Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Caribic410

kan dåligt batteri "suga ur" bättre dito

Rekommendera Poster

Upptäckte att mitt startbatteri är slut. 12,4v efter ett dygn vilo.

har tre 80Ah förbrukning och ett 80Ah start.

starbatteri skiljs med skiljerellä, vilket jag fattat som att det ska funka som "backventil" så att startbatteri ej ska ladda förbrukningsbatterierna.

Fråga: kan det bli tvärt om? Så att förbruknimgsbatterier "laddar" startbatteriet om det är dåligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla (start och förbrukning) laddas normalt tillsammans = parallellt i ett rent 12v system.  Och de bör vara av samma ålder och i samma kondition.

 

Har du ett sånt här "smart" skiljerelä http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71339 så är detta dubbelvägs. Sjunker spänningen under en viss nivå så kopplas bankarna i sär. När någon batteribankarna (start eller förbrukn) får över en viss spänning 13,någonting.... V så kopplas de ihop och laddas tillsammans. Man kan alltså ladda på vilket batteri som helst. Detta smart-relä kopplas till jord (för styrström), är intelligent och känner spänning från båda batteribankarna och fattar sen beslut om det ska kopplas ihop eller ej. Har man rätt huvudbrytare så kan man tvinga ihop bankarna om man måste. T ex ett sånt här paket http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71338

 
 
Har du ett vanligt relä, t ex ett sånt här http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=71570 så lär det också vara safe avseende ditt problem då jag "antar" att relät får ström och drar och därmed kopplar ihop batteribankarna om laddning sker. Däremot vet jag inte om det kan kopplas att ladda på vilken bank som helst (om det du spelar roll) eller om relät drar först när spänningen kommer över en viss nivå. 
 
Ett vanligt relä har inte intelligents som Blue Sea relät höge upp. 
 
Så ja! Har du rätt grejer och det är rätt kopplat så är det safe. Själv har jag Blue Sea kit 71338 från Sea Sea.
 
Mvh Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det "smarta" skiljereläte är ett spänningsstyrt relä som såldes av BILTEMA för 149 kr (har jag för det att jag köpte det för) När "fina marinbutiken" började sälja det "smarta" spänningstyrda skiljereläet för en tusenlapp, höjde BILTEMA priset till 229 kr.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

 

När spänningen på huvudbatteriet - som ju bör va startbatteriet - stiger över 13,3 Volt, sluter det spänningstyrda reläet. När spänningen på huvudbatteriet sjunker under 12,8 Volt bryter reläet.

 

En detalj är att om man har tex solcellspaneler som laddar förbrukningsbatteriet, så sjunker inte spänningen när man stoppar motorn, förrän solen går ner. Enligt mitt sätt att se spelar det ingen roll. Starbatteriet får ju en liten laddstörm. Ansluter man då landström efter att man lagt till kommer det spänningstyrda skiljereläet aldrig att bryta och koppla isär batteribankarna.

 

Ett "vanligt" skiljerelä kopplas ju via generatorn eller  via tändningsnyckel. Skiljereläet dra (kopplar ihop batterierna) när motorn går/generatorn laddar och bryter när generatorn slutar ladda.

 

Fungerar skiljereläerna som det var tänkt drar startbatteriet inte ur förbrukningsbatterierna.

 

Kopplar du ihop ett dåligt starbatteri med förbrukningsbanken, kommer det dåliga starbatteriet att dra ur förbrukningsbanken.

 

Har du ett dåligt batteri i förbrukningsbanken kommer detta att dra ur de övriga batterierna i sin strävan mot jämnvikt.

 

 

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt ja

 

 

Om det aldrig bryts om solcell är inkopplad spelar som sagt ingen roll utan tyder på att du har välladdat och ingen belastning på. Normal underhålls float-laddning på laddare brukar väl vara runt 13,5-13,6v och kan stå på hela vintern. Belastas en bank tungt lär spänningen sjunka så det bryts ändå, vilket är syftet. Ska själv koppla in en solcell inom några veckor....

 

MEN...

Här finns väl iofs en skillnad mellan ett smärtrelä och ett "dum"relä. Det senare kommer väl koppla ihop bankarna så snart generatorn laddar (vilket väl är det som triggar att relät drar). smart-relät kopplar ihop först när det laddade batteriet kommer upp i rätt spänning. Med ett smart-relä som känner av och jobbar med spänningarna i batteribankarna (istället för "om laddning pågår så kopplar jag ihop") lär inte en dålig batteribank kunna dra ur startbatteriet eller tvärtom lika lätt. Sen är det såklart inte optimalt ändå att inte ha  lika slitna batterier samt av samma typ.

 

PS

Sen visste jag inte att Biltema sålde samma smart-relay som Blue Sea... Bra för den som behöver då

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då tolkar jag det som, i praktiken:

När jag kör med motor ger generator "överskott" till förbrukningsbanken

men kopplar, när generator inte laddar, bort startbatteriet så att förbrukarna inte tömmer både förbrukningsbank och start? Ok?

Nu var ju startbatteriet ihjäl.. kan startbattriet ha sugit ur förbrukningsbattetierna?

 

Jag har solceller kopplade till förbrukningsbanken vilket håller spänning uppe på förbrukarsidan och, om jag förstått rätt, "kranen öppen" för ström från förbrukare till startbatteriet?

fattat rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har solceller kopplade till förbrukningsbanken vilket håller spänning uppe på förbrukarsidan och, om jag förstått rätt, "kranen öppen" för ström från förbrukare till startbatteriet?

fattat rätt?

 

Det beror på vilket relä du har. T ex Biltemas "öppnar" bara åt ena hållet. Dvs - på min båt laddas enbart förbrukarna med solcellerna, inte startbatteriet. Detta är den vanligaste lösningen (tror jag)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det "smarta" skiljereläte är ett spänningsstyrt relä som såldes av BILTEMA för 149 kr (har jag för det att jag köpte det för) När "fina marinbutiken" började sälja det "smarta" spänningstyrda skiljereläet för en tusenlapp, höjde BILTEMA priset till 229 kr.

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

 

När spänningen på huvudbatteriet - som ju bör va startbatteriet - stiger över 13,3 Volt, sluter det spänningstyrda reläet. När spänningen på huvudbatteriet sjunker under 12,8 Volt bryter reläet.

 

En detalj är att om man har tex solcellspaneler som laddar förbrukningsbatteriet, så sjunker inte spänningen när man stoppar motorn, förrän solen går ner. Enligt mitt sätt att se spelar det ingen roll. Starbatteriet får ju en liten laddstörm. Ansluter man då landström efter att man lagt till kommer det spänningstyrda skiljereläet aldrig att bryta och koppla isär batteribankarna.

 

Ett "vanligt" skiljerelä kopplas ju via generatorn eller  via tändningsnyckel. Skiljereläet dra (kopplar ihop batterierna) när motorn går/generatorn laddar och bryter när generatorn slutar ladda.

 

Fungerar skiljereläerna som det var tänkt drar startbatteriet inte ur förbrukningsbatterierna.

 

Kopplar du ihop ett dåligt starbatteri med förbrukningsbanken, kommer det dåliga starbatteriet att dra ur förbrukningsbanken.

 

Har du ett dåligt batteri i förbrukningsbanken kommer detta att dra ur de övriga batterierna i sin strävan mot jämnvikt.

 

oj läste på mobilen nyss och såg inte det här förrän sen..

Bra förklarat.

E inte riktigt hundra på:

 

Fungerar skiljereläerna som det var tänkt drar startbatteriet inte ur förbrukningsbatterierna.

(tolkar nästa rad som att det ändå gör det eller menar du, om man kopplar ihop utan relä)

(fast då är det väl bara en bank?)

 

Kopplar du ihop ett dåligt starbatteri med förbrukningsbanken, kommer det dåliga starbatteriet att dra ur förbrukningsbanken. (kort version: det är detta jag tror jag råkat ut för)

 

Längre:

Bytte bort mina fina gel-batteier för att dom inte höll måttet, till biltema fritid.

Gel-batterierna var iof. när jag laddat och mätit nästan slut.

Dom nya BT funkade lika illa.. jag raljerade som fan över det i en annan tråd.

Nu när jag tog loss startbatteriet och mätte så går det ner från fullt 14,4V till 12,4 på ett dygn.

Tolkar det som slut.

 

Har du ett dåligt batteri i förbrukningsbanken kommer detta att dra ur de övriga batterierna i sin strävan mot jämnvikt. (känns logiskt, som att ha flera kar med vatten ihopkopplade. Fyller du i en så rinner det till dom övriga?)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Har du ett dåligt batteri i förbrukningsbanken kommer detta att dra ur de övriga batterierna i sin strävan mot jämnvikt. (känns logiskt, som att ha flera kar med vatten ihopkopplade. Fyller du i en så rinner det till dom övriga?)

 

 

 

 

Det var inte så dumt uttryckt.

 

Kom att tänka på när vi skulle anställa en ny linjemontör på det kommunala elverket. Det fick vi göra - om vi tog över en kommunalarbetare. Det var två killar med elbakgrund och en rörmokare som sökte. Rörmokaren fick jobbet. Varför är en lång historia, men jag brukar lite skämtsamt säga att det berodde på att han svarade rätt när han fick frågan på anställningsintervjun -vilken tårta han gillade.  ^_^

 

En dag frågade han hur man kopplar en trappomkastning.

 

Nåt for i mig och jag ritade upp ett schema som en rörinstallation.

 

Fungerar skiljereläerna som det var tänkt drar startbatteriet inte ur förbrukningsbatterierna.

(tolkar nästa rad som att det ändå gör det eller menar du, om man kopplar ihop utan relä)

(fast då är det väl bara en bank?)

 

 

Det där med vokabulär och att uttrycka sig korrekt är inte alltid lätt.

 

Om skiljerelät fungerar (som det skall) så bryter det förbindelsen mellan startbatteriet och förbrukningsbanken under rätt förutsättningar  - beroende på vilken typ av relä det är.

 

Sen vet man ju erfarenhetsmässigt - efter ett yrkesliv i elbranschen - att elprylar och elanläggningar krånglar emellanåt. Ju mer sofistikerade prylarna är - ju benägnare är de att krångla.

 

Visst skulle ett litet relä som sägs klara att bryta 125 A likström, kunna bränna ihop i kontakterna och aldrig öppna (bryta) och det blir ju samma effekt som om man kopplar ihop start och förbrukningsbatterierna med starkablar tex. ( i princip blir det ju en bank - men av praktiska skäl är det väl ändå lättare att se som två banka ändå)

 

Sen skulle det ju också va så - att det aldrig sluter. 

 

 

 

Kopplar du ihop ett dåligt starbatteri med förbrukningsbanken, kommer det dåliga starbatteriet att dra ur förbrukningsbanken. (kort version: det är detta jag tror jag råkat ut för)

 

Längre:

Bytte bort mina fina gel-batteier för att dom inte höll måttet, till biltema fritid.

Gel-batterierna var iof. när jag laddat och mätit nästan slut.

Dom nya BT funkade lika illa.. jag raljerade som fan över det i en annan tråd.

Nu när jag tog loss startbatteriet och mätte så går det ner från fullt 14,4V till 12,4 på ett dygn.

Tolkar det som slut.

 

 

Det där är sur om GEL-batteri tar slut i förtid. Dom är ju inte gratis.

 

Köpte en båt på Svinninge marina, som hade legat oanvänd i flera år. Batterierna var naturligtvis totalt döda. Köpte två GEL-batteri till förbrukningsbanken. Var mycket i båten på vintern och jobbade. Man fick inte ha landströmmen ansluten när man inte var i båten, så varje morgon satte jag i sladden. 

 

Batteriladdaren var av en "halvautomatisk" typ. När batteriladdare kände att batterierna var fulladdade, stängde den av sig själv. det första jag gjorde när jag klev upp i båten, var att sätta på laddaren. Sen kollade jag inte å den mer. Så småningom började belysningen i båten bli väldigt svag. När jag kollade på laddaren en kort stund efter att jag satt på den hade den redan slagit ifrån, trotts att batterierna i stort sett var helt urladdade. 

 

Köpte en modern laddare, men trotts att GEL-batterierna skall tåla djupurladdningar, blev kapaciteten på dem aldrig vad den varit första sommaren.

 

Tanken med denna långa utläggning är - Du kan inte ha problem med laddningen av förbrukningsbanken!?

 

Nu vet jag ju inte hur gamla dina GEL-batteri var. Även de har ju en begränsad livslängd. Men när även dina nya batteri inte fungerar bra, så kan man ju börja fundera.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har solceller kopplade till förbrukningsbanken vilket håller spänning uppe på förbrukarsidan och, om jag förstått rätt, "kranen öppen" för ström från förbrukare till startbatteriet?

fattat rätt?

 

Det beror på vilket relä du har. T ex Biltemas "öppnar" bara åt ena hållet. Dvs - på min båt laddas enbart förbrukarna med solcellerna, inte startbatteriet. Detta är den vanligaste lösningen (tror jag)

 

 

 

Det där tror jag är en sanning med modifikation. Har skiljerelät slutit, så bryter/öppnar det inte förrän solen går ner.

 

Det är min erfarenhet. 

 

Har du kollat!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt regullator och när jag mätit på batterierna, så är det som det laddar.

Ska faktiskt till båten i em å kolla. Har ju stått med solceller och endast förbrukningsbank ett par veckor nu.

Ps. Gelbatterierna, gick inte att krämi i mer än att dom kom upp i drygt 13V.

Efter 1/2 dygn var dom nere på under 12,6V.

grannen tog dom tilsommarstugan.

först trodde jag att jag lyckats få minst ett av tre BT batterier som va kassa.

sist hann jag inte testa så mkt men alla var knallgröna i tittögat.

ska kolla idag när dom fått "vara i fred" en period. Kopplar ur dom från laddning och varandra om dom är "fulla" så får jag se om en vecka.... (innan jag kastar mer galla över BT)

Har haft lite olika storlekar av deras "torra" fritidsbatterier genom åren. Hittils med bra erfarenheter. Så vet egentligen inte varför jag rycktes med i antiBT- kampanjen...

ska i alla fall kolla lite noggrannare på det nu.

tack för kloka, logiska, föraringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett "Blue Sea M-ACR 7601" som bland annat kan köpas på Seasea så är det dubbelriktat och öppnar resp stänger baserat på spänningen på de båda sidorna. Det laddar alltså från vilken sida som helst. Och du lär inte med hjälp av en solpanel kunna hålla spänningen uppe så det inte bryts om du belastar batteribanken (om inte panelen ger mer kräm än du för stunden förbrukar). Belastar du inget så kan ju spänningen hållas uppe om det är relativt fulladdat och då sitter bankarna ihop och underhållsladdas tillsammans, vilket är vad du vill. Detta "smart-relay" har också "under voltage lockout" och kommer inte koppla in bank 2 även när bank 1 har tillräckligt hög spänning för hopkoppling om bank 2 är så dålig som 9.5v eller lägre.

 
Den intresserade kan titta på lite exempelritningar med smart relay här: 
 
 
Personligen skulle jag välja smart-relay före ett "vanligt" relä. Men ett vanligt std relä gör sitt jobb bättre än inget relä och är dessutom billigare.
 
 
/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har solceller kopplade till förbrukningsbanken vilket håller spänning uppe på förbrukarsidan och, om jag förstått rätt, "kranen öppen" för ström från förbrukare till startbatteriet?

fattat rätt?

Det beror på vilket relä du har. T ex Biltemas "öppnar" bara åt ena hållet. Dvs - på min båt laddas enbart förbrukarna med solcellerna, inte startbatteriet. Detta är den vanligaste lösningen (tror jag)

 

Det där tror jag är en sanning med modifikation. Har skiljerelät slutit, så bryter/öppnar det inte förrän solen går ner.

 

om det är så.. då har väl all ström "runnit ner" i det kassa startbatteriet. Jag har sett laddspänning på 13-14,4V solcellspänning efter regulator, laddar ju i snitt 10-15 A när celler e riktade vid bra väder. Förbrukare är i stort sett 2st kylkompressorer som går kanske 10-20 min/h 3-4A /st max

Det gör ju absolut max 65Ah/ dygn.

Så jag borde ju lätt klara några regndygn åxå, vilket turligt nog inte inträffade förra sommaren. När det är mulet så går ju kylarna inte ofta heller.

:)

 

Det är min erfarenhet.

 

Har du kollat!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det där tror jag är en sanning med modifikation. Har skiljerelät slutit, så bryter/öppnar det inte förrän solen går ner.

 

Det är min erfarenhet. 

 

Har du kollat!?

 

 

Nä - jag har sett att du skrivit det tidigare, och det verkar rimligt så jag har inte brytt mig. Men nu är det ju vinter, och motorn går sällan då båten ligger på land så jag tänkte det var/är en icke-fråga i det aktuella fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du ett "Blue Sea M-ACR 7601" som bland annat kan köpas på Seasea så är det dubbelriktat och öppnar resp stänger baserat på spänningen på de båda sidorna. Det laddar alltså från vilken sida som helst. Och du lär inte med hjälp av en solpanel kunna hålla spänningen uppe så det inte bryts om du belastar batteribanken (om inte panelen ger mer kräm än du för stunden förbrukar). Belastar du inget så kan ju spänningen hållas uppe om det är relativt fulladdat och då sitter bankarna ihop och underhållsladdas tillsammans, vilket är vad du vill. Detta "smart-relay" har också "under voltage lockout" och kommer inte koppla in bank 2 även när bank 1 har tillräckligt hög spänning för hopkoppling om bank 2 är så dålig som 9.5v eller lägre.

 
Den intresserade kan titta på lite exempelritningar med smart relay här: 
 
 
Personligen skulle jag välja smart-relay före ett "vanligt" relä. Men ett vanligt std relä gör sitt jobb bättre än inget relä och är dessutom billigare.
 
 
/Peo

 

 

Det finns ju några väldigt kunniga människor inom området, som förordar att man bara har en batteribank för både start och förbrukning och har ett underspänningsskydd som bryter bort förbrukningen, när spänningen understiger ett visst värde. Då skall du ha tillräckligt med ström kvar för att starta motorn. En större batteribank har ju fördelar i vissa läge.

 

Som seglare vill jag nog inte att spänningen till plotter och lanternor bryts under pågående segling. Då får hellre batteriet laddas ur mer än vad som är lämpligt. Varför ett separat starbatteri är önskvärt - ur min synpunkt.

 

De 9,5 volten du talar om måste ju va under belastning. Ett blybbatteri är väl tomt när spänningen, mätt i viloläge, är 11,9 Volt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har du ett "Blue Sea M-ACR 7601" som bland annat kan köpas på Seasea så är det dubbelriktat och öppnar resp stänger baserat på spänningen på de båda sidorna. Det laddar alltså från vilken sida som helst. Och du lär inte med hjälp av en solpanel kunna hålla spänningen uppe så det inte bryts om du belastar batteribanken (om inte panelen ger mer kräm än du för stunden förbrukar). Belastar du inget så kan ju spänningen hållas uppe om det är relativt fulladdat och då sitter bankarna ihop och underhållsladdas tillsammans, vilket är vad du vill. Detta "smart-relay" har också "under voltage lockout" och kommer inte koppla in bank 2 även när bank 1 har tillräckligt hög spänning för hopkoppling om bank 2 är så dålig som 9.5v eller lägre.

 
Den intresserade kan titta på lite exempelritningar med smart relay här: 
 
 
Personligen skulle jag välja smart-relay före ett "vanligt" relä. Men ett vanligt std relä gör sitt jobb bättre än inget relä och är dessutom billigare.
 
 
/Peo

 

 

Det finns ju några väldigt kunniga människor inom området, som förordar att man bara har en batteribank för både start och förbrukning och har ett underspänningsskydd som bryter bort förbrukningen, när spänningen understiger ett visst värde. Då skall du ha tillräckligt med ström kvar för att starta motorn. En större batteribank har ju fördelar i vissa läge.

 

Som seglare vill jag nog inte att spänningen till plotter och lanternor bryts under pågående segling. Då får hellre batteriet laddas ur mer än vad som är lämpligt. Varför ett separat starbatteri är önskvärt - ur min synpunkt.

 

De 9,5 volten du talar om måste ju va under belastning. Ett blybbatteri är väl tomt när spänningen, mätt i viloläge, är 11,9 Volt!?

 

 

Vad du har för strategi att koppla bort förbrukare för att inte dra ut batteriet för mycket samt i så fall vilka förbrukare är såklart en möjlighet. Det finns flera goda sätt att sätta upp elsystem på. Jag gillar dock inte att dra ur startbatteriet för förbrukning som detta medger. Skulle du ha lite startproblem på motorn så kan du redan ha dragit en del ur startbatteriet så du har mindre marginal. Men möjligheten att bygga så kanske vissa föredrar. Inte jag dock.

 

Hela mitt inlägg du citerar kan ses som en stor batteribank där denna bank delas när det blir för lite kräm kvar i hus-batteriet så att startbatteriet skyddas. Eftersom det är det du skriver i näst sista stycket så antar jag att vi tycker samma sak då  :)

 

"Under voltage" skyddet är nog ett sätt att undvika att koppla ihop med ett batteri du inte vet är ett 6 cell batteri på 12V.

 

 

Tror tråden nu innehåller tillräckligt för att svara på grundfrågan som startade allt.

 

Mvh

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad du har för strategi att koppla bort förbrukare för att inte dra ut batteriet för mycket samt i så fall vilka förbrukare är såklart en möjlighet. Det finns flera goda sätt att sätta upp elsystem på. Jag gillar dock inte att dra ur startbatteriet för förbrukning som detta medger. Skulle du ha lite startproblem på motorn så kan du redan ha dragit en del ur startbatteriet så du har mindre marginal. Men möjligheten att bygga så kanske vissa föredrar. Inte jag dock.

 

Hela mitt inlägg du citerar kan ses som en stor batteribank där denna bank delas när det blir för lite kräm kvar i hus-batteriet så att startbatteriet skyddas. Eftersom det är det du skriver i näst sista stycket så antar jag att vi tycker samma sak då  :)

 

"Under voltage" skyddet är nog ett sätt att undvika att koppla ihop med ett batteri du inte vet är ett 6 cell batteri på 12V.

 

 

Tror tråden nu innehåller tillräckligt för att svara på grundfrågan som startade allt.

 

Mvh

Peo

 

 

Nu har jag en "normal" installation av batterierna. Startbatteri och en stor förbrukningsbank på ca 400 Ah. 3 st solcellspaneler på sammanlagt 75 W. En stor C-teckladdare och naturligtvis en växelströmsgenerator på motorn, som förutom startbatteriet laddar förbrukningsbanken via ett BILTEMAS skiljerelä. 

 

Nån strategi för att inte dra ur förbrukningsbanken har jag inte, möjligen mer är att starta motorn, men det vill man ju undvika i det längsta. Att få viktiga funktioner automatiskt bortkopplade vill jag inte ens tänka på ur säkerhetssynpunkt. Då får jag hellre dra ur min förbrukningsbank regält.

 

Skulle man göra tvärt om och fimpa plotter och lanternor mm kan det ju gå lika illa som den båten som de nya Schweitsisa ägarnasom seglade över Soten en natt med frisk vid. Detta trotts att de visste om Sotekanalen.När de  hade kommit förbi det värsta, kände de att de inte klarade mer och tog ner seglen. Närde sen skulle starta motorn, startade den inte och de drev över alla grunden i Haby Bukt, tills de hamnade inne vid land.

 

post-106994-0-70753400-1458749190_thumb.jpg

 

 

Har man ett relativt fräscht starbatteri till en "normal" segelbåtsmotor. (jag talar om inombords diesel) så klara det att starta motorn en hel sommar, om det är fulladdat när man sjösätter på våren. Så egentligen behövs inte startbatteriet vara prioriterat att laddas först, vilket det ofta görs.

 

Som seglare spelar det inte så väldigt stor roll om motorn inte går att starta. Jag har fått segla mig ur besvärliga lägen och hem fler gånger, för att motor inte fungerat, än att jag tvingats gå hem för motorn för att jag brutit masten.

 

Jo - vi tänker nog rätt lika, men man måste ju tjöta emot lite.  ;)

 

Det är med laddning av starbatteriet, som med vissa värmepannor, som prioriterar varmvattnet framför värmen ut i huset.

 

Kommer ihåg en smällkall vinternatt när högspänning till Smögen hade löst ut. Varför kommer jag inte ihåg, men misstänker att det var överlast.

 

Det var flera stycken som satt in elvärmepannor, som inte kunde få varmt i huset. För att göra hela berättelsen mer mainanknyten, så var en av dem en av segelmakarna Syversen - då delägare till Syversen segelmakeri. 

 

Det var ju en explosionsartad ombyggnad från oljevärme till elvärme under den perioden och det fanns ett krav på att all effekt inte fick kopplas in direkt efter ett strömavbrott. Fanns nån begränsning på ca en timme med en viss onogranhet.

 

För att få in de två HSP-linjerna som gick till Smögen, var vi tvungna att koppla in transformatorstation för transformatorstation. Det stod en kille i tertiärstationen i Kungshamn och kollade på amperemetrarna och när de lugnat ner sig något, la vi in  nästa station. När vi nästan var klara fick vi lite för brått och så löste hela skiten - åtminstone på en linje -  och vi fick börja om från början, samtidigt som tidsbegränsningen gick in igen på nytt för vissa kunder.

 

Det var en gammal handikappad farbror i ett ganska dåligt hus nere vid hamnen, som varit av med värmen väldigt länge. Åkte hem och hämtade ved och eldade i hans värmepanna - vi hade ju rätt mycket väntetid mellan de olika åtgärderna. Cirkulationspumpen gick visserligen inte, men det var ett gammalt system för självcirkulation, så någon värme fick han.

 

I likhet med startbatteriet hade det varit bättre att varmvattnet i pannorna stryptes och pannan levererade värme till huset. Vem bryr sig om varmvatten när det är 25 minusgrader ute och huset är kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå... nu verkar det faktiskt vara så att BT batterierna är helt ok.

lät dom ju ladda en stund igår förmiddag.

Först hade jag testat att starta värmaren men det funkade inte utan landström.

Då går spänningen ner till 12,2-12,3.

Vänaren startar aldrig på första men alltid på andra start. Utan laddning klarar den inte andra försöket.

Så jag kopplade landström, startade värmaren, lät det ladda en stund.

När jag kopplade ner och isär batterierna och loss solceller höll alla batterier ca 13,2V.

I förmiddags höll alla 13,08-13,10V

Det tyder väl på att batterierna är ok?

Starförsök med värmaren. .. pallade inte andra försöket å spänning ner på 12,3V.

efter en stund, 10-15min hade batterierna hämtat sig upp till 12,6V (mätte ej var för sig utan paralellkopplade)

Kopplade på solcell, som gav ca 2A just då. Det räckte för att få igång värmaren.

lät den starta så den gick utan glödstift.

Kopplade ur solceller. Batterier höll 12,58V

Startade alla förbrukare. Lanternor, däckbelysning, innebelysning, VHF, radio, båda kylboxarna och radar... då gick spänning ner till 12,3V..

Efter ca 5-10min. stängde jag ner allt utom värmaren och spänning gik upp till 12,55V igen och höll så tills värmaren gick ned på halvfart... efter en tid hade spänning gått upp lite till.

Nån kommentar på mina tester.

Ska nog starta värmaren när motor är igång eller när jag har full laddning och solstöd, även på hösten brukar cellerna nån tid innan solnedgång, om jag riktar dom, kunna ge 8-12A så det bör räcka.

Är det rimligt att tre st 73Ah går ner så lågt med den belastningen?

vet inte vad dom olika lamporna och radarn drar men kylboxarna fullt samtidigt drar väl 7-9A

all belysning e led men lanternor och däckbelysning ca 6A

Så belastning just då kanske låg på 15-25A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina dippar inte så mycket. Men det säger kanske inte så mycket då vi inte har samma uppsättning, exakt samma förbrukning, ålder på batterier etc. Men att inte kunna starta värmaren som enda belastning låter skumt.

 

En korrekt vilospänning men en stor spänningdipp vid måttlig belastning tyder på ökad inre resitans i batteriet, d v s ett sämre batteri.

 

Har man sulfaterade batterier så kan de kanske få en renässans med rätt laddare och ett avsulfateringsprogram.

 

Det finns flera sätt att kolla batterierna. Man kan kolla syradensitet och sulfatering bla bla bla. Man kan också göra det enklare med en batteritestare som använder LPR teknik. Då tas ett stort strömuttag ut under kort tid och sedan räknas inre resistans ut som är ett mått på befintlig kapacitet. 

 

Argus AA350 har varit ett populärt instrument i lågprisklassen som funkat bra. Ett sådant har jag lånat av en granne vid flera tillfällen. Biltema har ett för bara 329kr. Dock vet jag inget om kvaliteten på Biltema eller enligt vilken metod det jobbar. Kanske någon annan på forumet kan addera info där...

 

Man kan också bygga en egen testare om man har kunskap och tid :)

 

 

/Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna är nya, sen förra säsongen.

Slutna, som inte går att fylla på eller kolla vätskenivå på med sånt där grönt öga i.

Enligt instruktion från tidigare ägare ska inte värmaren gå att srarta alls utan att ha motor igång, på ca 2000r/m. Inte ens med landström.

Förra våren pillade jag isär å hittade en diod som satt endast i ena "benet". Lödde den och efter det går det att starta med motor på tomgång eller bara landström eller solceller plus laddade batterier.

Täckte av båten så jag får full laddning 13,7V till nästa gång så får jag se.

Kan batterier vara dåliga trots allt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktion från tidigare ägare ska inte värmaren gå att srarta alls utan att ha motor igång, på ca 2000r/m. Inte ens med landström.

Förra våren pillade jag isär å hittade en diod som satt endast i ena "benet". Lödde den och efter det går det att starta med motor på tomgång eller bara landström eller solceller plus laddade batterier.

Täckte av båten så jag får full laddning 13,7V till nästa gång så får jag se.

Kan batterier vara dåliga trots allt?

 

Testa att starta värmaren och samtidigt mäta spänningen vid värmaren. Då ser du om det är stort spänningsfall i kablarna eller någon dålig skarv. Du kan kanske behöva byta till grövre kablar till värmaren. Värmaren ska kunna startas utan att starta motorn först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett startbatteri ihopkopplat med förbrukningsbatterierna ger en bra förstärkning vid stora strömuttag. Har man bra koll på hur mycket man förbrukar så kan man göra som jag gjorde för ett par år sedan, koppla ihop start och förbrukning. När stor ström behövs håller spänningen sig på en högre nivå, 230V-aggregatet drar stora mängder vid vattenkokning och lade tidigare av. Med startbatteriet som hjälp slår inte 230Volten ifrån pga underspänning.

 

Solpaneler krävs för att alltid batterierna ska vara i laddning eller på underhållsspänning. Med 13,5V går inget batteri miste om nån energi. Hur olika gamla batterier man än har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Enligt instruktion från tidigare ägare ska inte värmaren gå att srarta alls utan att ha motor igång, på ca 2000r/m. Inte ens med landström.

Förra våren pillade jag isär å hittade en diod som satt endast i ena "benet". Lödde den och efter det går det att starta med motor på tomgång eller bara landström eller solceller plus laddade batterier.

Täckte av båten så jag får full laddning 13,7V till nästa gång så får jag se.

Kan batterier vara dåliga trots allt?

Testa att starta värmaren och samtidigt mäta spänningen vid värmaren. Då ser du om det är stort spänningsfall i kablarna eller någon dålig skarv. Du kan kanske behöva byta till grövre kablar till värmaren. Värmaren ska kunna startas utan att starta motorn först.

Spänningsfall till värmaren har jag, det är klart.

Kan det göra att batterispänningen går ner mycket?

känns ju snarare som att det borde bli tvärt om, eftersom motståndet väl är högre då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 forgus. Jag förstår inte riktigt vad du menar med

 

"Med 13,5V går inget batteri miste om nån energi. Hur olika gamla batterier man än har."

 

Jag har endast värmaren , vid start, som kräver lite... vet ej hur mkt glödstiftet drar. Annars inga stora förbrukare.

tre 73Ah batterier paralellt dorde ju räcka till ca 100Ah när dom är fulla. Har 2-3 100w solceller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har rätt i att med ökande motstånd i värmarkabeln blir det mindre belastning på batterierna ochans högre spänning mätt på batterierna. Dock blir det förstås svårare att få den att starta. Där blir ju spänningen inte vad den borde vara. Dålig glödspiral och oxiedrade kontaktytor gör att man behöver extra hög spänning. Vissa värmares elektronik är inte konstruerade som de borde vara. Många dåliga kontakter i serie och hög ström är grunden till det klassiska värmarproblemet.

 

Med 13,5V på sammankopplade batterier menar jag att alla batterier får laddning när laddaren/solcellerna laddar.

 

Visserligen kan nåt gammalt parallellkopplat batteri dra lite tjuvström, men är det inte kortslutning i nån cell brukar ett sulfaterat gammalt batteri vara sällsynt lätt att ladda fullt så spänningen går upp och inte störa andra batterier.

 

Tyvärr går det dåliga batteriet lika snabbt ned. Man kan likna det vid ett väldigt litet batteri några få Ah. Är det på 2Ah kan det räcka till en liten varmstart men då aktiva ytorna minskat blir strömmen inte så hög heller. De cellytor som är hårt sulfaterade ger inget bidrag till strömmen. Många bilar får nya batterier på senhösten. Då är det inte mer än några Ah kvar av ursprungliga 60-70 Ah.

 

Hitta några platser för mer solpaneler. Det är en väldigt skonsam och pålitlig underhållsladdare. Urladdat batteri ska ju laddas kvickt för att inte sulfatera och så snart det dagas går laddningen igång utan att man behöver tänka på det. Visserligen kan det ta några dagar men jag gissar att batterierna gillar att de ligger i laddfas även om det kan ta några dagar. Med något högre spänning än nominellt blir det nog ingen ökning av sulfateringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser hela historien ovan och ser det som två olika problem.

Batterierna dippar i spänning under belastning resp värmaren har svårt att starta.

 

Vad gäller batterierna måste de laddas helt fulla för att man ska kunna säga något om deras status efter att ha varit isärkopplade mer än ett dygn. Se till så de är helt fulladdade, helst genom att ladda dem ett och ett i taget, och mät spänningen efter minst ett dygn. Att ladda helt fullt tar vanligtvis mer än ett dygn. Väntar du exakt lika länge innan du mäter bör du få samma spänning om alla är ok. Annars ser du vilket som tappar spänningen.

Visar alla samma beteende är det inte säkert de är ok ändå men det är en bra början.

 

Om jag sen går till värmaren så är min erfarenhet att alla lite äldre båtar har för klena kablar fram till värmare och även till diesel/fotogenspisar. När man mäter hur spänningen påverkas ska man mäta både vid batterierna och vid värmaren för att få värden som säger något. Iofs säger ett spänningsfall vid batterierna vid värmarstart något om deras kondition under förutsättning art de varit helt fulladdade enligt ovan.

Min värmare drar mycket, kommer just nu inte ihåg exakt hur mycket, vid starten och under de första tre-fyra minuterna. Bättre kablar och inga dåliga kopplingar ger iaf bättre möjligheter att få igång värmaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K. Får testa nästa gång jag e vid båten. Då e batterierna fulla efetesom båten e avtäckt nu. Regulator står ställd på 13,7V nu. Brukar stälka upp på 14,4 under säsongen.

Har 300w när alla e framme annars 200w solcell. 2st alltid och kopplar in en tredje tidig vår sen höst beroende på behov. Just nu ligger 2st solceller på varandra.

Tror jag laddar ca 5A i snitt i 5-6h soliga dagar som båten å cellerna står nu. Så jag borde få batteeierna fullt laddade tills ja e där nästa gång, ca 14 dgr efter senast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. Värmaren å klena kablar till den mm. är egentligen inte frågan i sig, det är ev en uppgift att ta tag i framöver.

Frågan är bara:

Är dom, eller något/några av dom nya batterierna frå BT dåliga eller kan beteendet ha berott/bero på:

Det dåliga startbatteriet jag hade/ något annat.

Har kommut fram till att startbatteriet definitivt haft den inverkan jag misstänkte och då drar jag även slutsatsrn att skiljereläet fungerar som en backventil. Kan släppa ström från fb till start men ej tvärtom.

tack så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommut fram till att startbatteriet definitivt haft den inverkan jag misstänkte och då drar jag även slutsatsrn att skiljereläet fungerar som en backventil. Kan släppa ström från fb till start men ej tvärtom.

tack så länge.

 

Det brukar ju vara så att generatorn laddar startbatteriet och att skiljereläet kopplar sammans startbatteriet och förbrukningsbanken.

 

Om jag tolkar det du skriver med att det du har är som en backventil som släpper fram strömmen till starbatteriet, men inte tvärt om, så går min tanke till att du inte har nått skiljerela, utan en Diodsom hindrar strömmen att gå från startbatteriet - som det borde - men låter ett kass starbatteri dra ur förbrukningsbanken.

 

Generatorn laddar kanske då aldrig förbukningsbanken och eftersom startbatteriet är kass blir det heller ingen direkt laddning av förbrukningsbanken

 

Finns det ingen elkunnig i din närhet, som kan titta på din anläggning.

 

Annars får du ta dig en sväng hit - så kan jag kika. Det är ju bara sådär 500 distansminuter.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå det laddar när motor är igång...

Var nog lite otydlig. Menade när motor är avstängd, så tömms ej startbatteri men startbatteriet verkar få ström från förbrukarna när startbatteriets spänning är lågt. Kommit fram till det eftersom förbrukarna höll spänning när jag kopplade bort startbatteriet.

Kvar att få koll på kvalité och/ eller om nåt annat ev spökar. Tack ändå... kunde ju bli en trevlig tur till "elverkstan"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...