JakLind 0 Postad 24 Mars , 2016 Hej! Har precis beställt en e-tec 50 hk till min Buster M. När jag har läst runt lite på nätet verkar det som att vissa har ett vattenavskiljande förfilter mellan tank och motor. Vad säger alla ni erfarna e-tec ägare där ute!? Behöver man ett sådant filter eller är det bara löst snack (som så mycket annat)?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 24 Mars , 2016 Ett vattenavskiljande förfilter till vilken motor man än har är ju aldrig fel. Möjligtvis om man har en liten minisnurra med inbygd tank så blir det lite bökigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 25 Mars , 2016 Har man en fast tank så skall/bör man ha ett vattenavskiljande filter men har man lösa tankar (som jag har) så har jag aldrig sett att man installerat ett vattenavskiljande filter , även jag har beställt en ny etec 75 ha som skall monteras i april och jag kommer inte att installera ett vattenavskiljande filter onödigt enligt varvet. /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JakLind 0 Postad 25 Mars , 2016 Tack för snabba svar! Nä, jag har heller aldrig sett att någon har det på lös tank. Antar att det är för att undvika kondensvatten som man har det på fasta tankar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jacoby4 1 Postad 25 Mars , 2016 Jag har frågat hos min handlare o fått svar att med lös tank behövs inget filter,eftersom bensinen inte blir stående så länge. Spara inte bensinen över vintern utan slanga över i bilen om det är ngt kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JakLind 0 Postad 25 Mars , 2016 Inte äldre än tre månader har jag fått som rekommendation. Hur brukar ni göra med stabilisator i bensinen? Är det något ni använder över alls? Inför vinterförvaring endast kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 25 Mars , 2016 Fyller du upp den lös dunken på bilmacken behöver du inget vattenavskiljande filter, etanolen i soppar tar med sig eventuell kondens in i motorn och ut där bak (likt k-sprit man hade förr). Däremot är ju ett filter med glaskopp ganska bra ändå. Du ser eventuellt vatten (om sjöbensin) men också all annan skit som annars skulle ta sig vidare och fastna i motorns filter. Alltså typ rostflagor och liknande. Även om din tank är i perfekt skick så behöver ju inte mackens vara det. Dessutom är de oftast lättare att rengöra om det skulle komma skit där jämfört med motorns filter och bör ha en bypass som du kan öppna om filtret skulle sätta igen – med andra ord kommer du hem och slipper ringa efter Sjöassistans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 25 Mars , 2016 Förfilter vill jag rekommendera. Dessa injektorer på E-tec har ekstremt bra förmåga att finjustera mängd bensin i varje sprut. Det kräver små toleranser och har inte bra av skit i bensinen. Även nye bilar har detta. Så vatten ville jag inte vara så orolig för, men ville haft rörfilter för att inte få problem med skit i bensin och havari för injektorer. Kostar så lite ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser