Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
karfah

Ta en båt från södra Sverige till Mälaren

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är en fullvuxen kvinna som varit med på segelbåt under många år. Gjort en hel del handtag också. Har förarbevis och gått en seglarkurs.

Har börja fila på en idé om att spendera min sommarsemester på att köpa en liten men välutrustad segelbåt (28fot) kanske i Blekinge och helt "enkelt" segla/motorera hem den till Mälaren. Själv. Jag tänker att om jag inte lärt mig hittills så gör jag det då. Jag tar det lugnt och tar några veckor på mig. Vad säjer ni? Dumt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här:

Jag tror du klarar resan. Har du gott om tid, tar det i din egen takt - inga problem. Men jag personligen skulle tycka det var jobbigt med en en okänd båt på en så lång resa - men å andra sidan får du väl ta eventuella problem när de kommer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det klarar du, men bli medlem i Sjöräddningssällskapet, så stöder du något otroligt viktigt, samt att du kan få hjälp längs vägen om situationen blir svår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Det kanske inte är en omöjlighet ändå. Och förmodligen träffar man på hjälpsamma människor längs vägen. Medlem hos Sjöräddningsällskapet är en självklarhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte liten segelbåt, hade aldrig seglat om man bortser från att jag lånade en vindsurfbräda en vecka 1982.

Gick båtförarkurs på nätet. (koll på hur sjökort funkar e bra).

Att ta sig fram dit man vill med hjälp av segel fixar du förmodligen omg. Testa m ett segel i taget i olika riktningar. Dra och släpp i alla snören å tåtar en i tagetbi olika vindriktning, då ser du snart vad som händer. Sen gör du lika med båda seglen. Så gjorde jag i alla fall och gjorde

så när jag bytt båtar... och ibland. Nu efter fem år som segelnisse har jag lärt känna såna som kan... och lär såklart hela tiden.

Skulle nog gjort likadant om jag skulle backa och göra om.... inte ofta jag skulle om man kunde.

Känner faktiskt att prova på egen hand först, även med facit i hand, var en kanonskola. När jag väl tog en kunnig med mej förstod jag och kunde mycket bättre tillgodogöra mej alla knep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Klart du fixar det. Jag har gjort ungefär samma resa. Seglade mycket fram tills jag var 25 då jag hade haft olika jollar och en kölbåt som jag seglade med ner till Medelhavet med. 30 år senare och inget seglande alls köpte jag mig en segelbåt igen, förra sommaren, och seglade iväg ensam på en tvåveckors ensamsegling som blev perfekt. Sen följde en underbar sommar med mycket segling.

Jag köpte sjökort och en grym GPS med plottermöjlighet. Tillsammans med dessa så har navigationen varit både rolig och problemfri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag som nyskild vid 43 års ålder funderade på vad jag skulle göra under semestern blev uppringd av en kollega som frågade om jag ville köpa hans båt.
Jag blev först tveksam då jag aldrig varit i en båt under hela mitt liv… ja, förutom som passagerare vid ett par tillfällen.

Efter några frågor förstod jag att det var en segelbåt det handlade om. Jag blev ännu mera tveksam då jag av princip och hävd inte tyckte om saker som lutade. Saker som lutar brukar ramla omkull, vilket jag fått erfarenhet av när jag som barn skulle lära mig cykla.

Det var dock dags för en eller ett par förändringar i mitt liv så jag tackade ja till erbjudandet. Båten det handlade om var en 26ft segelbåt av det Tyska märket Neptun vilken inte skall förväxlas med den Svenska Neptunkryssaren.

Vi träffades vid båten som låg på Värmdö i Stockholms skärgård. Båten var förvånansvärt stor inne och rymde både pentry och fem kojplatser.

Han gav mig en snabbkurs på två timmar i viken vid bryggan och visade mig vad de olika repen användes till. Ingenting var då neddraget till sittbrunnen vilket betydde att det bara var att kravla sig upp till masten för att få upp seglen.

Nåväl… efter dessa två timmar släppte jag av min kollega och gode vän på bryggan, gjorde fast båten för att ta bilen till affären för att köpa mat med mera. Efter detta åkte jag ner till båten och gav mig ut på min första tur ensam. Turen höll i sig i en vecka och var både spännande och lärorik.

Detta var tio år sedan och jag fick redan den första turen ”blodad tand” och har efter detta använt varje ledig stund, semestrar och helger till att segla.

Förändringarna har hållit i sig. Jag har hittat ett nytt förhållande, fått tillökning, startat flera egna företag men den röda tråden är att våga försöka. Klart att du fixar detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade funderingar på samma sak, men det slutade med att vi tog den på lastbil. Det blev inte dyrare och är rätt glad att i gjorde så. Det blev lite missöden innan allt var klart vid sjösättningen, vatten i spridarna, skruv som saknades så hon tog in vatten.  Det var skönt att vara i hemma hamn när sådant inträffade och sedan bli vän med båten i hemma vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ansluter mig till de som tycker att det säkert går bra.

Du kanske kan be säljaren att följa med ut på en tur och första dagen.

Den öppnaste sträckan är ju från Ungskär (om du går den inre smygvägen) upp mot Kalmar.

Kommer du ur Kalmarsund, är det ju en fantastisk skärgård upp till Södertälje.

Om du inte har samma enstöriga läggning som jag, kan du säkert få medseglare på delar av sträckan.

Om det skiter sig riktigt, får du väl lägga båten och "ropa på hjälp". Tex på MarinGuiden.

En av mina seglarkompisar, som jag brukar transportsegla med, bor i Mälaren: Denna grånade gentleman  är nästan lite för snäll och tjänstvillig och kan nästan allt om båtar.

Varför just Blekinge!?

Fast det är klar. Bara halva sträckan mot från norra Bohuslän.

Å andra sidan finns väl 75% av de båtar som är till salu i Stockholmsområdet.

Själv köpte jag en båt - en Storfidra -  i Kåge (strax norr om Skellefteå) Seglade Kåge - Haparanda - Sockholm, den sommaren. En mycket trevlig tur.

Är det nån speciell båt du är ute efter, eller vad för typ båt har du tänkt dig - mer än 28 fot!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte motorbåt i Karlshamn i somras och körde upp den till Stockholm sjövägen. Fantastisk tur! Håller med alla andra i tråden: klart du ska göra det! Du lär dig massor och växer med uppgiften. Och som sagt, gå med i SSRS!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack återigen för alla svar! Topaz33, jag är i exakt samma läge som du var :). Alla era svar är ju oerhört peppande.

Jag skrev Blekinge för att jag tänker mig just att ta mig upp längs östkusten och skärgården. Men t ex Kalmar funkar också.

Jag vill ha en ganska bekväm båt, både att framföra och att bo på. 27-28 fot vore lagom. Jag vill att den ska ha rullfock, självslående fock, autopilot, garmin, vindex etc, inombordsmotor som funkar :). Spis med ugn och fräsch inredning. Och skapliga segel. Fall till sittbrunnen. Någonting sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...