falo 0 Postad 22 Mars , 2016 Jag har tänkt köpa en Albin 25 med trasig motor och har tänkt förstärka akterspegeln och sätta en bracket på den för att ha en utombordare på 15hk med elstart och reglage. Har någon gjort detta eller sett någon som haft det? Jag tycker att motorn stjäl lite mycket plats i sittbrunnen och en modern utombordare på 15hk 4-takt med highthrust propeller borde vara pålitligare och tystare än de gamla motorer som sitter i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Mars , 2016 En kinesisk diesel kan vara ett alternativ. Att förstärka akterspegeln är ett jäkla jobb, slutsumman täcker nog in kostnaden för en ny kinadiesel. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 22 Mars , 2016 Jag har tänkt köpa en Albin 25 med trasig motor och har tänkt förstärka akterspegeln och sätta en bracket på den för att ha en utombordare på 15hk med elstart och reglage. Har någon gjort detta eller sett någon som haft det? Jag tycker att motorn stjäl lite mycket plats i sittbrunnen och en modern utombordare på 15hk 4-takt med highthrust propeller borde vara pålitligare och tystare än de gamla motorer som sitter i. Hade hellre satt in en sån härhttp://www.blocket.se/halland/Perkins_4_108_65329321.htm?ca=11Gjorde det i min gammla Albin 25 för ett antal år sedan och det funkade perfekt, stark och bra marschfart på ca 11 knop ca 13-14 på topp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonasorebro 2 Postad 24 Mars , 2016 Bygga en badbrygga och hänga den på? Såg att båtarna de hyr ut på Göta Kanal såg ut så här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 24 Mars , 2016 På vilket sätt är motorn "trasig"..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 24 Mars , 2016 Bygga en badbrygga och hänga den på? Såg att båtarna de hyr ut på Göta Kanal såg ut så här... Båt.gif Funkar nog på skyddade vatten men knappast på västkusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 24 Mars , 2016 Har du tänkt att styra båten också via utombordaren? Med rak axel så sitter ju propellern framför rodret... kan bli svårstyrd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 Mars , 2016 Fördelen med inombordare är att stöldrisken av motorn är avsevärt mindre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Mars , 2016 Att bygga en badbrygga att fästa utombordaren på kräver lika mycket förstärkning av akterspegeln som om man skulle ha utombordaren direkt på aktern. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 24 Mars , 2016 Hej! Jag har provat att köra min med en 10 hk och mitt råd är att glömma iden. Anledningen till att vi testade (har rejäl badbrygga) var för att se om det gick som backup om motorn skulle pajja. Jag provkörde i lugnt men strömt vatten på västkusten och visst, båten gick framåt men var fruktansvärt svår att styra. Omöjlig att stoppa när den väl fått fart. Min gamla MD3a havererade en höst. Jag hittade en annan Md3a med sötvattenskylning och fick motorn utkörd samt utbytt med kran för ca 10 000. Den gamla motorn tog firman i utbyte eftersom generator startmotor samt backslag var ok. Gör det rätta och byt motorn om den inte går att laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 25 Mars , 2016 Ska du slippa lunka på i 7 knop som lusalbin gjorde sig känd för i början så ska du upp i minst 35 hk gärna något mer och då pratar vi diesel inombordare, för att få någon fart på en albin 25 med utombordare så får du nog ha minst en 50 hk och då pratar vi stor ombyggnad av akterspegeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 26 Mars , 2016 Man kanske inte ska glömma att en Albin 25 med ombyggd akter och utombordare borde vara tämligen svårsåld. Kan inte tänka mig att det blir speciellt lätt att manövrera heller, det har ju någon redan påtalat. Skicka i en liten diesel, som det ska vara.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser