0123456789 11 Postad 23 Mars , 2016 Ska skaffa mig en gps,har redan ett ekolod,så,räcker det med en 4"till enbart sjökort eller är det för litet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 23 Mars , 2016 Du ska köpa så stort som du har råd med och plats för så i det valet är 5" självklart. Bägge är för små för att använda delad skärm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 23 Mars , 2016 Jag har 9" och funderar på större nästa gång det blir byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Mars , 2016 Beror på hur du ska använda. Klipp ut två papper med diagonalmått på 100mm ca 80X60mm (ca 4") och 125mm (ca 5") ca 108X 70mm och jämför. alt klip ut hål i den storleken med rätt diagonalmått och se lägg över dator, mobil, padda. Zooma in div sjökortsbilder så de passar så kan du kanske avgöra vilket som duger. Ju större desto bättre, eller överskådligare, såklart.... På 90-talet blev det ju hajp i att ha minsta mobiltelefonen. Nu är det tvärt om =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 23 Mars , 2016 Jag håller med övriga, så stort som pengarna räcker till. Med en liten plotter kommer man i huvudsak att navigera efter sjökortet och ha plottern som hjälp. Med en stor plotter blir det plottern som har huvudrollen och sjökortet är mer som back-up. Nu vet vi inte om du har motor- eller segelbåt men har man en snabbgående motorbåt blir det knepigt att hinna följa med på en liten plotter, men ser så liten bit av "kortet" att man får svårt att uppfatta var man är. Jag har själv en 11 tums och tycker den är i minsta laget ibland. (har segelbåt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 23 Mars , 2016 Har en ryds 485 med 50hk motor,det får bli en 5" inte så mycket plats där den ska sitta,har ni några tipps om en bra gps?,spelar fabrikatet någon roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 23 Mars , 2016 Hade en 4" garmin i förra båten. Väldigt liten och dessutom ofta ganska dålig upplösning på de som är 4". Det finns väl relativt billiga 7" på marknaden nu? Skulle absolut rekommendera att spara till den storleken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Mars , 2016 Har stor... som ett A4.. vet ej tum. även en stor kan lägga av. Använder kompass, sjökort, ögon, öron och en liten tejp-båt som huvudinstrument, plotter som.... backup ellee kollar om "han" tycker lika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 23 Mars , 2016 Varför inte gå till en butik o klämma och känna lite? Det som är fel storlek kan ju vara rätt för en annan...Själv har jag en lågpris-Eagle-plotter med 5'-skärm, en äldre variant. Fördelen är att displayen är stående så man ser vattnet för om båten ordentligt på plottern i stället för vad som händer vid sidan om båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 23 Mars , 2016 Använder mobilen med 4,3 tums skärm. Tänkte prova den som en kul grej, men nu har jag knappt tittat i papperskorten på två år. Funkar i segelbåt men vore värdelös i motorbåt. Fäster den med kardborrband på skottet. Ljusstyrkan är dålig men hanterbar. Visst vore det bättre med en större skärm men samtidigt mer svårplacerad och därmed mer utsatt. Så skaffa så stor skärm som du tycker du vill kosta på, och har lämplig plats för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 23 Mars , 2016 Jag har 10" och är sugen på att byta till 12". Hade 4" på förra båten (Garmin 421) och det är i minsta laget för att kunna använda vid navigering effektivt. Har du plats skulle jag tveklöst välja 5" framför 4", eller ännu hellre någon av de moderna 7" plottrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 23 Mars , 2016 5" med stående skärm funkar helt ok för segling, dvs under 10 knop. Går det fortare så är det nog läge att ha en större skärm. En annan viktig sak är ju att du ska kunna se tillräckligt bra på det avstånd du har plottern. Tipset att klippa ut olika skärmstorlekar i papper och sätta framför darorns skärm är bra. Pröva på det avstånd du kommer att ha till plottern när du styr. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 23 Mars , 2016 Jag hade en 5" tidigare och upplevde den för liten även på nära håll. Nu har jag en 7", den är lagom på nära håll, men för liten på lite avstånd och i trånga farvatten under manövrering. Så stor Du har råd med, inom rimliga gränser, det håller jag med om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 23 Mars , 2016 Ska testa att klippa ut papper och testa på datorn,vågar man köpa en begagnad ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 458 Postad 23 Mars , 2016 Ska testa att klippa ut papper och testa på datorn,vågar man köpa en begagnad ? Jag tror att just en plotter är extra säkert att köpa begagnat. Varför? Jo, det är en robust varrentät produkt som många byter ut i förtid för att det kommer en större, bättre och/eller roligare modell. Tänk på att sjökort till plottern är dyrt, så se till att dessa ingår. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Mars , 2016 (redigerade) Jag har en garmin 521s som jag hade i förra båten. Har sparat den i reserv eftersom den blev över. Tyckte den räckte väl vid segling. Smidiga rutt och zoom-funktioner. Snabb processor jämfört med den äldre stora jag har nu. Att du snabbt kan rita om när du zoomar ut och in är mer värt än att få en större skärm. 521:an kunde jag använda både till navigeringsöversikt, planering mm. Det kan jag inte med den ca 9-10" gardin xxx som jag har. Att tänka på om du köper bege. Redigerad 23 Mars , 2016 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 23 Mars , 2016 Att tänka på när man köper beggad plotter är att se till så de kort som krävs finns till salu som nya nu. Vet en del som köpt ny plotter till bra pris men där korten inte gått att uppdatera då den sorten utgått ur sortimentet. Bara ett tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 25 Mars , 2016 Var och tittade på en garmin echomap 52dv på rea för 3500kr ,vad tror ni om en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 25 Mars , 2016 En annan tillhör gänget som vill ha stor skärm. Har bara kört eget med laptop 15" å 4:3 skärmformat. Inget mindre för mig. De plotter jag använt på andras båtar har alla varit för små. Å ta fasta på varningen om korten å uppdateringar å så. Visserligen ändra inte grunden men det upptäcks nya. Sedan kan fyrkaraktärerna ändra. Vi hade vissa problem utanför Frisiska öarna från Borkum yttre vägen till Cuxhaven. Nattsegling, fyrarna stod som spjälstaket men karaktären har ändrats mot det sjökort jag hade i laptopen. På en "padda" kunde vi genom att mata in positionerna hitta den nya karaktären så det löste sig men var krångligt. Den paddan kunde inte visa kortet istället. Så man skall se till att allting fungarar hela vägen. Vi kunde inte skaffa nya kort i Borkum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser