PiratEH 11 Postad 21 Mars , 2016 Har sett att många har frågor kring att skrapa/blästra botten, så gör en tråd om hur jag går tillväga. När jag ändå gör detta så ska jag passa på att ge Hempels nya färg SilicOne ett försök, om det man läser stämmer skall ju denna färgen vara helt grym ! Jag är beredd att testa, även om det kommer kosta en slant. Denna tråden kommer uppdateras löpande med bilder ifrån arbetets gång, steg för steg. Jag kommer lägga upp data om förändrad hastighet/varv. Hoppas åtminstone på något här. Därifrån kan jag räkna fram bränslebesparing om det blir något sådant. Till hösten fotar jag botten för att visa resultatet av en sommar på västkusten, tiden får visa! Då jag inte hittat något annat än frågor angående denna färg, kanske fler som är sugna på den som kan ta nytta av detta. Hoppas det ! Vad gäller att ta bort den gamla färgen fanns det som jag såg det fyra alternativ. 1. Ta dit någon som blästrar 2. Använda något färgborttagningsmedel 3. Slipa 4. Skrapa Jag valde att skrapa mest på känsla, köpte en skrapa och testade, gick ganska enkelt så körde på. Jag kan däremot tänka mig att det är olika på olika båtar/bottnar och alla har väl sin åsikt om vad som är lättast. Att skrapa botten är inget roligt jobb, det tar tid, men jag längtar mer ut till båten när jag inte är där än vad jag längtar därifrån när jag är där, så att säga. Än så länge ( snart färdigskrapat ) Min båt är en Nimbus 26 DC, litet skrov tänkte jag först, stort skrov vet jag nu. Några första tips innan arbetet påbörjas, Kolla upp vad som gäller i din hamn/båtklubb. Får du lov att tex blästra? Hur ska det täckas? Ta hänsyn till andra båtar. Det kan damma som fan. Täck och skydda marken ordentligt. Inte bra med gift i backen. Börja tidigt, av två anledningar. Det tar skitlång tid. Gott med marginal. Det är ett skitjobb, man blir varm, det är inte kul att skrapa när man börjar svettas. Ha ordentligt skydd, bra täckkläder, munskydd, glasögon om det går. Och till er som är bättre än jag på detta, jag mottager såklart gärna tips också Fortsättning följer.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 21 Mars , 2016 Vi är ju alla olika som människor.Jag föredrar att slipa ren botten med exenterslip ansluten till dammsugare. Det allra mesta av slipdammet hamnar i dammsugarpåsen. Ångrar att jag inte vägde påsarna innan jag förpassade em till återvinningen. Slipade ren min botten i höstas. 22 m2 på 30 arbetstimmar under knappt 14 dagar. Mackey säger att han fick sin botten blästrad för 5000 kr - i Stockholmsområdet. Om man skulle kunna få jobbet gjort här, så blev min timpeng lite över 150 kr/timmen plus att min ben och ryggvärk var som bortblåst under de 30 timmarnas slipning, krypandes under båtbottnen. Inte så dumt för en pensionär, som älskar att slipa. Den företagare i båtbranchen, som jag har stått hos denna vinter, gissade att kostnaden för blästring av min botten hade gått på 15 - 20 000 kr. och det är ju summor som man hört nämnas i sådana här sammanhang. Det hade ju i så fall blivit en timpeng, som många gånger överstiget det jag någonsin har tjänat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 Mars , 2016 Jag är på väg att göra exakt samma sak. Jag började med färgborttagningsmedel och skrapa i höstas, fortsatte med att slipa i vintras och nu är botten helt ren och tvättad. Nu väntar jag på varmare väder så att jag kan spackla alla småskador jag hittat. Sedan blir det fem lager Hempels epoxigrund, Silic One Tiecoat och två lager Silic One. I själva verket måste jag måla 16 ggr. Först åtta gånger, sedan flytta stöttorna och åtta ggr till. Jag har båten på ostkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 Silokon verkar funka hyggligt på ostkusten. har målat småfläckar här och var med en spray som i spanien används till att reparera silikonbelagda bakplåtar. dom fläckarna hålls blanka, hala och beläggningsfria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 21 Mars , 2016 Thallatha- fick också uppgift om liknande summor på blästring, 15-20 000. Därför det gick bort. Är i stort sett klar med slipningen, vet inte hur stor botten är, något mindre än 22m² kanske, hamnar nog strax under 30h så skrapa/slipa kanske går jämnt ut tidsmässigt. Jag är dock lite rädd för klagomål från er som kan på vissa delar av botten... Tar gärna emot synpunkter sen när bilderna kommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 21 Mars , 2016 Jag är på väg att göra exakt samma sak. Jag började med färgborttagningsmedel och skrapa i höstas, fortsatte med att slipa i vintras och nu är botten helt ren och tvättad. Nu väntar jag på varmare väder så att jag kan spackla alla småskador jag hittat. Sedan blir det fem lager Hempels epoxigrund, Silic One Tiecoat och två lager Silic One. I själva verket måste jag måla 16 ggr. Först åtta gånger, sedan flytta stöttorna och åtta ggr till. Jag har båten på ostkusten. Kul, då får vi samma test på både västkust och ostkust. Hoppas du delar med dig av resultatet! Jag ska skrapa färdigt/slipa bort det jag inte kommer åt med skrapan och spackla repor/skador nu till påsk. Hoppas kunna börja med första lagret primer. Blir också 5st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 24 Mars , 2016 Första fyra på styrbord. Sista babord. Har skrapat bort första lagret färg på hela båten, bara sista lagret kvar på babord hoppas hinna klart med det imon. Va och köpte alla hempel produkter igår, kosta en slant men ska säkert vara värt det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 2 April , 2016 Nu är äntligen hela botten färdig skrapad och slipad lätt över hela för att få en ruggad yta. Imorgon skall första lagret epoxi på ! Innan jag målar ska jag torka av hela botten med en trasa med aceton. Tejpa vattenlinjen också. Är det svårt att få det snyggt o bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 2 April , 2016 Har även spacklad i ett antal skador i botten. Den värsta va kanske 2x4 cm och en centimeter djup. I en steglist som tur va. Gött att få spacklat igen sådant. Hempels epoxi spackel va förövrigt väldigt lättarbetat och enkelt att slipa snyggt efteråt, gick riktigt smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 April , 2016 Det finns ju en speciell vattenlinjestejp, i en del olika färger. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/maskeringstejp/vattenlinjetape-25mm-x-66m Den jag använde denna igår, när jag slog ut och målade den egentliga vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 3 April , 2016 Japp använde sån tejp:) nu är allt klart får målning, Skulle börjat idag men sen kom regnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 4 April , 2016 Första strykningen klar. Gick ju förvånansvärt fort och lätt när man va van vid hur lång tid allt annat tagit. Gött att det är på rätt väg nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 5 April , 2016 Får du loss tejpen om du låter flera lager epoxigrund torka på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 5 April , 2016 Får du loss tejpen om du låter flera lager epoxigrund torka på den? Har jag inte ens reflekterat över. Antar det? Många lager färg, men det är ju inte så att det blor som en film som hänger ihop även i sidled. Och tejpen sitter ju på båten lika hårt med eller utan färg utanpå. Bra synpunkt. Vad säger ni som gjort detta och vet? Problem? Att ta tejpa om känns inte som ett alternativ. Har du börjat måla din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 5 April , 2016 Vanligtvis brukar det vara lättast och bli snyggast att ta bort maskeringstejp när färgen - eller vad man nu lägger på - är våt. Även om tejpen går att få loss när allt är klart - vilket jag tror blit lite pyssligt - så blir det nog inte så snyggt. När jag la på epoxi förra våren/sommaren så tog jag bort tejpen några ggr och satte ny någon mm högre upp. Man vill ju inte gärna ha ett stort steg mellan fribordet och botten. Det syns ju aldrig, bara irriterande för den spm vet om det. Det viktigaste tror jag trots allt är att byta tejp så ofta att man får bort tejpen utan allt för mycket arbete. Sätta ett varv ny tejp går fort jämfört med att pilla bort tejprester. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 6 April , 2016 Jag har precis spacklat och min plan är att tejpa om för varje färglager. Men jag funderar på om det går att "fuska". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 7 April , 2016 Jag tror att proffsen tejpar flera lager innan man börjar (ett för varje strykning), med en liten förskjutning nedåt mellan varje lager tejp. Sen drar man bort den översta tejpen så fort man gjort en strykning men färg. En fördel är att man bara behöver vara petnoga med det första (innersta) lagret tejp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 9 April , 2016 Jag tycker metoden med flera lager tejp är svår eftersom man ska lägga varje lager nedanför det tidigare lagret. Jag själv har lättare att tejpa om jag ser var tejpen ska sitta, men jag är ju inte proffs. Man behöver bara vara noggrann med den sista tejpningen även om man säter ny tejp vartefter. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 April , 2016 Jag har precis spacklat och min plan är att tejpa om för varje färglager. Men jag funderar på om det går att "fuska". Varför måste du tejpa för varje färglager. Nu läste jag kanske inte från början men jag fick för mig att det gäller epoxygrundfärg. Vet du var tex vattenlinjen är, så rullar du nån halvcentimeter ifrån och möjligen tejpar för sista lagret, som du låter gå ända upp. Vattenlinjen bör ju ligga ett par cm över KVL (konstruktionsvattenlinjen). Själv har jag ju en 10 cm bred vattenlinje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 11 April , 2016 Tack för alla tips och åsikter. Precis sådant jag hoppades skulle komma fram här, sånt man inte tänker på. Efter skidåkning i helgen är det full fart i veckan, måla förhoppningsvis 3 ggr. Får se hur jag gör med tejpandet eller om jag också hittar något sätt att fuska... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 12 April , 2016 Andra lagret epoxi. Tre lager kvar. Nu ser ju bilderna typ likadana ut, men nästa blir efter tiecoat(gul) och sen efter två lager färg när det är klart(svart). Bara för att fota varje steg. Synd att inte färgen finns i vitt, är så mycket snyggare än svart! Jaja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 15 April , 2016 Jag är på väg att göra exakt samma sak. Jag började med färgborttagningsmedel och skrapa i höstas, fortsatte med att slipa i vintras och nu är botten helt ren och tvättad. Nu väntar jag på varmare väder så att jag kan spackla alla småskador jag hittat. Sedan blir det fem lager Hempels epoxigrund, Silic One Tiecoat och två lager Silic One. I själva verket måste jag måla 16 ggr. Först åtta gånger, sedan flytta stöttorna och åtta ggr till. Jag har båten på ostkusten. Kul, då får vi samma test på både västkust och ostkust. Hoppas du delar med dig av resultatet! Jag ska skrapa färdigt/slipa bort det jag inte kommer åt med skrapan och spackla repor/skador nu till påsk. Hoppas kunna börja med första lagret primer. Blir också 5st. http://www.maringuiden.se/forum/topic/81283-bort-med-småskador-och-giftfärg/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 15 April , 2016 Se där ja, snyggt. Får vi se om de händer nåt i helgen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 19 April , 2016 Tie coat..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 20 April , 2016 Klockan tickar... nästa lager inom 48 timmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 21 April , 2016 Blev igår:D så nu är det typ klart. Bara måla ett lager till innan sjösättning som dom rekommenderar, och det kan man ju göra när som:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 April , 2016 Ska du inte måla under stöttorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiratEH 11 Postad 21 April , 2016 Jo nästa år, ställer jag stöttorna längre fram; ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser