Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
jojosurf

Bottenfärg eller inte?

Rekommendera Poster

Hej!

 
Jag har hört och läst att man kan vara utan bottenfärg bara om botten har behandlats med epoxi flera lager. 
Jag funderar på att vara utan bottenfärg ifall det har sina fördelar. 
Min segelbåt har behandlats av:
 
 
Är det lätt att sköta botten ifall man inte har bottenfärg?. Kan man köra båttvätt på botten själv med högtryck från Clas Ohlson?
Vad är fördelar med eller utan bottenfärg?. 
 
Tacksam för hjälp. 
 
/J
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du talade om att din båt var en segelbåt och att den behandlats med epoxy, som du köpt av Rolf Johansson pojke, som bedriver sin verksamhet på Tångenvarvet.

 

De väsentliga uppgifterna har du dock inte nämnt ett ord om

 

I vilka farvatten ligger din båt.!?

Har du båten i sjön under sommarhalvåret - eller har du den alltid på trailer när du inte använder den.

 

Har du båten i sjön på Västkusten hela sommaren, måste du nog tyvärr bottenmåla om du inte är väldigt intresserad av mussel- och havstulpanodling.

 

Ligger du i Stockholms skärgård, fungerar det nog utan bottenfärg bara du tvättar av botten efter att havstulpanerna satt sig.

 

Om man har båten på ostkusten kunde  man förr få SMS-varning när havstulpanerna satt sig inom ditt område. Om det fungerar nu vet jag inte. Tror det var nåt strul nåt år i alla fall.

 

På ostkusten lär havstulpanerna sätta sig vid ett tillfälle, till skillnad på västkusten, där de sätter sig lite "hipp som happ" och vid flera tillfällen.

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, för lite info tidigare. Tack för info.  :)

 

Min segelbåt finns i Mälaren. Huddinge båtklubb.  26 fot. Kommer bara att segla i Mälaren nu i sommar.  På fastland under vinter och i vattnet under sommaren. 

 

/J

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxigrundfärg tål inte UV-strålning något vidare så den kommer bli ful uppe vid vattenlinjen om du inte målar över den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice! Då blir det epoxi. 

Vilken färg tycker ni jag ska ha på botten?
Vit - Grå - Svart?

Vit blir ju "smutsig" med tiden?

Färg på segelbåten just nu:
Dekorlinje är marinblå, botten vit just nu. resten av båten över Dekorlinjen är Polarvit. 

Läst att grå gulnar med tiden medan svart blir snyggare med tiden.

​Stämmer det?. 

 

Tänkte bifoga en bild här men det verkar inte gå?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

INte bottenfärg tycker jag är ett bra val, men du kommer att behöva tvätta botten två till fyra gånger under säsongen.

 

Varför bara välja mellan tre "ickefärger" (vit, grå eller svart) när det finns tusentals kulörer att välja mellan? Lila, orange, marinblå...

 

Du kan lägga vilken färg som helst under en klar/genomskinlig epoxi så länge den går ihop med båtens plast och epoxin. Tvåkomponent polyuretanlack är en sådan färg, men själv använde jag LeFants vita epoxi som "kulörbärare".

 

Så här gjorde jag.

 

Mackey

 

PS

Jag skrev i en tråd att båten gick ca. en knop fortare efter epoxibehandling, men det var fel ser jag när jag läser mitt eget inlägg. Farten ökade "bara" med 0,7 knop.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger mig i lite. På förra båten plastade jag en glasremsa jut i vattenlinjen med epoxi. Sedan helt obehendlat. Gjorde aldrig nått åt det å absolut ingenting fäste på det på de två år jag hade kvar båten. Halt som snor. Å den epoxin krackelerade inte.Kan vara lite olika med fabrikat.

däremot antar jag att du får ta en scotchBrite disksvamp o gnugga i vattenlinjen ett par ggr under säsongen. Men det är mest "skärp" som fastnar, inget hårt. På de resor jag var i Östersjön med den båten fick jag inga havstulpaner.

 

Du skulle segla i Mälaren? Är du snäll kan du få komma å lägga till vid min brygga. Nära Hjulsta Bro. Ring först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all tips!  

Bra info Mackey!

Rusk: Jag lägger vid din bryggan i sommar.  :-)

 

 

För att få ett slät epoxi botten som möjligt måste man avsluta med att slipa botten eller hur? När man målar med epoxi blir det inte helt slät utan lite vågig?   Vad för typ av sandpapper ska man avsluta med ifall man ska avsluta med slipning?.  120, 240, 320, 400?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite om slipning.

 

Den lamineringsepoxi från Nils Malmgren jag använde fyller väldigt bra så jag skulle kunnat använda 60 papper och ändå fått en slät botten när jag lagt på epoxin.

 

När man rollar blir det lite småvågigt, men dessa vågor har jag inte gjort något åt på skrovet.

 

På kölen efterströk jag med pensel och då blev ytan helt slät. Jag minns inte varför jag inte gjorde det på skrovet. I princip räcker det att få skrovet slätt från fören till mitten på båten. Sedan har du väldigt lite nytta av en helt slät yta.

 

Slipa och polera epoxin tror jag inte riktigt på, det är ett hästjobb. Epoxi är hårt!

Lär dig lägga på epoxin så att det blir slätt istället.

 

Glöm inte bort att slipa och tvätta mellan lagren om du använder NM Laminering. Jag fick rådet att använda slipsvamp.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-93173-0-02913300-1459074882_thumb.jpg

post-93173-0-62395400-1459075099_thumb.jpg

 

Vagga är i vägen när jag ska måla botten. Har ni något tips så att jag slipper behöva köpa en stötta som kostar ett par tusen kronor.  Kan man "släppa" en av vagga "stöd" åt gången när man målar utan att båten faller åt sidan?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast kan man det men det beror ju alldeles på hur båten står.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

INte bottenfärg tycker jag är ett bra val, men du kommer att behöva tvätta botten två till fyra gånger under säsongen.

 

Varför bara välja mellan tre "ickefärger" (vit, grå eller svart) när det finns tusentals kulörer att välja mellan? Lila, orange, marinblå...

 

Du kan lägga vilken färg som helst under en klar/genomskinlig epoxi så länge den går ihop med båtens plast och epoxin. Tvåkomponent polyuretanlack är en sådan

färg, men själv använde jag LeFants vita epoxi som "kulörbärare".

 

Så här gjorde jag.

 

Mackey

 

PS

Jag skrev i en tråd att båten gick ca. en knop fortare efter epoxibehandling, men det var fel ser jag när jag läser mitt eget inlägg. Farten ökade "bara" med 0,7 knop.

0,7 knop saktare, det är mycket mer bränsle som går åt. Vad blir då vinsten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifDSC_0145_1.jpg

attachicon.gifDSC_0146_1.jpg

 

Vagga är i vägen när jag ska måla botten. Har ni något tips så att jag slipper behöva köpa en stötta som kostar ett par tusen kronor.  Kan man "släppa" en av vagga "stöd" åt gången när man målar utan att båten faller åt sidan?

 

 

Oftast kan man det men det beror ju alldeles på hur båten står.

 

Som sagt, oftast går det...

 

För säkerhets skull kan du ju stötta med en regel upp till relingslisten vid den stötta du tar bort.

Ett annat alternativ är att låna en stötta av någon annan som kanske har en extra eller som redan har sjösatt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

PS

Jag skrev i en tråd att båten gick ca. en knop fortare efter epoxibehandling, men det var fel ser jag när jag läser mitt eget inlägg. Farten ökade "bara" med 0,7 knop.

0,7 knop saktare, det är mycket mer bränsle som går åt. Vad blir då vinsten?

 

Vad!?

Jag skrev väl att det gick 0,7 knop fortare efter epoxibehandlingen.

 

Sedan blir det ju naturligtvis beväxning som måste bort ibland, annars går det saktare eller drar mera bränsle. Nu är det ju en segelbåt så den drar inte särskilt mycket bränsle, det är mera att man inte kommer lika långt innan dagen är slut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag kapar tråden, men jag håller mig inom topic.

 

Föreställ Er två scenarios, båta med båtar i Stockholms Skärgård:

- Båtägare A målar båten, 30 fot planande, med laglig västkustfärg. Bättrar vattenlinjen vartannat år och målar botten vart 5-6 år. Lägger presenning under båten vid målningen. Båtens beväxning är minimal och farten reduceras inte nämnvärt under säsongen. Beväxningen spolas lätt bort med högtryck vid torrsättning.

- Båtägare B målar båten, 30 fot planande, med laglig ostkustfärg. Tvingas måla hela botten varje år eftersom det av den färg som används inte finns något nämnvärt kvar av bottenfärgen vid torrsättning. Lägger presenning under båten vid målningen. Beväxningen är därför allt annat än minimal och farten sjunker flera knop från sjösättning till torrsättning. Detta trots att båtägare B på somrarnas utflykter försöker använda anläggningar för bottentvätt och kör därför ett antal distans extra. Beväxningen behöver verkligen tvättas bort vid torrsättning.

 

Båtarna har i princip samma användning, ganska omfattande i mängd och i samma farvatten, förutom B:s resor till bottentvätten. A "skiter i det mesta", medan B försöker vara miljövänlig.

 

Vilken av ovanstående scenarios ger mindre skador på miljön, totalt sett över en längre tid? Låt säga 20 år. Är det någon neutral person som vågar seriöst och objektivt räkna på det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är det ju väldigt ovanligt med planande segelbåtar - eller att plana med segelbåtar - så jag antar att du menar en 30 fots motorbåt. ;)

 

Ta även med båtägare C som epoxibehandlade botten och därefter inte målar botten något mer på 20 år. Det är ju det som är finessen med att tvätta båtbotten.

 

Båtägare B kommer inte att ha mycket beväxning under botten om hen borstvättar, så fart och bränsleförbrukning kommer inte att påverkas negativt. (Vi har prövat med vår segelbåt en säsong och det har funkar bättre än förväntat.)

 

Samma sak gäller för båtägare C, dvs att fart och bränsleförbrukning inte kommer att påverkas negativt.

 

Det är otroligt svårt att göra kalkyler på detta, men om jag gissar så kommer C stör miljön minst och därefter A och sedan B.

 

Det är korkat att lägga på 3 - 4 kg färg på båten varje år som man sedan tvättar bort på hösten.

 

Orsaken till att det troligen kommer att bli förbjudet med bottenfärg som innehåller biocider är att djurlivet påverkas i populära vikar och framför all på marinor och båtklubbar. Dessvärre är ofta dessa vikar även lekvatten för fiskar. :angry:

 

Någon som tror sig kunna räkna på vilket alternativ som totalt sett stör minst, om vi räknar bort de lokala störningarna i vikar/lekvatten?

 

Tillägg:

Ett exempel på hur det kan vara när man försöker räkna.

Hummer renare än Toyota Prius.

 

Tillägg 2:

Båtägare typ A (giftfärg) måste investera i en spolplatta och en reningsutrustning eftersom det inte är tillåtet att tvätta en giftig båtbotten utan den utrustningen. Den som lägger upp privat kanske inte omfattas av detta, men båtklubbar och marinor måste göra denna installation om man väljer att tillåta giftig bottenfärg.

På plussidan kommer att det giftiga spolvattnet renas och på minussidan att det är resurskrävande att installera och driva utrusningen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtägare C existerar inte i detta exempel som är taget ur verkligheten.

 

Båtägare B:s botten ser varje höst ut som "sju svåra år", trots båttvätt oftast 2 gånger per år. Jag har själv sett den. Och ja, farten är, just på grund av den rika beväxning, flera knop lägre på hösten än på våren. Båten drar därför en hel del extra bränsle den senare halvan av säsongen.

 

Ingen av dessa båtägare, A eller B, tvättar bort 3-4 kg bottenfärg på hösten. Båtägare B har knappt någon bottenfärg kvar på hösten och båtägare A målar, som jag skrev, vart 5-6 år.

 

Borsttvättning av botten är totalt överreklamerat. Jo, även jag har varit med om tvätt. Du skriver "bättre än förväntat" på Din segelbåt och det kan jag hålla med om, om det förväntade var katastrof. Resultatet i det fall jag var med om var helt enkelt blaha! Vid påföljande resonemang med tvättaren var det bl.a. fel skrovform och fel bottenfärg som var orsaken till det dåliga resultatet.

 

Jo, Hummer kan visst vara renare än Toyota Prius. Det beror på vilka faktorer man, oftast av politiska skäl, vill ha med i kalkylen. Men tråden handlar om bottenfärg på båt så jag lämnar Hummer vs Prius därhän.

 

För övrigt har jag ingen aning om hur "hen" kom in i bilden. I vår båtklubb finns det, mig veterligen, bara kvinnor och män (än så länge). Tror inte vi har någon hermafrodit på listan. Men vi är nog inte någon PK-certifierad båtklubb...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtägare C existerar inte i detta exempel som är taget ur verkligheten.

Det innebär ju inte att det inte går att räkna på alla tre exempel.

 

Vi har en segelbåt som har väldigt "olämplig" skrovform men efter tvätt är nästan hela botten ren. Vi förlorar 0,2 knop jämfört med när båten sjösattes. Då hade vi ju i och för sig vunnit 0,7 knop jämfört med när vi använde Hempel Mile Hard Racing så efter tvätt är vinsten 0,5 knop.

 

Båtägare B:s botten ser varje höst ut som "sju svåra år", trots båttvätt oftast 2 gånger per år. Jag har själv sett den. Och ja, farten är, just på grund av den rika beväxning, flera knop lägre på hösten än på våren. Båten drar därför en hel del extra bränsle den senare halvan av säsongen.

Det finns säkert urusla borsttvättar precis som det finns biltvättar som fungerar olika bra. Motståndet mot automatiska biltvättar var säkert minst lika påtagligt för +40 år sedan som motståndet nu är mot borsttvättr.

 

Ingen av dessa båtägare, A eller B, tvättar bort 3-4 kg bottenfärg på hösten. Båtägare B har knappt någon bottenfärg kvar på hösten och båtägare A målar, som jag skrev, vart 5-6 år.

Det är ju inte mycket bättre att 3 - 4 kg färg ramlar av i havet, det är troligen sämre än at tvätta bort färgen på varvsplanen.

Båtägare A släpper bara ut gift vilket kanske är bättre globalt sett, men sämre i de vikar A ligger.

 

Borsttvättning av botten är totalt överreklamerat. Jo, även jag har varit med om tvätt. Du skriver "bättre än förväntat" på Din segelbåt och det kan jag hålla med om, om det förväntade var katastrof. Resultatet i det fall jag var med om var helt enkelt blaha! Vid påföljande resonemang med tvättaren var det bl.a. fel skrovform och fel bottenfärg som var orsaken till det dåliga resultatet.

Se ovan, nästan all beväxning borstas bort på vår "olämpliga" botten.

 

Jo, Hummer kan visst vara renare än Toyota Prius. Det beror på vilka faktorer man, oftast av politiska skäl, vill ha med i kalkylen. Men tråden handlar om bottenfärg på båt så jag lämnar Hummer vs Prius därhän.

Jag länkade mest till artikeln för att visa att det är svårt att göra en rättvis beräkning.

 

För övrigt har jag ingen aning om hur "hen" kom in i bilden. I vår båtklubb finns det, mig veterligen, bara kvinnor och män (än så länge). Tror inte vi har någon hermafrodit på listan. Men vi är nog inte någon PK-certifierad båtklubb...

Jag tycker hen är ett utmärkt personligt pronomen som underlättar när man skriver och inte vill komplicera texten i onödan.

 

Här kan du och alla andra läsa om vad som är på gång när det gäller båtar och miljö. Det kan ju vara bra att vara förberedd oavsett om man tycker att det som kommer att hända är bra eller dåligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt hur saker plötsligt blir komplicerat. Nu är det tydligen komplicerat med hon och han!

 

Ett litet tips: Se Dig själv i helfigurspegeln när Du har brallorna nere. Vid det tillfället tror jag inte att det borde vara så komplicerat. Om Du nu inte satt längst bak i klassrummet och sköt suddgummi med linjalen i stället för att lära Dig. Om det sedan blir komplicerat när Du fått kläderna på Dig, jaa, i så fall har jag inget tips.  ;)

 

Motstånd mot bottentvättar!? Vem har påstått det? Nä, där körde Du i diket.

 

Jo, jag tror på utveckling av båtbottentvätt. Jag har däremot inget till övers för dem som redan idag anser att båtbottentvätt är ett alternativ till bottenfärg. Utvecklingen och framför allt etableringen av båtbottentvättar har helt enkelt en alldeles för lång väg kvar för att idag kallas alternativ. Om tio år måhända båtbottentvätten är ett alternativ. Personligen hoppas jag tidigare än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min sista kommentar om det V_P fikade in i tråden.
Hen är som sagt ett praktiskt pronomen tycket jag, inte att förväxla med olika uppfattningar om kön.

Nog finns det ett motstånd mot borsttvättar, det tror jag ingen förnekar.

Om alla sätter sig på röven och väntar i tio år kommer inget att ha hänt 2026.

Jag uppskattar att du tror på idén även om du själv inte har något till övers för oss som använder fungerande borsttvättar idag.

Lycka till med giftfärgen!
Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sista kommentar om det V_P fikade in i tråden.

Hen är som sagt ett praktiskt pronomen tycket jag, inte att förväxla med olika uppfattningar om kön.

 

Nog finns det ett motstånd mot borsttvättar, det tror jag ingen förnekar.

 

Om alla sätter sig på röven och väntar i tio år kommer inget att ha hänt 2026.

 

Jag uppskattar att du tror på idén även om du själv inte har något till övers för oss som använder fungerande borsttvättar idag.

 

Lycka till med giftfärgen!

Mackey

 

 

En del har svårigheter att förstå vad de läser. Och det är helt OK för mig.

 

Men... en del vill inte förstå vad de läser. Och det är inte OK för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mycket bra skrivet Mackey!

Trist att fokus ligger på hens egna båtbotten när det verkliga problemet handlar om giftspridning både på land och i vatten. Förr eller senare ska färgen bort och så varför fördröja lidandet med spärrfärger och andra tveksamma lösningar som färgindustrin tar fram som sista halmstrå. Det är ju i lag förbjudet att sprida giftfärgerna på land och i sötvatten - så varför envisas med något som inte är ok?

 

Nu får vi hoppas att så många ansvarsfulla klubbar som möjligt tar samma miljöansvar som ett flertal Stockholmsklubbar så galant redan klarat av.

 

Janne

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag vill tacka Mackey för utmärkta inlägg! Jag kommer att testa utan bottenfärg i år.

Och jag använder gärna "hen".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det hela är ju en intressant fråga.

 

Det frågan ställs ju ofta; "vilken bottenfärg skall jag ha" eller skall jag måla med bottenfärg eller inte.

 

Samtidigt låter man bli att ge de betydelsefulla informationerna.

 

Vilken båt man har.

Var man har den.

och hur den används.

 

Nu verkar det som om det skall komma en båtbottentvätt på Smögen - dvs ca 1 distansminut från min hemmahamn.

 

Ligger i sjön hela året och brukar ta upp, med masten på, nån gång under juni månad.

 

Förra våren tog jag inte upp alls - jag valde att transportsegla en båt för en kompis.

 

Nu har ju jag en motorseglare - en "pråm". Den är ju ingen blekskenare precis, men går som tåget i vindar över 10 m/sek. Då märks ingen skillnad seglingsmässigt, även om jag legat i sjön i över ett år sen jag gjorde ren botten och bottenmålade sist.

 

Det som det märks på direkt är propellern och framdrivningen med motorn.

 

post-106994-0-90650100-1459713453_thumb.jpg

 

Så här såg propellern ut efter ett och ett halvt år i sjön. Fram på våren gick båten ca 2 knop saktare för motor. Sen råkade jag få en lina i propellern, se skaven på det ena bladet. Linan lindade av sig själv under en 10 distansminuter lång seglats i en sydostlig kuling.

 

Efter de ökade farten för motor med en halv knop.

 

post-106994-0-56051500-1459713850_thumb.jpg

 

Nypolerad propeller.

 

Problemet med båtbåttentvättar är väl att de inte gör ren propellern. För en motorbåt är ju en även måttlig beväxt propeller negativt.

 

Sen skrev nån att man spolar bort 3-4 kg bottenfärg per år från en båt.

 

Min båt är 28 fot. För att måla två lager + plus en gång extra i vattenlinjen och på stamnen  går det åt 4,5 kg bottenfärg. Det är ganska bottenfärg mycket kvar efter ett år i sjön och avspolning.

 

Kryssarklubben skrev en gång att en kryssarklubbare seglar i medeltal 1500 distansminuter/år. Det var under den tiden jag kanske kom upp i 100 distansminuter.

 

Hur stora är Sveriges båtflotta i medeltal -100 fot!?

 

Dvs. Jag tror att det är en "mild överdrift" att båtarna i Sverige i medeltal släpper 3-4 kg bottenfärg om året. I så fall skulle min båt va nästan ren för bottenfärg när jag tar upp den efter ett år och spolar av den. Om nu inte min 28-fotare tillhör en av de mindre båtarna i den svenska fritidsbåtsflottan.

 

Det hade varit intressant att köra båten genom en båtbottentvätt och se hur den påverkar propellern.

 

Ta ett kort före, köra genom tvätten och ta ett kort efteråt och se den dokumenterade skillnaden.

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Thalatha, bli inte arg på mig nu. Då eldar jag upp alla sjökorten jag lånat av dig. ;) Och jag kommer inte att kännas vid att jag någonsin lånat dem...

 

Jag håller med om att det är viktigt att ha klart för sig var i vårt avlånga land båten mestadels ligger och  hur den används om man ska kunna ge råd om bottenmålning eller inte, osv, men...

 

Din propeller verkar ju inte klara sig så bra ens med bottenfärg så varför jämföra just propellern? Sedan håller jag med om att det är viktigt att propellern är ren för att den ska fungera och då krävs annat än färg eller bottentvätt.

 

När det gäller bottenfärg lägger många på 3 - 4 kg färg per år och någon gång under året försvinner ungefär sanna mängd färgen, i havet, i samband med upptagning och tvättning eller vid slipning inför vårrustningen. Väldigt många låter bara färgen spolas eller slipas bort utan att ta hand om färgresterna. Jag har varit en av dem. :(

 

Jag vill inte pådyvla alla att låta bli att måla giftfärg på sin båtbotten, men de som har möjlighet bör pröva alternativ och många tror jag kommer att bli glatt överraskade hur bra det går.

 

Borsttvätten i Smögen fåt nog ett evigt jobb med havstulpaner som settlar hela sommaren på västkusten, men de som tvättar sin båt regelbundet slipper att måla och slipper att släppa ut gift i havet.

 

Sjökorten ja, för er som inte vet är det sjökort upp hela vägen från Stockholm till Haparanda och jag tror att vi kommer att få problem att hålla botten ren hela vägen ToR. Där håller jag med V_P om att båtbottentvättarna inte är tillräckligt väl utbyggda över hela Sverige och det kommer att kosta oss en slant och/eller möda när vi inte kan använda klubbens billiga och bra bottentvätt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte om jag haft tur, men de senaste 2 åren har jag seglat 2 månader/år i Östersjön utan att få annat än lite slem som jag dragit bort med fönsterskrapa. Och jag har inte målat på 4 år. Senaste var en självpolerande ostkustfärg. Blir orolig när jag läser detta. Planen i sommar är att segla till Polen-Rügen-Danmark från mälaren. Vågar jag fortsätta med att inte måla? Senaste 2 åren har lett till Bornholm och Höga Kusten.

Redigerad av Moogmannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle göra samma resa skulle jag inte vara orolig, men jag skulle förbereda mig på att det kan växa mera när jag går ut ur Östersjön.

 

Det som är jobbigt är ju att få en massa hårda havstulpaner att tampas med. Dessa kan du ganska lätt borsta bort så länge de inte hunnit växa till sig. Om du drar handen över botten så känns nya havstulpaner som små knottror och så länge de är så små kan du borsta bort dem eller kanske tom. få bort dem med skrapan du använder.

Hoppas det inte blir för kalt i vattnet i sommar...

...men inte heller för varmt så att allt växer jättefort.

 

Du kanske redan har koll?

Tänk på att du måste kolla och kanske tom. byta dina offeranoder. Om du har zinkanoder passiviseras dessa i sötvatten och måste skrapas/sandpappras rena när du lämnat Mälaren.

 

Om du - mot förmodan - har magnesiumanoder kommer dessa att förbrukas rasande fort när vattnet blir saltare.

 

Aluminiumanoder verkar funka bäst om man "pendlar" mellan sött och salt vatten.

 

Ha en trevlig seglats.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i full färd med att testa giftfri färg i sommar. Den är skitdyr så jag hoppas att det fungerar. Hempels Silic One.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Thalatha, bli inte arg på mig nu. Då eldar jag upp alla sjökorten jag lånat av dig. ;) Och jag kommer inte att kännas vid att jag någonsin lånat dem...

 

Jag håller med om att det är viktigt att ha klart för sig var i vårt avlånga land båten mestadels ligger och  hur den används om man ska kunna ge råd om bottenmålning eller inte, osv, men...

 

Din propeller verkar ju inte klara sig så bra ens med bottenfärg så varför jämföra just propellern? Sedan håller jag med om att det är viktigt att propellern är ren för att den ska fungera och då krävs annat än färg eller bottentvätt.

 

När det gäller bottenfärg lägger många på 3 - 4 kg färg per år och någon gång under året försvinner ungefär sanna mängd färgen, i havet, i samband med upptagning och tvättning eller vid slipning inför vårrustningen. Väldigt många låter bara färgen spolas eller slipas bort utan att ta hand om färgresterna. Jag har varit en av dem. :(

 

 

Mackey

 

Nej jag brukar sällan bli arg. Däremot är jag ju bohusläning och skärgårdsbo och vi har en rå men hjärtlig ton med en "kod" i språket som en del inte kan läsa av. Stockholmare tex - jag är van att en del människor inte förstår mig utan tror att jag är arg när jag säger rakt ut vad jag tycker. Varför skall man linda in saker, för att missförstås för säkerhets skull!?

 

Det var nån lokalpatriot här ute som en gång sa (lite tillrättalaggt med mera vanliga svenska ord) "Vi här ute, vi skryter aldrig, vi säger som det är". 

 

Möjligtvis skulle jag bli en aning irriterad om du eldade upp dem. Nu är de flesta gamla pappersjökort,som jag har fått gratis, fast jag hade gärna seglat samma sträcka som du funderar på. Kanske upp på Finska sidan och hem på Svenska. Fast möjligheten till en sån seglats minskar väl allt mer efter att åren går.

 

Ur beväxtningsynpunkt är det ju bra att gå från saltvatten till sötvatten. Nu spelar det väl ingen roll för dig, för nåt saltvatten har ni ju inte i Stockholms skärgård, hur mycket än Lasse Berghagen än försökt övertyga Stockholmarna om det.

 

Möjligtvis är det lite saltare när du kommer ner åt Skånekusten - annars är det bara "gytjevatten" :o

 

Av tradition målar man aldrig propellern, utan gör den så blank som möjligt. Har provat att måla med både det ena och det andra, men det blir aldrig bättre. Nu hade den propellern legat i sjön i ett och ett halvt år - dvs över en vinter. I regel tar jag upp i juni och "sköldrar". Tvättar av båten med högtryck, Blankar över skrovet med Ultraglozz och propellern med ett par trissor till Flexen. En fin och en ännu finare. Stryker vattenlinjen med hård blå bottenfärg och botten med svart. I fjol vår valde jag att transportsegla en båt för en kompis och struntade i att ta upp - fast det har jag tagit igen med råge nu. Efter ca 4 månader på land blir det troligtvis sjösättning nästa vecka.

 

Våra havstulpaner är ju ett bekymmer eftersom de sätter sig lite hipp som happ.

 

Det verkar ju som det är Smögens Marin som skall öppna båtbottentvätten på Smögen. Jag får väl tala med Jan Hansson ur det fungerar. På en sån båt som min, där propellern sitter så öppet, kanske den får sig en duvning när borstarna går förbi.

 

Man kanske skulle ge båten en duvning innan man stänger tvätten för vintern. Lite elakt kan man väl säga i slutet av augusti. Det är ju då allt annat som riktar sig till "badgäster" stänger. Under väldigt många år gick det inte ens att få sig en kopp kaffe i Kungshamn/Smögenområdet på utsidan turistsäsongen-som dessutom är kort.

 

Att båtbottentvätten skulle va öppen i början på året tvivlar jag på.Juli och augusti är väl mest troligt. Sen är det väl frågan om båtbottentvätten hos Smögens marin är avsedd för segelbåtar. Dom sysslar ju bara med motorbåtar.

 

När det gäller propellern så kom det problemet när man började med offeranod. Kan aldrig komma ihåg att det var så eländigt förr.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...