Patrikone 2 Postad 23 Mars , 2016 Hej, jag skall göra en installation till ett slutsteg. Enligt info som jag fått så krävs 10 mm2 kabel för upp till 50 amp (!) ström. Har skaffat kabel och börjat krimpa till de andra anslutningarna men bultarna på den separata strömbrytaren jag vill ha har väldigt stor diameter och det enda jag har som passar är den gula runda kabelskon på bilden. Är den för klen för ev så hög strömstyrka? Den är märkt 10-12 men inget om max amp vad jag kan se. Kraftigare kabelskor med stor ögla till typ batterikabel blir för stora för att jag skall kunna krimpa dem.. Hoppas bilden beskriver problemet. Behöver råd. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 24 Mars , 2016 Gula kabelskor brukar vara för max 6mm2. Jag tror inte du får in kabeln ordentligt. Köp en rörkabelsko och tång till den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Mars , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Oisolerade-rorkabelskor-10-st-2000033982/ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Oisolerade-rorkabelskor-10-st-2000033982/ Hade du nu bott här i Kungshamn eller dess närhet hade du kunnat få låna presstång av mig. Finns det kabelsko på kablarna du skall anslut - som det syns på bilden,- kan du ju klippa upp "öglan" och göra en gaffel av den. Viss försiktighet när du drar fast den. Varför installerar man ett slutsteg i en båt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 24 Mars , 2016 Hej Framgår inte på din profil var du befinner dig... Du får låna pressgrejer om du finns runt Stocholm Täby trakten. I min båt finns inte en enda kabelsko med röd,blå,gul "bensinmackspressning". Alla mindre kabelskor är "open barrel" s.k "nakna" kabelskor med isolering ditsatt efteråt så kontaktytan koppar-kabelsko är stor och syrefri. Är du petig bör du i marin miljö använda förtenta kabelskor och köra med riktig sexkantspressning för de större och t ex "open barrel" kabelskor för de mindre. De flesta tänker inte på det, men.... det finns faktiskt flera standarder på presskabelskor (tjocklek på gods med mera) och det pressas inte lika bra om man inte har optimala förhålladen där skor och tång ska vara anpassade för varandra. Riktigt dyra presstänger kan man dock justera käftarna. F.ö har jag pratat med en av de största leverantörerna av kabelskor som upplyste mig om en variabel till, att t ex 10mm2 kabel inte nödvändigtvis är 10 mm2. Flertalet leverantörer levererar kabel utfifrån att den ska ha kapacitet som en 10mm2 std kopparkabel. Har du då bättre material i kabeln (renare koppar och kanske iblandning av andra bättre ledande metaller) så kanske en 10 mm2 kabel man köpt bara är 8,5 eller 9 mm2 vilket då potentiell kan få konsekvenser på pressningen. Därför finns faktiskt ett skäl att köpa skor och kabel från samma leverantör, t ex Skyllermarks. Provpressning är bra. Jag fick rådet att se att det pressas ut lite material på sidan vilket är bättre än det omvända. Eller i ditt fall om du inte lånar pressverktyg eller vill köpa.... så köper du lödkabelskor i rätt storlek. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 24 Mars , 2016 Jag kan också hjälpa dig, någon söndag efter påsken, väldigt centralt i Göteborg, tag med kabeln, jag har kabelskor, för att hitta till "min" elverkstad är det bara att följa spåren! Jag har tillgång till en hydraulisk kabelskotång och en muskeldriven, den senare är faktiskt bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 24 Mars , 2016 Tack för alla råd! Oavsett så är boven den tjocka muttern i strömbrytaren, hur tänkte Biltema där? Hursomhelst, jag åker nu ut till den stora blåa butiken och köper ett rejälare krimpverktyg, lika bra att bita i det sura nu, jag har saknat ett allt för länge. Oavsett, bara av intresse och oaktat allt annat, vad säger ni el-gurus om dimensionen på den gula kabelskon, håller en sån för så mycket ström? Försöker lära mig lite @Thalatta; Jag vill ha ett bra ljud i båten, inte för att spela högt nödvändigtvis, men med fylligare ljudbild. Skall inte förpesta naturhamnar med hög musik (Boom-Boom), lovar! @Pos42; Bor i Göteborg. Tack för ditt inlägg med och snälla erbjudande. Lödkabelskor är bra men se ovan om muttern.. har lyckats pressa mina 10 mm2 hyfsat jämnt och snyggt, du vill inte veta vilket verktyg jag använde, men tveksam om nävarna orkar tjockare gods, behöver ju en väsentligt större ögla. @Georg_Ohm; Tack även till dig men jag skall fixa detta i påskhelgen, men för framtida utmaningar kommer jag nog följa spåret Glad Påsk alla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 24 Mars , 2016 För denna typ av anslutning skall du nog inte ha sådana där gula, (blå, röda eller svarta) kabelskor, du skall ha den oisolerade modellen som finns till vänster i din bild, fast då i rätt dimension. Även dessa har den "blå tema-butiken". Välj den utväxlade kabelskotången. Det är egentligen denna typen du skall ha, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Presstang-2000030671/ Men knappt 700 kr för några enstaka pressningar kan ju kännas dyrt. Så här kan du ju också fuska till det, här kan man ju fylla på med lödtenn i kabelskon, men egentligen gillar jag inte den lösningen då kabeln blir sten precis i övergången mellan förtend och oförtennda delen. Isoleringen smälter också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 24 Mars , 2016 Biltemas rörkabelskor är vad jag förstått inte dubbelglödgade. Dubbelglödgningen innebär bland annat att metallen inte flexar ut efter pressning utan kabelskon sitter kvar riktigt hårt pressad. Man vill ha riktiga förtennade kopparkabelskor som är dubbelglödgade. Skyllermarks eller Nelco är bra och båda är lätta att få tag på ! Jag använder efter research inte Biltemas rörkabelskor. I ditt fall borde t ex: http://www.watski.se/Rorkabelskor-10-mm-111g9 vara lämpligt. under förutsättning att du har införskaffat eller fått låna ett pressverktyg då. Finns säkert någon vänlig skäl på forumet som lånar ut ett verktyg i den region du bor. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Mars , 2016 (redigerade) Patrikone skrev: Oavsett, bara av intresse och oaktat allt annat, vad säger ni el-gurus om dimensionen på den gula kabelskon, håller en sån för så mycket ström? Försöker lära mig lite.Gissar att orsaken kan ha med ljudupplevelse snarare än risk för kabelbrand att göra?[Att när de skriver "upp till 50 A strömstyrka" så menar de helt tillfälliga strömstötar på millisekunder eller så. Haha, inte ens AC/DC i högform kan väl orsaka såpass mycket ljud att medeleffekten hos slutstegets matning ens närmar sig 50 ampere (600W)?]Och att just ihållande "medeleffekt" krävs nog för att lååångsamt värma småusla kontakter/ledare såpass att de riskera att brinna.Riktigt hängivna "audiofiler" kan förmodligen höra den lilla förvrängning av ljudet som kan uppkomma ifall tillfälliga strömtoppar begränsas av energibrist hos ström/energikällan? [Tänker alltså här inte brister (dåliga ledare/kontakter) i förstärkarens utgående ledningar till högtalare - sådant kan nog även jag höra och irritera mig på.]Så... detta med "upp till 50A" handlar förmodligen inte om att få kablaget att hålla i meningen undvika kabelbrand. [snarare att brist på god ledningsförmåga i den lågvoltigt ohm-känsliga strömkällan (läs:12V-batteriet) lätt orsakar att en högts tillfällig energibrist i musikaliska crescendon... sådant att högtalarmembranen inte kan tvingas till absolut rätt rörelse som audiofiler kräver?]Nu är jag ute på djupt vatten men sedan finns i förstärkarsammanhang detta med "negativ återkoppling" orsakad av att flera steg i förstärkningen kan påverka varann. Alltså så att ifall slutsteget i ett visst ögonblick råkar sänka batterispänningen så kan även för-förstärkare påverkas? Naturligtvis inte så att de återkopplar "positivt" och orsakar rundgångs-tjut, men negativ återkoppling förvränger och är heller inget bra?? Fattar f.ö. inte varför jag som älskar tystnadens alla småljud ens försöker bidra till denna forumtråd, småljud som kluckande vågor emot skrovet eller en humlas flykt på platsen där man är IRL, men men? Redigerad 24 Mars , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 24 Mars , 2016 (redigerade) Inget fel att ha ett slutsteg. I många båtar finns flera än 4st högtalare t ex min som har 6st. Då krävs ett slutsteg, man behöver inte spela högt eller störa någon för att man har ett externt slutsteg. Det mest låter även bättre med ett externt slutsteg Mvh Micke Redigerad 24 Mars , 2016 av Micke9000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 24 Mars , 2016 Jag köper mina kablar och kabelskor hos erlandsons brygga eller seasea, där får man hjälp av personalen att kapa kabel och pressa kabelskor med riktig tång. Passa på att köp krympslang samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 Mars , 2016 Tror brytaren är tänkt för lite grövre kablage. Vid grövre kablage är 10,5 mm terminalhål vanligare. Hos Elfa kan du beställa hem kabelskor med olika diameter på terminalen för samma kvadratkabel. Jag har nyligen lött med dem från Elfa, och pga rest också från prosuplies, på prosupplies 16 mm2 kabel. Jag kunde inte märka någon som helst skillnad dem sinsemellan och de passade lika bra på kabeln. Däremot passade biltemas 16mm2 kabel inte alls lika bra då dess inre diameter var en aningen mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 24 Mars , 2016 Själv köper jag snikkabelskor som jag löder där jag misstänker att det kan bli problem. Att kabeln blir något stel vid lödning tycker jag inte gör något, jag vill ändå inte böja mina kablar i så snäva radier. Ett bra tips vid lödning av grova dimensioner är att använda varmluftpistol. Det går betydligt fortare att uppnå rätt temperatur vilket i sin tur gör att tennet inte tar sig lika långt upp i kabeln eller att isoleringen skadas. Jag brukar nypa åt skorna med en polygrip innan jag löder, mest för att de ska sitta still när jag löder. En lödd koppling är i min mening överlägsen en pressad i allla avseenden. Bortsett möjligtvis om kabeln bara har en kardel då det kan kvitta eftersom den då är helt tät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 24 Mars , 2016 Själv köper jag snikkabelskor som jag löder där jag misstänker att det kan bli problem. Att kabeln blir något stel vid lödning tycker jag inte gör något, jag vill ändå inte böja mina kablar i så snäva radier. Ett bra tips vid lödning av grova dimensioner är att använda varmluftpistol. Det går betydligt fortare att uppnå rätt temperatur vilket i sin tur gör att tennet inte tar sig lika långt upp i kabeln eller att isoleringen skadas. Jag brukar nypa åt skorna med en polygrip innan jag löder, mest för att de ska sitta still när jag löder. En lödd koppling är i min mening överlägsen en pressad i allla avseenden. Bortsett möjligtvis om kabeln bara har en kardel då det kan kvitta eftersom den då är helt tät. Att löda är oftast inte fel. Men att säga att en lödd koppling i alla avseende är bättre stämmer tyvärr inte! Vid en KORREKT pressning i bra dubbelglödgade kabelskor får kabeln och kontaktdonet vad man kallar plastisk deformation och det kommer inte finnas någon luft mellan kardelerna eller kontaktdonet. Du kan f.ö inte dra loss kabel ur kabelskon med någon kraft, utan den går oftast av på annat ställe. Om man då som en extra åtgärd för för sig att löda innebär bara att man får ett helt onödigt lager tenn utanpå den pressade kontakteringen, och dessutom att tenn kommer sugas in i kabeln pga kapillärkraften vilket ger en ökad risk för kabelbrott. Nu kanske risken för kabelbrott i vissa tillämpningar är försumbar eftersom kabeln _förhoppningsvis_ inte rör sig där, men rent principiellt skall man inte använda både kontaktpressning och lödning samtidigt. Jag löder m y c k e t och ofta är det mycket bra att löda. Jag är f.ö rätt bra på att löda och har bra grejer för det. Men..... har jag riktiga presskabelskor så är det det som gäller. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 24 Mars , 2016 Enligt min mening som sagt, inte allas eller därmed en sanning. En stor fördel med lödning är att nästan alla klarar av att löda så pass bra att kopplingen blir bättre än lejonparten av de presskopplingar de flesta lyckas åstadkomma med hobby- eller för den delen proffsverktyg. Lätt att göra rätt är bra, dessutom är det billigt att löda och som extra bonus blir kopplingarna ofta smalare än motsvarande med bulkig skarvhylsa (särskilt de isolerade). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 24 Mars , 2016 Jag håller med dig om att lödning oftast är ett bättre val än pressning med fel grejer. Och billigt är det också, precis som du säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 27 Mars , 2016 Tack för alla svar, ny kunskap blev det och ett par nya verktyg att lägga till samlingen Ljudet blev också helt suveränt, helt klart ett stort lyft jämfört med tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 28 Mars , 2016 Tack för alla svar, ny kunskap blev det och ett par nya verktyg att lägga till samlingen Ljudet blev också helt suveränt, helt klart ett stort lyft jämfört med tidigare. Kanske skulle anlita dig. Köpte en båt, som jag "långseglade" första gången med start i slutet av Maj i 2004. Det fanns en "bilstero" i båten, som jag till att börja med lyssnade på väderleksrapporten på. Efter 14 dar la den av. Jag har ännu inte, efter 12 år, börjat felsöka. Väderleksrapporten har jag andra sätt att tillgodogöra mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Mars , 2016 (redigerade) Tack för alla svar, ny kunskap blev det och ett par nya verktyg att lägga till samlingen Ljudet blev också helt suveränt, helt klart ett stort lyft jämfört med tidigare. Finns även en gammal tråd som djupdyker i ämnet kabelarea. [Hade tänkt lägga in den för några dagar sedan men den saknade sina bilder efter MG:s plattformsbyte. Detta har nu - som vanligt - prompt fixats av Admin Stavhammar. Påpeka alltid ifall bilder verkar saknas i nån forumtråd för de finns kvar nånstans inuti databasen (bara adresseringens databitar skadades på ett relativt fåtal bilder vid migrationen av allt innehåll till den nya plattformen.) Inloggade forummedlemmar kan göra ett inlägg om upptäckt bildbortfall i tråden... http://www.maringuiden.se/forum/topic/71263-inl%C3%A4gg-och-bilder-saknas-kanske/...medanstillfälliga besökare tyvärr måste mejla. Snälla gör det, bilderna i äldre forumtrådar finns som sagt kvar och restauration pågår alltjämt!] @Thallatha: Hehe, apropå sjörapporten, finns en smått surrealistisk kortfilm på SVTplay. "I princip bris" är nio minuter lång, kan ses fram till 19:e april på svenskbaserade datorer/plattor. Vete katten vad filmmakaren har för "budskap" men man bjuds iallafall på litet fina vyer från smhi:s väderstationer. :-) (Möjligen är "budskapet" att de moderna automatiska och obemannade väderstationerna inte är lika pålitliga, detta med tanke på att de visas så tydligt i slutet??) Redigerad 30 Mars , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser