trewq 591 Postad 21 Mars , 2016 Börjar bli utled på att fixa rostfläckar. De påverkar knappast farten, och jorden hinner gå under innan kölen rostar bort. Så egentligen spelar de ingen roll när båten ligger i sjön, och inte heller när den står på land. Men man vill ju inte skämmas vid sjösättningen. Har provat lite olika metoder och vill inte ge mig på något arbetskrävande som att göra metallrent och lägga på epoxy utan bara fixa fläckarna. En båtgranne stålborstar bort ev. ojämnheter och lägger på ett lager ny giftfärg, ser ju snyggt ut, men jag har slutat slabba med bottenfärg och använde scrubbis förra året och det fungerade. Nu har jag målat en plåtbit delvis med zinkfärg, delvis med hammarlack och tänker hänga den i vattnet i de sju veckor som återstår till sjösättning för att se vad som händer. Så alla ni som har järnkölar hur gör ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 Jag brukar spray på lite epoxi brunox, som fanns att köpa på Biltema förr. HAr ett gäng både burkar och sprayflaskor kvar. Vet inte om den blivit förbjuden eftesom den inte finns kvar. Fick en burk av en snubbe på Fortum i Finland. Dom använde produkten istället för blästring och blymönja på stora oljefatryg. Deras enorma rörkonstruktioner på däck rostade som f.... när dom for över världshaven. En "enkomponent" epoxy där rostjoner är aktivator/härdare. Den kryper in i rosten och reagerar, härdar till en rostskyddande epoxy tillsammans med rosten. 100% tät blir den inte men håller väldigt bra. Skitenkelt. Det är bra, har jag märkt, att borsta så rosten blir "Lös" alternativt blöta upp rosten och låta torka, så att metalljonerna blir liv i, för att få en riklig reaktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Mars , 2016 Det påverkar farten i låga farter ganska mycket (procentuellt sett), men framför allt påverkar det vattenströmningen över kölen, och därmed avdriften på kryss. Så - jag gjorde ett ordentligt ingrepp för några år sedan. Slipade metallrent, sedan rostätare, sedan många lager epoxyprimer. Det kommer några små blemmor varje år, dessa behandlar jag lokalt med zinkprimer och epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 OK då är nog den här epoxyvarianten, jag har, rätt eftersom det blir högblankt men farg mm. fäster bra om man får för sig att måla på den. Bäst inom et par dygn. HAde en fläck som hade härdat ett år, där sitter inte färg lika bra, känns det som. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Mars , 2016 OK då är nog den här epoxyvarianten, jag har, rätt eftersom det blir högblankt men farg mm. fäster bra om man får för sig att måla på den. Bäst inom et par dygn. HAde en fläck som hade härdat ett år, där sitter inte färg lika bra, känns det som. Om det var svar till mig så är det inte samma. Mina produkter penslas/rollas. Spraybar epoxy låter inte så bra av hälsoskäl; risken för kontaktallergi finns alltid med epoxy, och den fin dimma av sprayad epoxy ner i lungorna är inte något jag vill komma i kontakt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 Mars , 2016 Epoxy brunox kan ni köpa här: http://www.conrad.com/ce/en/product/829564/Brunox-BR040EP-rust-converting-and-primer-400-ml?&gclid=CIq89Kbi0csCFVTnGwodpCwDPg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 Precis den produkten är det. Jag har den både som spraybar och i "lösvikt" 5L Funkar förnämligt. PS: peter_K Svar å svar... vet inte, det var väl mer ett konstaterande på att rosten bromsar... å dena ger en högblank yta. Epoxyn i produkten är högmolekylär atomvikt på 1200mol, över 700 ska inte ge kontaktallergi. men lösningsmedlet aceton i den här produkten, som andra lösningsmedel, är ju inte alltid helt trevliga. typen "lacknafta" hör ju till dom värsta eftersom dom går blixtsnabbt in i kroppen samt kan lagras. Lösvikten är ju såklart bättre ur den aspekten men sprayburk e smidigt på små behandlingar. DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 21 Mars , 2016 "Rosten bromsar..." Vi talar inte om en massa rostbubblor utan snarare missfärgningar som inte sticker ut utanför ytan i övrigt. Misstänker att det är en av de inom seglandet så vanliga skrönorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 "Rosten bromsar..." Vi talar inte om en massa rostbubblor utan snarare missfärgningar som inte sticker ut utanför ytan i övrigt. Misstänker att det är en av de inom seglandet så vanliga skrönorna. =) IBLAND KÖR DOM MÅLKAMERA I MARATON ÅXÅ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Mars , 2016 Tja... rost på min köl gör i alla fall ytan ojämn. Järn som rostar expanderar materialet tio gånger, så det blir ordentligt skrovligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 21 Mars , 2016 "Rosten bromsar..." Vi talar inte om en massa rostbubblor utan snarare missfärgningar som inte sticker ut utanför ytan i övrigt. Misstänker att det är en av de inom seglandet så vanliga skrönorna.Det är absolut ingen skröna att både formen och jämnheten på kölen har klart mätbar betydelse. Så länge det är fråga om rostfläckar påverkar det ju inte, men så snart kölen börjar bli bucklig försämras strömningen runt kölen och man förlorar både fart och höjd. Jämför med flygplan som störtar pga. lite tunn is på vingarna. Lyftkraften går förlorad. På samma vis funkar en bucklig/knottrig köl även om konsekvenserna inte är lika allvarliga. När det gäller ytjämnhet så har jag tidigare våtslipat botten helt slät och rollat på Hempel Mile "Olikasorter" med skumroller och tycker jag fåt en riktigt jämn och slät yta. Båten har gått fem knop genom vattnet vid 1500 rpm.. Förra hösten blästrade jag botten och i våras spacklade jag, slipade och la på epoxi som blev blank, jämn och slät. Inget annat gjordes. Vid 1500 rpm går båten nu sex knop genom vattnet. En slät och jämn botten gör stor skillnad. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 D va som.... golfboll då som går långt som f... med hjälp av sina små gropar kunde en sån variant funka under båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 Mars , 2016 D va som.... golfboll då som går långt som f... med hjälp av sina små gropar kunde en sån variant funka under båt?Du får väl prova.Borra en massa hål i botten på Bavarian - berätta sedan hur det gick. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 Hål e väl lika dumt under båten som det oftast är i väggar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 21 Mars , 2016 Vad gör ni med rost under kölen? Tänker på Wassbergs svar på frågan "hur gör du med smärttröskeln?" "Den skiter jag i" Hur det skall omsättas till båtvärlden vet jag dock inte, om man nu inte följer rådet rakt av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 21 Mars , 2016 D va som.... golfboll då som går långt som f... med hjälp av sina små gropar kunde en sån variant funka under båt?Du får väl prova.Borra en massa hål i botten på Bavarian - berätta sedan hur det gick. Utmärkt id'e, vi måste ju hjälpas åt och prova olika saker, eller hur Carbic410. Man har testat och forskat mycket på mönster och utsläpp av luft eller vätska under båtar. Hittills har ingen kommersiellt gångbar metod hittats för att minska skrovets motstånd genom vattnet. Lite fritt ur minnet; Luftbubblor fungerar, men tar lika mycket energi som man sparar. Friktionssänkande vätska från fiskar funkar också, men är svår att utvinna. Efterlikna fiskhud och fiskfjäll tror jag inte gett något vidare resultat. Har jag rätt? Någon som vet, eller vet mer som testats. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 Fast borra hål!! Nja. då läcker väl båten? små gropar i så fall kanske funkar men förmodar att det testats av extrembåtföretag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 22 Mars , 2016 Jag har tidigare slarvat med kölen men måste nog tillägga att Mackey plus några till har fått mig att överväga andra alternativ. Jag kände inte till medlet Brunox och det verkar ju som om det får får fina recensioner. Finns medlet att pensla på eller är det bara spray som gäller? Behöver man göra om samma procedur varje år? Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 22 Mars , 2016 Järnmönja är ju en gammal klassiker som har ersatt den giftiga blymönjan som rostskydd på järn. Består av hematit och kokt linolja. Finns att köpa färdigblandad eller så köper man pigment (hematit) och linolja och blandar själv till lämplig konsistens. Tjockare konsistens lär vara bättre för järnkölar. Roterande stålborste lär fungera bra för att arbeta in järnmönjan med i en rostig köl. Nya rostfläckar som återkommer behandlas återigen och efter några år så är rosten inkapslad. http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Att%20anv%C3%A4nda%20J%C3%A4rnm%C3%B6nja%20p%C3%A5%20tr%C3%A4%20och%20j%C3%A4rnscrolla ner till Järnmönja på järnköl http://ottossonfarg.com/om-linoljefarg/linoljefarg-som-rostskydd/ http://claessons.com/index.php?route=product/search&search=j%C3%A4rnm%C3%B6nja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Mars , 2016 Sök på "Por 15" och ni skall finna en lösning. Jag har målat det på min stålrena köl på min Albin 57. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 25 Mars , 2016 Golfbollar går längre pga groparna som tillsammans med bollens spinn ger ett aerodynamiskt fenomen som lyfter bollen ungefär som en flygplansvinge. Funkar nog dåligt på båtar... i varje fall så länge man inte sätter dem i spinn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Mars , 2016 Hur är hajdräkterna, som simmare inte får använda längre, konstruerade? hmmm kanske inte rostar så... helt ot är det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 26 Mars , 2016 Hur är hajdräkterna, som simmare inte får använda längre, konstruerade? hmmm kanske inte rostar så... helt ot är det inte. Om du limmar hajdräkter på Bavarian så kan du sedan skriva och berätta om det blev bra, OK..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Mars , 2016 OK. Fast hon är ju redan i snabbaste laget. Ver inte om jag vågar trimma. men om... så får du veta. Skulle bli förvånad om det intecär testat redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 26 Mars , 2016 OK. Fast hon är ju redan i snabbaste laget. Ver inte om jag vågar trimma. men om... så får du veta. Skulle bli förvånad om det intecär testat redan. Nu börjar jag misstänka att du är Steve med Selcon som bytt nick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 Mars , 2016 OK. Fast hon är ju redan i snabbaste laget. Ver inte om jag vågar trimma. men om... så får du veta. Skulle bli förvånad om det intecär testat redan. "Snabb Bavaria" måste väl vara ett önsketänkande för det är ju så långt från verkligheten det går. En husvagn på vatten är mera verklighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 26 Mars , 2016 Borde inte rost vara gynnsamt, om syre binds till järn så blir järn tyngre. Avsiken med järnklumpen är väl att den ska vara så tung som möjligt. I alla fall ge så stort rätande moment som det går. Dock har väl enskrovare slagsida som standard. Finns det båtar med wolframtyngd eller uran? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 26 Mars , 2016 Borde inte rost vara gynnsamt, om syre binds till järn så blir järn tyngre. Avsiken med järnklumpen är väl att den ska vara så tung som möjligt. I alla fall ge så stort rätande moment som det går. Dock har väl enskrovare slagsida som standard. Finns det båtar med wolframtyngd eller uran? Ny Teknik 2001-01-16 "Den extremt tunga uranmetallen gör att konstruktörerna kan bygga tunnare, smidigare fenkölar, bland annat till båtar som tävlar om Americas Cup och Jorden-runt-pokalen." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Mars , 2016 OK. Fast hon är ju redan i snabbaste laget. Ver inte om jag vågar trimma. men om... så får du veta. Skulle bli förvånad om det intecär testat redan. "Snabb Bavaria" måste väl vara ett önsketänkande för det är ju så långt från verkligheten det går. En husvagn på vatten är mera verklighet. Hah... babbla på bara, låt inte förståndet hindra dej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Mars , 2016 OK. Fast hon är ju redan i snabbaste laget. Ver inte om jag vågar trimma. men om... så får du veta. Skulle bli förvånad om det intecär testat redan. Nu börjar jag misstänka att du är Steve med Selcon som bytt nick. Steve hade väl en Loyd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser