trewq 591 Postad 27 Mars , 2016 OK. Fast hon är ju redan i snabbaste laget. Ver inte om jag vågar trimma. men om... så får du veta. Skulle bli förvånad om det intecär testat redan. Nu börjar jag misstänka att du är Steve med Selcon som bytt nick. Steve hade väl en Loyd? Steve med selcon var nog en annan Steve. Underbar tråd från 2004 http://www.maringuiden.se/forum/topic/4933-fart-klassiker/?hl=selcon&do=findComment&comment=17506 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 Mars , 2016 OK. Fast hon är ju redan i snabbaste laget. Ver inte om jag vågar trimma. men om... så får du veta. Skulle bli förvånad om det intecär testat redan. Nu börjar jag misstänka att du är Steve med Selcon som bytt nick.Steve hade väl en Loyd? Haha, babla på bara låt inte förståndet hindra dig! Det märks att du är "ny" här. "Steve med selcon" kan du ju söka på här på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 27 Mars , 2016 Hah... babbla på bara, låt inte förståndet hindra dej Apropå det... läs huvudfrågan en gång till. Fundera sedan kring vad dina svar med golfbollar och hajdräkter tillför i tråden. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Mars , 2016 Hah... babbla på bara, låt inte förståndet hindra dejApropå det... läs huvudfrågan en gång till. Fundera sedan kring vad dina svar med golfbollar och hajdräkter tillför i tråden. jobbit på mobil att gå tillbaka men om jag inte minns "urspårningen" helt fel så var det någon Peter_K. Som började snacka om hur rost, små förändringar av ytstrukturen, påverkar framfart. Några svar på vad göra med rosten kom väl åxå har jag för mej. Så..... mmm. som i de flesta trådar har ursprungsfrågan blivit vidareutvecklad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 27 Mars , 2016 Nja; nu var det ju frågeställaren som uttryckte att lite rost mest var kosmetiskt, vilket jag bemötte vill jag minnas. Men - vad det har med golfbollar och hajsimdräkter att göra väntar jag fortfarande på att få förklarat. När man sedan börjar kasta skit på andra om att de skulle vara osmarta; ja då tycker i alla fall att det gått över en gräns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Mars , 2016 En fråga jag ställde, gällande olika mönsters positiva inverkan på vattnets motstånd och om någon visste eller hade koll på om nån provat, har jag för mej... Har inte kastat skit på någon eller uttryckt mej på något sätt om någons kvalitet på "smarthet". Hur skulle jag kunna det? Jag har ju ingen aning. Misstänker att du syftar på mitt svar på ditt eget påstående, som du heller inte har en susning om, att du kunde babbla på fritt utan att låta förståndet hindra dej. den kommentaren kan ju bara betyda att jag menar att den det är riktat till har ett förstånd (är smart)... annars finns det ju inte.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Mars , 2016 Men det var intressant att någon berättade hur stor negativa inverkan små ojämnheter kan ha... och jag skulle fortfarande vilja veta om ex. haj-mönsrer eller liknande testats. Uppenbarligen har det ju stor inverkan på simmardräkter, eftersom det blivit förbjudet. Det optimala järnspättet är nog heller inte uppfunnits ännu och alla alternativ är säkert inte testade. När någon gör det blir ju upptäckten självklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 27 Mars , 2016 Googla vetja... ;-) http://www.maritimejournal.com/news101/vessel-build-and-maintenance/vessel-repair-and-maintenance/shark-skin-boat-hulls-are-on-the-horizon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 28 Mars , 2016 Om man vill diskutera och/eller veta något kan man alltid starta ett eget ämne för detta. Lagom urspårning i trådar tycker jag ofta ger bra intilliggande information, men en tråd som blir helt söndertrasad - som den här - ger inte mycket. I början föreslogs några metoder att åtgärda rostfläckar genom att stryka på något. Det kommer att fungera ett tag, men till slut har så mycket järn rostat att det blir utbuktningar under alla lager. Dessutom har man inte alls koll på hur mycket som rostar egentligen, bara att det läcker ut rostfärg på ett ställe. Om jag hade haft en järnköl (har blyköl) så skulle jag angripa problemet så här. Slipa bort allt in till rent järn fritt från rost. Lägga på någon form av flytande epoxi direkt på järnet. Spackla med epoxispackel och slipa jämnt. Lägga ett önskat ytskikt. Lite mera jobb, men man behöver bara göra det en gång. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Mars , 2016 Precis så ska man helst göra med epoxi brunox, för bästa resultat. Brunox funkar som en rostskyddande/ "ätande" omvandlande/ neutraliserande- primer/grundfärg. Egentligen är den ju mao. avsedd som "grundfärg" På den kan du spackla/ måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 28 Mars , 2016 Bra Mackey att du återförde tråden till det den handlar om. En fundering: Kan det vara en fördel om man kompletterar dina punkter? Alltså, även om man slipar omsorgsfullt ner till rent stål (från gravrost) kommer det ju att finnas kvar massor av rostiga porer in i kölen. Slipa bort allt in till rent järn fritt från rost. Pensla på någon "roststopper" och därefter skölja med vatten enligt dess instruktion, Kanske flera gånger? Låt torka. Slipa rent igen. Lägga på någon form av flytande epoxi direkt på järnet. "Slipa in" epoxin i järnet med långsamgående slipskiva eller ståltrådsrondell, innan epoxin härdat. Upprepa 4 och 5 ? Spackla med epoxispackel och slipa jämnt. Lägga ett önskat ytskikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 28 Mars , 2016 Jag skulle nog gå på Mackay linje, är rosten borta genom blästring eller annan abrassionså kan man pensla/spruta epoxy. Sen är det lungt.... Det går att spackla och slipa i lugnanro. Sen kan man avsluta med ett antal lager epoxygrund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Mars , 2016 All rost är inte borta efter blästring/ slipning, så nån neutraliserare är inte fel... om man ändå lägger ner mödan att "ta bort" Bara tiden mellan blästring och ytbeläggning hinner starta rost... sen e såklart hur petig "man" sla vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 28 Mars , 2016 Jag tror man kan blästra så att ingen köl finns kvar, då borde också rosten försvinna. Utan att ha erfarenhet i detta specifika fall, så känns blästring, bortblåsning av blästersand, påföljt av epoxygrund omedelbart efter föregående steg som det jag skulle välja. Jag vet inte hur epoxygrund fäster på en reducerande kemikalie. Men det är nog något du har erfarenhet av, annars hadet du inte rekommenderat detta. Jag böjjer mig för erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Mars , 2016 Om du lägger på en epoxibaserad så väter det bra. Har för mej det finns andra typer m lägre ytspänning. Det är inte bra. Tror nog blästring och epoxi fungerar väl nog dock. men om du har neutraliserande epoxi-"primer" så varför inte utnyttja även dess fördel.. lite livrem å hängslen. vi sandblästrade och glasblästrade en gammal motorhuv en gång. Direkt efter blästring ströks det på neutraliserare som reagerar och blir svart där rosten "härdar" produkten. Även efter blästring blev det fullt m svarta prickar.... Men visst kan det vara överkurs... nogot bättre skydd blir det dock även emot den rost som blir av de vatten som går genom epoxin och ev rostar när båten tas upp.. sen kan det i praktiken kanske inte ha nån betydelse... mer en tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 26 Mars , 2019 Köp vanlig underredsmassa och kleta på. Kleta på några lager så slipper du rost sen. Billigt på Biltema om man inte vill kosta på epoxitjära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 26 Mars , 2019 Slipa rent först, förstås, mad slipmaskin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Mars , 2019 Nej, man slipar aldrig rost. Man skrapar, stålborstar eller blästrar. Slipning polerar bara rosten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser