Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst

Biscaya upp eller ner?

Rekommendera Poster

Gäst

Är vindarna och strömmarna mer gynnsamma på sommaren att segla ner till Medelhavet över Biscayabukten än ifrån Medelhavet under samma tid?

Jag kan tänka mig att segla ner och ta kanalerna hem om det är det mest gynnsamma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag skulle ställa frågan tvärtom. Varför skall jag segla å varför olika vägar? Är målet Medelhavet eller själva seglatsen? Kanalerna är intressanta om man är intreserad av sådant, hamnar å krogliv i städer/byar. Tar tid.

När jag seglat, maj, jun, sept, så hade vi mestadels vind från västra kvadranten. Vid ett tillfälle mitt på Biscaya stiltje i ett dygn! Spegelblankt! Nåja, nästan. Mitt tips är att gå utanför kontinentalsockeln för det är mycket lugnare vågor. Annars kan det nog kvitta för övrigt.

Behöver du gast så tjoa till.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har gått genom kanalerna på 80-talet då jag seglade ner till Medelhavet. Nu är målet för mig mer att segla men vi är två. Hon vill väldigt gärna ta kanalerna. Hon är inte helt ointresserad av Biscaya men orolig för vind och vågor , så det kommer att bli både och. Frågan är bara vad åt vilket håll?

Resan till och från Medelhavet är också målet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har gått genom kanalerna på 80-talet då jag seglade ner till Medelhavet. Nu är målet för mig mer att segla men vi är två. Hon vill väldigt gärna ta kanalerna. Hon är inte helt ointresserad av Biscaya men orolig för vind och vågor , så det kommer att bli både och. Frågan är bara vad åt vilket håll?

Resan till och från Medelhavet är också målet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen kan man råka ut för storm men man kan missa väderrapporten även på Medelhavet å det är nästa lika jobbigt. Mistralen kan vara elak om man har otur.

Det som jag ser som svårast är passet non-stop över bukten. Ni måste räkna med 3 dygn, minst, beror lite på hur stor båt man har å vindarna, å man måste sova. Kan ni inte mönstra på en god vän/släkting/bekant så ni kan lösa av varandra å får sova lite. Annars tror jag inte att ni behöver vara rädda för resan i sig.

Sen sticker jag väl ut hakan som vanligt, får väl lite mothugg strax, men de allra flesta kvinnor tycker inte om öppet hav å väljer kanalen. Så frågan är om familjefriden är värt resan.

Hur har ni tänkt annars? Ner å vända? För sen är säsongen slut nästan.

Det är flera här som har seglat ner halvvägs å övervintrat båten i tex Holland, Amsterdam el likn ställen.

Om ni väljer "friden" så kan ni ta olika kanaler ner å hem.

Jag träffade ett äldre par som hade AIS, även sändare, samt Radarvarnare samt GPS å ekolod.  Å de slog igång alla apparaterna, skotade seglen, på med autopilot  å gick å lade sig å sov!!! Det är vårdslöst anser jag, jag skulle inte våga livet. Gör inte som de. Minns inte om vi sågs i La Coruna el i Brest el om det var rent av i Cheburg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tack för tipsen. Vi tänker oss ett år i Medelhavet.

Men när det gäller "hon" är hon på när det gäller att vi skulle mönstra på för överfart från Kanarieöarna och väster ut. Hon är van seglare sen barnsben och har inte heller problem med att det lutar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på min hemsida om Medelhavet och kanalerna vi var där i 3 år medoch.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gick över Biscaya tidigt hösten 2015. Vi lämnade Crosshaven på södra Irland 31/8 och gick hela vägen till Baiona. Vi stannade alltså inte i La Coruna utan fortsatte förbi Cap Finnistere vilken kan var besvärlig att ta sig runt om man går från La Coruna.

Lite drygt 5 dygn tog vi på oss för att tillryggalägga de dryga 600 nm. Vi gick först SV tills vi kom ut till 10:de longituden för att komma utanför kontinentalsockeln och för att ha gott om vatten österut. Sedan kurs rakt söderut.

Vi hade vindar mellan NV och NO under hela överfarten. Vi hade då legat i Crosshaven en månad för att invänta ett bra väderfönster och det stod sig hela vägen enligt prognos. Lite svagare vindar i början och upp till 15 m/s under andra halvan.

På de yttre vattnen i Biscaya såg vi endast 1 fartyg med blotta ögat under dess 5 dygn så om man har AIS-transponder med larm och radarvarnare eller radar med zonalarm är det nog inte så riskabelt om hela besättningen sover emellanåt.

Vi var 2 ombord och vakten ställde klocka och sov i 15 minuter för att kolla läget och ställde sedan klockan igen för en ny 15 min tupplur. Fartygslederna går ju utanför Irland och runt nordvästra hörnet på Spanien. Befinner man sig mitt ute på Biscaya finns där mycket färre fartyg.

Ni kan läsa i vår loggbok 

http://www.trud.se/loggbok/?paged=6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...