Mackey 4 502 Postad 23 Mars , 2016 Hej!Jag har undersökt lite om märkning med märk-dna och det verkar riktigt, riktigt bra.En båtklubb i Stockholm som tidigare hade mycket stölder har helt sluppit stölder sedan alla medlemmar märkt med märk-dna. Bostadsinbrotten minskar i områden där många använder märk-dna och området blir lugnare när brottslingarna försvinner.Ett byggbolag märker 100 000 verktyg och maskiner efter en treårig utvärderingsperiod.Polisen, SSF, försäkringsbolagen och många flera är mycket positiva. Hälarna har börjar köpa uv-lampor för att kunna kolla att godset de köper inte är märkt.Googla på märk dna och läs och lär mera själv.Ett billigt sätt att få behålla sina prylar, under 1000:- kr för ett helt hem, och då räcker det till båtmotorn också... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 23 Mars , 2016 Ja DNA-märkning är bra! Har en kompis som har båt i Näsbyvikens båtklubb i Täby. De har vad jag förstår på honom DNA-märkt allt och satt skyltar. Det verkar ha mycket god effekt. Jag själv finns i en dubbelt så stor klubb i närheten. Vi har tittat på Näsbyviken och har haft detta uppe på årsmötet vi nyss haft. Troligt kommer DNA-märkning att bredas ut i klubbens regi även hos oss. Och det finns tryck att göra det snabbt. Jag vet dock flera i klubben som redan gjort det själva. Finns man inte i en klubb med DNA-märkning eller med detta på gång så är det värt att bekosta och göra det själv. Men att hela klubben vid infarterna har stora skyltar ger nog helt klart en extra boost.. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 24 Mars , 2016 Jag har ju en inneboende paranoia för stölder, både hemma och i båten. Jag blev av med ungefär halva båten i Björlanda Kile småbåtshamn för omkring 15 år sedan. Hemma i bostadsområdet var det en mystisk larmförsäljare som gick runt för att sälja villalarm och ville samtidigt kolla runt i hus och trädgårdar, därefter blev det inbrott... Nåväl, var köper man DNA-märkning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 24 Mars , 2016 Hjälper det även för utombordare ?? Vad jag har förstått så hamnat de i Baltikum och Ryssland och där bryr sig väl ingen om DNA märkning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 25 Mars , 2016 Det viktigaste med stöldskydd är att en granne i närheten inte har samma skydd. Då är man skyddad relativt sett. Sorry för min neggoibställning men jag är skeptisk på lite sikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 Mars , 2016 Jo lite chickenrace är det med olika stöldskydd, det håller jag med om. Om man effektivt jagar bort båtmotortjuvarna så omskolar de sig säkert så att man blir av med sin bil istället. Sedan är ju båten viktigare än mycket annat att få ha ifred, säsongen är ju så kort och det tar ofta lång, lång tid att få saker och ting åtgärdade på båten. Bäst är att ha en segelbåt med inombordare, varken båt, motor eller drev stjäls särskilt ofta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 25 Mars , 2016 Jamen det håller jag ju med om starkt ;-) (Som komplement till motorbåten förstås) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 25 Mars , 2016 Det är ingen konst att hitta och köpa en motorbåt som är helt ointressant för tjuvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snicksnackare 0 Postad 25 April , 2016 Snackade med min granne på landet i helgen och han menade att DNA märkning är väldigt enkelt att ta bort med nagellacksborttagningsmedel , sprit eller aceton - det vet tjuvarna - OCH säkert de som säljer produkten - därför är väl därför det har varit mindre uppståndelse kring denna produkt på senare tiden, ingen vill bli påkommen av media. Men de som säljer kniper mun - för de vill ju tjäna pengar....! Han hade provat märkdna på både föremål i hemmet och valda båtdelar men var förbluffad. Han sa att så snart han hade upptäckt hur enkelt det är avrådde han båtklubben från att köpa in fler . Han sa också att så länge man får bort allt som lyser i uvljus kommer ingen polis i världen hitta märkningen - och det är ju tydligen det som är själva tanken - att kunna hitta stöldmärkningen med speciellt uvljus. Prova innan ni köper - annars är det pengar i sjön enligt mig. Hej!Jag har undersökt lite om märkning med märk-dna och det verkar riktigt, riktigt bra.En båtklubb i Stockholm som tidigare hade mycket stölder har helt sluppit stölder sedan alla medlemmar märkt med märk-dna. Bostadsinbrotten minskar i områden där många använder märk-dna och området blir lugnare när brottslingarna försvinner.Ett byggbolag märker 100 000 verktyg och maskiner efter en treårig utvärderingsperiod.Polisen, SSF, försäkringsbolagen och många flera är mycket positiva. Hälarna har börjar köpa uv-lampor för att kunna kolla att godset de köper inte är märkt.Googla på märk dna och läs och lär mera själv.Ett billigt sätt att få behålla sina prylar, under 1000:- kr för ett helt hem, och då räcker det till båtmotorn också... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 25 April , 2016 Kan någon förklara för mig vad själva vitsen med märk DNA är? Märk DNA lyser i UV ljus men inte i vanligt dagsljus, och sen så får man ta ett färgprov från märk DNA:t och skicka till ett laboratorium som kan tala om vem som har märkt delen från början. Vad spelar det då för roll att en del är märkt? I vanligt dagsljus så kommer ingen se att din nya motor är märkt utan det förutsätter att någon lyser på motorn i mörker med en UV-lampa. Och även om de gör det så kan man ju inte med blotta ögat se vem som har märkt motorn, den nuvarande eller den föregående ägaren till motorn. Det fungerar möjligtvis om polisen påträffar motorn i något tveksamt sammanhang, att de då kollar upp motorn lite extra. Ungefär som att de kollar upp motorns serienummer mot en databas över stulna motorer. Men resultatet blir ju inte att alla som går förbi en stulen motor vid en brygga med blotta ögat kan se att just den motorn inte sitter på den båten som den borde göra. Jag kan helt säkert åka omkring med en stulen motor utan problem fast den är dna märkt. Det är bara om jag gör något annat olagligt som väcker polisens intresse som jag riskerar att få problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 25 April , 2016 Det är klart det går att få bort även denna stöldmärkning, men till skillnad från många andra märkmetoder kan man märka på platser som är svåra att komma åt. Det blir då svårare att avlägsna märkningen. Tipset att prova är väl aldeles utmärkt. Om märkningen går att avlägsna bör man ju kunna lämna tillbaks produkten eftersom den inte håller vad den lovar. Det bör ju anses vara ett ursptungligt fel om märkningen går lätt att tvätta bort. Vitsen med märkningen är att de som stjäl och de som hanterar stulet gods ska vara mindre intresserade av det stöldmärkta godset. Den som väljer att köpa stulna saker kommer troligen att åka dit för häleri om inte alla papper är i ordning även utan någon form av stöldmärkning. Det förutsätter naturligtvis att man blir påkommen på ett eller annat vis. Det finns flera företag och organisationer som använder dna-märkning med gott resultat och det finns naturligtvis även skeptiker. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 April , 2016 Jag har både en snöskoter och ett skotersläp i 50 k klassen märkta. Märkningen är utförd på en mängd ställen och de har även stansat in ett nummer samt satt på ett flertal dekaler om att märkning är utförd. Om tjuvar blir stoppade av polis eller tull eller om delar säljs på T.ex. Blocket och det verkar skumt så kan myndigheten genom Securmarks databas se vem som borde vara ägare. Ett problem för polisen är annars att bevisa om något är stulet. Papper för att överföra registeringen till ny ägare medföljer om man säljer sitt fordon eller dyl. På detta sätt kan databasen vara uppdaterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 25 April , 2016 I alla fall SSFs DNA-kit är en limblandning som innehåller syntetiskt framställt DNA, micropunkter och UV-spårämne. Alltså tre saker.... UV som det refereras till är bara en grej... Men vad jag förstått läses micropunkterna av med handmicroskop på plats ganska lätt medans en skrapning på limmet och skicka på analys ger identifikationen på DNA:t. Vad jag förstått ger micropunkterna och DNA:t därmed dubbel identifikation. Men det förutsätter säkert då att man hittar dessa m h a UV-ljuset .Gör man enl instruktionerna är det säkert svårt att få bort. Men det har effekt på de båtklubbar som satsat på det. Det är fakta! Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stern97 6 Postad 25 April , 2016 Om man kollar instruktioner (på youtube tex) hur en båtmotor ska märkas med dna så inser man att det skulle vara ett otroligt jobb för en tjuv att få bort allt. Vi har väl alla hört skräckhistorier om tjuvgömmor som polisen hittat men inte lyckats bevisa att godset är stulet och ännu mindre kunnat hitta ägarna. Tror det kan göra nytta - dessutom är det ju så enkelt att märka och lägga in i databasen själv så jag tycker det är värt ett försök - kanske får det tjuven att välja en annan motor att ta, eller en annan båtklubb eller så kanske jag kan få tillbaka mina grejer om polisen/ tullen lyckas stoppa en skåpbil påväg på färjan till Polen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser