Robert_h 0 Postad 20 Mars , 2016 Har en Albin 25 från -71 som börjar bli riktigt sliten och matt i färgen och har länge funderat på att måla om hela däcket och doghouse. Känner mig dock osäker på tillvägagångssätt och färger. Ska man använda 2-komp eller 1-komp tex? Någon med erfarenhet och tips om färger och metoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 20 Mars , 2016 Du ska ha 2-komp. Noggrann rengöring. Inte högblankt. Du kan med fördel använda en ljusgrå kulör på ytor med halkskyddsmönster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Mars , 2016 Håller på att måla om däcksalongstaket på min motorseglare. Har från början varit brun gelcoat som målats vitt. Tyvärr var den som målade inte speciellt noggrann med underarbetet och rengöringen. I sista (2;a) strykningen skall jag blanda i lite halkskyddsmedel i K2-färgen, även om det inte är ofta man går på den ytan. Eftersom mycket av färgen lossnade ner till gelcoaten, la jag på en epoxygrundfärg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robert_h 0 Postad 21 Mars , 2016 Hur mycket slipade du innan? Bara så ytan blev ruggig och tvätta med aceton? Jag vill ju inte slipa bort det gamla halkskyddet helt, vad ska man använda då? Har sett något om en slipsvamp från 3M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 21 Mars , 2016 På min båt är det inget traditionellt halkskyddsmönster, utan ett stort antal lite större bulor. Rufftaket var målat två gånger. På den vertikala ramen som går runt släppte den underliggande färgen ner till gelcoaten till mer än 50%, när jag slipade med exenterslip och 40 papper. Vilket jag tycket var en fördel. På själva rufftaket coh halksyddsmönstret, släppte den andra strykningen från den första på ett område runt ruffluckan men inte ner till gelcoaten. Jag slipade över hela halkskyddsmonstret för hand - lätt - med ett 40-papper. Dvs en lätt avmattning. Hade lagat upp några skado- skruvhål mm med epoxyspackel och på några punkter kom jag ner till gelcoaten, men det var bara enstaka. Målade sen över hela taket med grå gelshield, rester från att jag behandlade botten med epoxygrundfärg. Två omgångar från behandlingen räckte precis till rufftaket plus ett område på fördäcket (som jag sabbat i oförstånd, när de nya skruvarna till innertaket var en aning längre än de gamla ) Jo - jag tvättade med aceton. Har du ett traditionellt halkskyddsmönster med vassa piggar, skall du kanske tvätta med något och skölja av med vatten. Kanske sånt här. http://www.lefant.se/produkter/boat-cleaner/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 21 Mars , 2016 Höjer ett litet varningens finger för halkskyddsfärg. Jag målade i en öppen båt international interdeck för några år sen, vit. Det blev ju snyggt, tills man klivit i båten en gång! Det var ju nå helt vansinnigt hur den färgen sög åt sig skit! Även rena skor lämnade skitiga skoavtryck där man gick. Så den fina nymålade looken var borta redan dag ett, jättetråkigt. Ytan var ju extremt greppig, som grovt sandpapper, så att få rent den igen var ju hopplöst. Skulle tro att det är bättre att själv blanda i måttlig mängd halkskydd i en 2k färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 Mars , 2016 Höjer ett litet varningens finger för halkskyddsfärg. Jag målade i en öppen båt international interdeck för några år sen, vit. Det blev ju snyggt, tills man klivit i båten en gång! Det var ju nå helt vansinnigt hur den färgen sög åt sig skit! Även rena skor lämnade skitiga skoavtryck där man gick. Så den fina nymålade looken var borta redan dag ett, jättetråkigt. Ytan var ju extremt greppig, som grovt sandpapper, så att få rent den igen var ju hopplöst. Skulle tro att det är bättre att själv blanda i måttlig mängd halkskydd i en 2k färg. Jag har samma erfarenhet. Målade "mittfisken" på nån av mina båtar vit. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mittfisk Nu var det på Storfidra. Havs och Storfidra har ju en mittfisk i plast och när jag gjorde luckorna till ankaboxen på fördäcket blev jag tvungen att fixa till de skadorna på mittfisken som uppstod. Då jag målade däcket med grå halksyddsfärg, tyckte jag det var smart att måla mittfisken med samma typ av färg - fast vit. Den vita färgen var en katastrof från början. Däremot den grå halkskyddsfären Interdeck fungerar alldeles utmärkt. Har målat däcket på flera båtar, som haft slät däck utan präglat halkskyddsmönster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 23 Mars , 2016 Hej! Vi är minst två stycken i Albinklubben som målat om våra båtar. Jag körde lågbudget med biltemas tvåkompfärg och skumgummiroller samt efterstrykning. Blev väldigt bra dock inte perfekt. Vår ordförande gjorde det mer pedantiskt och fick rikitgt fint resultat. Iår ska jag måla däcket med lite grå nyans om jag hinner innan sjösättning. Får se vad jag använder till det. Det jobbigaste var att lossa alla beslag samt få bort relingslisten. Jag monterade först en ny list som passade så där men har nu köpt en orginallist som vi plockade fram genom albinklubben. Denna ska dit i vår. Å andra sidan kan du maska listen så slipper du det jobbet. Annars är det som alltid, spackla spackla och slipa. Måleriet går fortare. Börja på en liten yta och kolla hur det blir innan du tar hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser