Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Consensus

VHF Sailor RT2048

Rekommendera Poster

Hej, har denna vhf i båten. Har inte använt den än och undrar hur man får in L1/L2-kanalerna. Vidare, hur programmerar man privata kanaler? Är det nån som har en vettig bruksanvisning? Min manual innehåller mest kretsscheman. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L1 och L2 brukar ligga på P1 och P2. Om du får fram nå´t om hur man programmerar är jag intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad du menar med att få in privata kanaler? Mig veterligen finns det inget privat när det gäller VHF. Däremot kan man alltid komma överens om en kanal med vederbörande, med risk att andra kan höra, precis som inom yrkessjöfarten, man kallar upp på anropskanalen och övergår till en annan kanal, fritidsbåtar skall dock inte nyttja kanal 16, endast i nödfall likaså 11, 12 och 13 som oftast tillkommer hamnmyndigheter samt lotsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Hej Anders, Jag har för mig att L1 ligger på P5 och L2 ligger på P4. För övrigt har du rätt i att manualen mest består av teknisk information, men det finns en lathund, troligtvis på danska, som följde med apparaten när den var ny. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar allihop. Vad gäller privata kanaler så är kanske namnet missvisande. Det står nämligen i manualen att man kan programmera upp till 10 private channels. Jag antar att det innebär att man kan lägga till frekvenser som inte finns i standard-kanaltabellen (som ju inte inkluderar t.ex. L1/L2). Vidare, om nu någon är säker på var L1/L2 ligger (det var lite olika besked ovan), så vore jag tacksam. Kan man kolla på nåt vis vilken frekvens som finns bakom en P-kanal? L1 är 155.500MHz och L2 är 155.525Mhz. Hälsningar Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Hej igen, Har nu kikat lite i progammeringsmanualen för RT2048 och kommit fram till att L1 ligger på P3 och L2 på på P4, om man har en countrycode #1, vilket levererades som standard för fritidsbåtar i Danmark och Svergie. (De kanaler jag nämnde i tidigare inlägg gäller för Shipmate RS-8000, man kan ju inte ha allting i skallen). mvh LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu är så att du har en programmeringsmanual så kanske du kan berätta hur man gör när man programmerar fria kanalplatser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

L1 = P3 L2 = P4 Tack så mycket! Slutligen, hur väljer man P-kanal? Är det Shift P och sedan siffran? Hälsningar Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Nja, det är ingenting jag rekommenderar att man ger sig på att ställa om kanallistorna i apparaten själv. Jag kan tänka mig att Post och Telestyrelsen har vissa åsikter om att VHF:erna blir av en annan typ en den avsedda. Dessutom måste man in och riva i burken för att bygla åtkomst för programmeringen. Det bästa är nog att överlåta det till någon som har ett S.P.-märke på mössan. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst naffatS

Jag lämnade in min RT 2048 och fick L-kanalerna flyttade från P3 P4 till de, ur min synvinkel, mera logiska P1 P2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nu blev jag intresserad! Jag har ingen användarmanual till min Sailor RT2048. Kan jag också få mig en släng av sleven? Tackar på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas B, du ska ha fått ett meddelande med min emailadress. Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Hej! Tack Thomas för PDF:n. Det var en användarmanual men inga kopplingsscheman som jag hade hoppats. Men bra ändå då jag har förlagt min. Le Canard har vad jag efterfrågar eller? Har du möjlighet att posta en på: bo.sonden@spray.se så är jag mycket tacksam. Nu är det dags att segla ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik Hedqvist

Hej Tomas, Om det inte är för mycket besvär är jag också intresserad av en användarmanual på Sailor RT2048. Vi har precis köpte en båt där sådan ingår men manual saknas. Tack på förhand. Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...