fast semestern är kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...