Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
MrMe

TC Nano - gulnad båt?

Rekommendera Poster

Hej,

Inför förra säsongen så köpte jag ny båt. Då jag hade långt att åka han jag inte putsa hela båten innan sjösättning utan koncentererade mig enbart på friborden och de delar som jag inte kom åt när båten ligger i vattnet. Till detta använda jag SONAX rubbing och hårdvax från macken...

När jag väl fått hem båten använde jag TC Nano på överbyggnaden då det verkade smidigt och lättarbetat.

När jag nu var ute till båten såg jag att de delar som behandlades med SONAX fortfarande är vita (om än smutsiga) medans överbyggnaden är flera nyanser gulare. Skillnaden är påfallande och min undran är om andra sett detta fenomen? Just nu hoppas jag bara attjag kan återställa båten till vitt igen...

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan det vara så att överbyggnaden kanske har en annan färgton?

Om det är gula missfärgningar ska du använda gelcoat cleaner som innehåller oxalsyra. Det tar bort allt gula missfärgningar.

Lycka till!

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att överbyggnaden kanske har en annan färgton?

Om det är gula missfärgningar ska du använda gelcoat cleaner som innehåller oxalsyra. Det tar bort allt gula missfärgningar.

Lycka till!

Det kan vara så - men skillnaden är så stor att jag är säker på att jag borde ha sett det när jag polerade friborden i fjol. Har precis påbörjat en rejäl rekonditionering av båten med lite "finare" (läs dyrare) produkter så vi får se hur det går... om bara värmen kunde komma någon gång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg detsamma på min förra båt, gelcoaten gulnade mot den sida som låg mot solen. Jag hade använt Internationals nanowax, misstänte som du att nanowaxet var boven,kommer nog inte att använda nanowax på nya båten. L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...