Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
jensjakob

Blästra och måla epoxi, torka under våren?

Rekommendera Poster

Ni kanske känner igen er. Det är två personer som säger olika och jag vet inte vem jag ska lita på.

 

Den ena säger att man måste blästra på hösten så att båten torkar under vintern och sedan målar man alla epoxy-lager på våren. Den andra säger att båten torkar oavsett, så det räcker att blästra på våren och måla allt därefter.

 

Vad säger ni?

Detta gäller en Ohlson 22, med järnköl. Efter blästring målas kölen direkt efter så att det inte uppstår oxidering. Frågan gäller alltså övriga lager med epoxy. Det är tänkt vara 5 lager med VC TAR2. Jag återkommer med fler frågor kring detta projekt inom kort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på tycker jag, båda har väl lite rätt.

 

Skrovet torkar under vintern även om du inte blästrat på hösten, men det totkar bätter om det inte sitter en massa färg på skrovet under vintern.

 

Frågan är hur det funkar att lägga på epoxin om nu skrovet innehåller mycket fukt, detta oberoende av om det torkar med eller utan färg.

 

Om du har någon släng av böldpest så hinner du nog inte åtgärda detta inför årets sjösättning om du bästrar nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att blästra min Winga 87 i februari. Hittade ingen pest men väl en gelcoat full av porer samt några sprickor från påkörning i stäv och akter. Nu ligger hon och väntar på en epoxibehandling i april. Närmaste planerade insatser är upprepade tvättningar med vatten. Gelcoat suger ju inte in vatten på land. Funderar även på att låta en värmefläkt få jobba inifrån båten i någon vecka innan målning.

Jag har förtvivlat försökt att få fram ett hyfsat miljövänligt förslag på grund- och bottenbehandling... det borde ju vara lätt som en plätt men inte så länge försäljarna inte kan sin kemi och hittar på det ena och det andra om färginnehåll. Just nu lutar det åt International som i alla fall inte har zink i sin 2komponentsgrund. 

 

Värre än alla motstridiga experter är att färgindustrin faktiskt lurar in oss båtägare i fällor som vi har svårt att överblicka. De båtägare som använt förbjudna färger (se äldre trådar i detta forum om olika sätt att komma miljölagar osv)  får skylla sig själva nu när miljökontoren mäter metaller i båtskrov och de båtklubbar som blir ansvariga när marken är proppfull av koppar, tenn och zink kan säkerligen hålla sig för skratt. Men att färgtillverkarna fortsätter att sälja västkustfärg på östkusten, fortsätter att sälja kopparfärg, zinkfärg  mm och dessutom hävdar att det är miljövänligt är ett enda stort bedrägeri. Det är båtklubbarna som sedan står ansvariga när marken är förgiftad på uppläggningsplatser och marinor. Dags att lyfta blicken från påväxtproblem till det som är betydligt värre - att betala sanering av mark. Tror inte att färgförsäljarna kommer att dyka upp när schaktmaskinerna jobbar. Båtägarna måste visa vägen genom att bara använda de produkter som inte innehåller förbjudna eller farliga metaller.

Så - det var dagens brandtal :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker måla med Hempel Silic One efter epoxibehandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...