Abborren1 0 Postad 20 Mars , 2016 Hej! Vi ska idag bestämma oss för om vi ska ha teaklaminat eller inte på vår kommande motorbåt, en Finnmaster 55 BR. Behöver alla kloka råd vi kan få! Är laminatet varmare/kallare eller halare?? Om någon har teaklaminat så skriv gärna om ni är nöjda!! Tack på förhand!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 20 Mars , 2016 Vsr ska teaklaminatet vara någonstans, och vad är alternativet..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Mars , 2016 I mina ögon är teaklaminat en tunn plasthinna i teakfärg / mönster, lagd på något trä material. Är det ett material liknande min beskrivning, skulle jag avstå. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Mars , 2016 Teaklaminat kan väl vara teakfaner korslimmat med teak eller annat vanligen i flera skikt. Eller det kanske heter faner? sen kallas ju iof dim här golvplattorna med tryck och uv härdat ytskikt åxå laminat. den här självhäftande plasten i olika utförande brukar åxå kallas allt möjligt. Vad är materialet? till vad ska det användas? ute, inne, vägg, tak, golv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 20 Mars , 2016 Teaklaminat kan väl vara teakfaner korslimmat med teak eller annat vanligen i flera skikt. Eller det kanske heter faner? Det kallas "plywood". Pentax har som vanligt rätt. Teaklaminat skiljer sig t ex mot eklaminat genom att det är fotografi på ett annat träslag man plastat in. Det är själva plastskiktet som är laminatet - sedan kan man limma det på t ex plywood, plast eller spånskiva. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abborren1 0 Postad 20 Mars , 2016 Teaklaminat är ett plastmaterial men som ser ut som teak. Ska sitta på golvet och på fotsteg i en öppen motorbåt som kommer användas till utflykter, fiske mm av barnfamilj med hund. Min rädsla är att det ska bli halare än durken eller för varmt på sommaren. Ex Uttern har detta i sitt grundutförande men på Finnmaster får man köpa till det. Båten ser mycket mer ombonad och snygg ut så utseendemässigt är det helt klart en fördel men vi vill inte få en sämre funktion. Enligt säljaren står det emot fiskblod bättre än ursprungs plasten i båten så det skulle kunna vara en fördel. Tack för att ni engagerar er! Har sökt MASSOR på nätet men inte hittat något bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Mars , 2016 Det var ju också ett argument. Hur ofta får man fiskblod på durken!? Har plastlaminatet nån form av halkskydd. Säkerhet i en båt måste prioriteras mycket högre än utseende i en båt som används. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abborren1 0 Postad 20 Mars , 2016 Självklart ska säkerheten prioriteras högre - det är just därför jag har ställt frågan här samt googlat som en galning! Hade vi bara gått på utseendet hade valet varit enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 20 Mars , 2016 Jag tänker på hur materialet åldras? Hur ser teaklaminat ut efter tio år i solen? Jag gillar när plast ser ut som plast och teak ser ut som teak. :-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Mars , 2016 Teaklaminat kan väl vara teakfaner korslimmat med teak eller annat vanligen i flera skikt. Eller det kanske heter faner? Det kallas "plywood". Pentax har som vanligt rätt. Teaklaminat skiljer sig t ex mot eklaminat genom att det är fotografi på ett annat träslag man plastat in. Det är själva plastskiktet som är laminatet - sedan kan man limma det på t ex plywood, plast eller spånskiva. aa just plywood heter det.laminat är kombination av fast och flytande marerial som stelnat ihop till ett material. visst finns såna där fotomintage-varianter även med ek, och vilka träslag och andra material som helst. Vad ör ek-laminat, det du syftar på, som skiljer sig från teak? håller med om att säkerhetstänket borde gå först, fast allt går väl att halkskydda? är hela "konstruktionen" plast så är det väl bra tåligt mot vatten i alla fall. kan du testa hur halt det blir när det är blött/blött och lite smutsigt? Fiskblod har jag heller aldrig haft i båtdurken men inget märkligt med det. Älskar fisk på tallriken men är ingen fantast av att dra upp, döda.. blödig.. ja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 20 Mars , 2016 Orkar inte citera... @Caribic410: Laminat är ett väldigt kompakt material, slitstarkt. Tänk Perstorp-platta. Sedan är det mönstret som ger namnet - jag gav exempel på ekmönster (populärt kallat eklaminat), men det kan lika gärna vara ett mönster som föreställer ett annat träslag eller t ex sten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Mars , 2016 Orkar inte citera... @Caribic410: Laminat är ett väldigt kompakt material, slitstarkt. Tänk Perstorp-platta. Sedan är det mönstret som ger namnet - jag gav exempel på ekmönster (populärt kallat eklaminat), men det kan lika gärna vara ett mönster som föreställer ett annat träslag eller t ex sten. Att gämföra teaklaminat med perstorpplatta tycker jag haltar, PP är ett flera millimeter tjockt material, oerhört slitstarkt, förblir opåverkat av de flesta verksamheter. Teaklaminat i frågan är som skrivits, några få tiondels millimeter tjockt, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Mars , 2016 Helt klart blandade jag i fyllan och villan ihop begreppet komposit och laminat. såklart!! Laminat är ju ihoppressade/limmade skikt av olika material. Utomhus skulle jag aldrig välja laminat som har trä i någon form som stomme. Går det att få tag på endast överskiktet som är ihopsatt med den mönstrade "fotot"- utan den "bärande"skivan, om inte även den är av plast. "Perstorp", och säkert andra är väl pressade av typ trämassa, pappersmassa ihoplimmade med backelitliknande-fenol-material? fast dom perstorpskivor jag sågat itu har haft max 1-1,5 mm ytskikt. Ytskiktet tål ju det mesta, lätt att göra rent. Frågan är hur halkskydda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Mars , 2016 (redigerade) Orkar inte citera... @Caribic410: Laminat är ett väldigt kompakt material, slitstarkt. Tänk Perstorp-platta. Sedan är det mönstret som ger namnet - jag gav exempel på ekmönster (populärt kallat eklaminat), men det kan lika gärna vara ett mönster som föreställer ett annat träslag eller t ex sten. Att gämföra teaklaminat med perstorpplatta tycker jag haltar, PP är ett flera millimeter tjockt material, oerhört slitstarkt, förblir opåverkat av de flesta verksamheter. Teaklaminat i frågan är som skrivits, några få tiondels millimeter tjockt, Kalle Fast den präglade delen i en perstorpsplatta är inte tjock, även om plattan i sin helhet är nån styv mm tjock. La in ett laminatgolv härom dan. Tjockleken på plattorna var väl 7-8 mm. Det präglade mönstret som föreställde ekparkett var lövtunnt - ja kanske tom tunnare. Redigerad 20 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 20 Mars , 2016 (redigerade) Självklart ska säkerheten prioriteras högre - det är just därför jag har ställt frågan här samt googlat som en galning! Hade vi bara gått på utseendet hade valet varit enkelt! För mig - en gammal "stöpplebent" gubbe - är det ju viktigt att däck och ytor man går på inte är hala. Samtidigt hade det varit revligt att ha på nåt på halksyddsytorna som gör att tex däcket inte tar åt sig all skit som är på kajer och bryggor. Att tex ta av sig skor när jag kliver ombord, ligger inte i min natur och det är inte bara lårbenshalsen som är viktig att hålla intakt, utan även tår. När jag får sjösatt, om ett par veckor, funderar jag på att behandla halkskyddsmönstret med LeFant´s "Non-Slip Wax". Hur det fungerar i verkligheten vet jag inte, men det hade varit intressant att prova. Nån utvärdering innan du bestämmer dig hinner ju inte med, men om reklamen håller vad den lovar, är det ju bra. http://www.lefant.se/produkter/non-slip-wax/ Nån som har erfarenhet!? Redigerad 20 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 20 Mars , 2016 Hade flexiteek, är det vad som menas med teaklaminat? En teakplywood kan du ju knappast ha ute i en öppen båt, det har man ju under kapell.. Om det är flexiteek så är mitt råd efter att ha haft det i en båt - absolut inte. Blir brännhett i solen, ganska halt när det är blött, får man fett på så får man inte bort det. Riktig teak eller plast laminaten/fusk materialen är ingen höjdare - är min högst personliga åsikt och erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 Mars , 2016 LeFant Non-Slip Wax håller vad det lovar. Även släta däcksytor blir sträva. Egentligen vet jag inte hur länge det håller sig strävt. Vi brukar bara vaxa en gång på våren och sedan får det vara så till nästa vår. Det är i alla fall mindre halt än om man vaxar med annat vax. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abborren1 0 Postad 20 Mars , 2016 RikardE spännande att få höra av någon som själv har erfarenhet!! Vet inte om det just är märket flexiteek men annars lär det vara något liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abborren1 0 Postad 20 Mars , 2016 RikardE spännande att få höra av någon som själv har erfarenhet!! Vet inte om det just är märket flexiteek men annars lär det vara något liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 20 Mars , 2016 (redigerade) Flexiteak är en helt annan produkt än teaklaminat. Flexiteak är en sorts syntetteak som ersätter äkta teak. JAg har en själv en variant på detta som heter Duradeck och som är ribbad, nåtad och slipbar precis som äkta teak. Personligen skulle jag aldrig köpa en båt med teaklaminat. Av flera skäl. Inte spec snyggt (personlig åsikt) Halt Ofta skruvat direkt i durken vilket på sikt ger risk för frostsprängning. Bleks efter några år och ser riktigt trist ut. Ligger ett par båtar som har några år på nacken vid vår brygga, bla Askeladden och Uttern. Där teaklaminatet ser riktigt blekt och trist ut. Vill du ha teak/teakutseende så skulle jag rekommendera att beställa båten med plastdurk och sedan eftermontera riktig syntetteak (Om inte tillverkaren kan leverera detta från fabrik), Äkta teak är snyggare i de flesta fall men kräver lite omvårdnad och gillar man inte det silveraktiga utseendet som blir efter ett tag så kräver det riktigt mycket jobb Det stämmer även att alla former av syntet/laminat blir betydligt varmare än äkta teak/vit plastdurk. Personligen tycker jag dock övriga fördelar med vårt Duradeck väger så pass tungt att jag skulle beställa det igen utan att tveka. Redigerad 20 Mars , 2016 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abborren1 0 Postad 20 Mars , 2016 Tack för kloka synpunkter Thundergod! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 Mars , 2016 Teak är teak och plast är plast. Beställ riktig teak istället. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser