can77 1 Postad 2 Maj , 2005 Hej på er Ganska nyligen köpt en Stortriss MK1 och har följande fundering: problem: Båten ligger för djupt. konsekvens: självlänsen tar in vatten. observation: Kölsvinet är vattenfyllt (tömt ca 3l från kölbulthålen men det fyller fortfarande på under natten, är dock sötvatten. Båten ligger i saltv). Även akterluckans flytelement är fuktigt. Fråga 1: Är det vanligt att självlänsen i sittbrunnen inte fungerar eller kan det ha en koppling med vattnet i flytelementet? Fråga 2: funderar på att flytta fram sidovanten och montera häckstag för att kunna få ut bommen utan att seglet tar i vanten, någon som gjort något liknande? tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 2 Maj , 2005 Jag har lite svårt att greppa vad du menar att problemet är, faktiskt. Om det är så att självlänsen (av sittbrunnen, förmodar jag..?) läcker in vatten pga båten ligger för djupt blir konsekvensen saltvatten i sittbrunnen. Om du får in sötvatten i kölsvinet har du problem med regnvatten eller möjligtvis en läckande vattentank om sådan finns eller möjligtvis kondens, detta har vad jag kan se inget med självlänsarna att göra. Läcker det från kölbulthålen borde det också vara saltvatten som kommer in är det läge att dra kölbultarna samt täta mellan köl och skrov med t ex Sikaflex. Det sistnämnda är svårt att göra med båten i vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
can77 1 Postad 2 Maj , 2005 Ja, det läcker in salt vatten in i sittbrunnen (och därmed fungerar inte självlänsen) pga att båten ligger för djupt. Vattnet i kölsvinet har förmodligen inte läckt in utifrån utan kommit dit genom invändig tvätt(inte relevant hur, så länge det inte läcker in!) men jag funderade på om den extra vikten som vattnet utgör kan resultera i att båten ligger för djupt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 2 Maj , 2005 Tre liter vatten är tre kilo, så vikten måste nog ses som marginell i sammanhanget, även 10-20 liter skall inte spela någon roll för flytläget, tänk bara på vad du väger och hur mycket det tynger ner när du sitter i sittbrunnen. Och lite förslag kring lösning på problemet... Det låter som om båten är för baktung, du måste försöka lätta henne i aktern och tynga henne i fören. - Hur är båten stuvad? I aktern? - Finns det tankar i fören som inte är fyllda? - Har det funnits vikter i fören som du eller förra ägaren tagit bort? - Ny utombordare, tyngre än den gamla? - Har du mastat på än, kan masten balansera upp henne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 2 Maj , 2005 Det kan vara vatten från ett med sötvatten totalmättat skrov som saltvattnet nu tränger upp. Ett vattenindränkt skrov lär kunna bli betydligt tyngre. Kan bli att försöka låta skrovet torka ut riktigt till hösten. Misstänker du att den var dåligt täckt så att det har stått vatten i den under kanske flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
can77 1 Postad 3 Maj , 2005 Ja, jag tror det. Frågan är hur man blir av med vattnet. När man känner i bulthålen är elementet helt grynigt och upplöst. Funderar på om man skall skära upp och ersätta med nytt fräscht flytelement. Frågan är bara om det är värt det?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Maj , 2005 Hej! Ja du ska absolut lätta skrovet och få bort det mesta vattnet. Du kanske kan få ut flytkroppen genom att skära upp med en såg eller vinkelslip på så sätt att du lätt kan lägga i ny frigolit eller vad man använder och sedan ta hela biten du skär bort och sedan plasta fast den igen med några lager glasfiber och polyesterplast. En sjösäkerhetsfråga att återställa flytkraften. Det kanske går att göra flyttanken så pass tät att du slipper ha flytmaterial i den. Bäst vore ju att den är tom så att du lätt kan dränera med en lite kork eller kran om den blir vattenfylld under längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst George Postad 3 Maj , 2005 Stortriss Mk1 har alltid tagit in vatten genom självlänsen därför brukar man ha en kork att sätta i som man sen med snöret tar bort när man lämnar eller att man sitter i regn men då spelar det ingen roll att ket är 1 cm vatten längs bak allt är blött ändå. Vad har du i det aktre stuvfacket? Ligger draggen och kättingen där? Flytta i så fall fram dom till det lilla utrymmet under ingångsluckan t.ex. Flytelementen är av sådant slag att dom skall inte absorbera vatten. 2 Visst kan du sätta på ett akter stag. Gör en hanfot så får du bättre utrymme där bak. Men att flytta fram vantstagen för att få ut seglet mer gör det så stor nytta? Skaffa en bomm (modell grövre kvastskaft) och håll ut förseglet, det ger fartökning på läns/slör. Tips! Vad du gör så släpp alldrig rorkulten om hon lägger sig ner för vinden. Hon går blixtsnabbt upp i vindögat och så fortsätter hon runt och du vår bakvind i seglen. Det känns otäckt. Själv lyckades jag alldrig att segla ner henne, fast jag försökte. Men den gången så var det nära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser