Micke9000 16 Postad 19 Mars , 2016 Hejsan. Idag har jag dragit fram en landströmskabel till fören, då min andra var i aktern. När jag kopplade in fas, nolla och jord så tog jag i lite för mycket på nollan så det vart nästintill gängpaj på den anslutningen. Vad tror ni, kan jag löda fast kabeln i elintaget?, kabeln sitter stumt men vågar inte dra mera på skruven för den går då lättare. Självklart kan man byta hela elintaget men det skulle vara bra om det gick att rädda då det är nytt. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 19 Mars , 2016 Hejsan. Idag har jag dragit fram en landströmskabel till fören, då min andra var i aktern. När jag kopplade in fas, nolla och jord så tog jag i lite för mycket på nollan så det vart nästintill gängpaj på den anslutningen. Vad tror ni, kan jag löda fast kabeln i elintaget?, kabeln sitter stumt men vågar inte dra mera på skruven för den går då lättare. Självklart kan man byta hela elintaget men det skulle vara bra om det gick att rädda då det är nytt. Mvh Micke Jag ser inga problem med att löda så länge du vet vad du gör. Jag skulle inte lämna en kabel där jag fått gängpaj i kontakten. Glapp, brand.... En båt som skakar gör ju saken potentiellt värre än om det varit i ett hus. Men jag skulle inte lämnat med gängpaj i ett hus heller. Men du kan ju först kolla om det blivit gängpaj på själva skruven och inte i gängan i anslutningen. Om det är gängpaj på skruven kanske du kan förtjocka kabeln med lite lödtenn så skruven går i lite mindre. Då kanske skruven tar med gängor som är hela. Går inte det skulle jag löda ihop det helt. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 19 Mars , 2016 ... Men du kan ju först kolla om det blivit gängpaj på själva skruven och inte i gängan i anslutningen. Om det är gängpaj på skruven kanske du kan förtjocka kabeln med lite lödtenn så skruven går i lite mindre. Då kanske skruven tar med gängor som är hela. Går inte det skulle jag löda ihop det helt. /Peo Eller byta skruv. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 19 Mars , 2016 Lite som jag tänkt. Ska kolla lite närmare imorgon. Annars åker lödpennan fram. Jo jag vet vad jag gör , vill såklart inte byta ut det nya intaget, om det inte måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 19 Mars , 2016 ... Men du kan ju först kolla om det blivit gängpaj på själva skruven och inte i gängan i anslutningen. Om det är gängpaj på skruven kanske du kan förtjocka kabeln med lite lödtenn så skruven går i lite mindre. Då kanske skruven tar med gängor som är hela. Går inte det skulle jag löda ihop det helt. /Peo Eller byta skruv. Mackey Den som frågar borde byta elinntag.......och montör.....:-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Mars , 2016 Mackey hann före men...Nej, löd aldrig i flexibla 230kabelanslutningar är nog grundregeln!Åtminstone inte ifall dessa inte av fabrikanten är avsedda för just lödning, och åtminstone inte utan ha presenterat foton/länkar mm och fått råd om lödmetod i tråden nedan.[Tennet kan göra kablar stela, krypa in under o smälta plastisolering mm. På 70-talet rekommenderades förtenning av kabeländar till skruvförbindning, tills man förstod nackdelen. En bättre metod vore möjligen att gänga om anslutningen till större skruv?]Kort sagt omöjligt att svara på vilken metod som är bäst utan mer exakta uppgifter.Återkom därför gärna snarast med mer uppgifter om du har bråttom, vi forumdeltagare är ju tyvärr inga tankeläsare som kan förstå vilken sorts "elintag" just du har råkat köpa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 19 Mars , 2016 ... Men du kan ju först kolla om det blivit gängpaj på själva skruven och inte i gängan i anslutningen. Om det är gängpaj på skruven kanske du kan förtjocka kabeln med lite lödtenn så skruven går i lite mindre. Då kanske skruven tar med gängor som är hela. Går inte det skulle jag löda ihop det helt. /Peo Eller byta skruv. Mackey He he. Jo det är en ännu bättre idé Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Mars , 2016 (redigerade) Pos42 skrev: Om det är gängpaj på skruven kanske du kan förtjocka kabeln med lite lödtenn så skruven går i lite mindre.Nej, precis detta med sådan förtenning var alltså det man slutade med på 70- eller 80-talet.(Måste du nödvändigt "förtjocka" så använd åtminstone litet extra koppar-kardeler som utfyllnad.Visserligen knappast relevant här men sådan "förtjockning" kan nog ibland behövas vid pressning av t.ex. "kabelskor" ) Redigerad 19 Mars , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 19 Mars , 2016 Mackey hann före men... Nej, löd aldrig i flexibla 230kabelanslutningar är nog grundregeln! Åtminstone inte ifall dessa inte av fabrikanten är avsedda för just lödning, och åtminstone inte utan ha presenterat foton/länkar mm och fått råd om lödmetod i tråden nedan. [Tennet kan göra kablar stela, krypa in under o smälta plastisolering mm. På 70-talet rekommenderades förtenning av kabeländar till skruvförbindning, tills man förstod nackdelen. En bättre metod vore möjligen att gänga om anslutningen till större skruv?] Kort sagt omöjligt att svara på vilken metod som är bäst utan mer exakta uppgifter. Återkom därför gärna snarast med mer uppgifter om du har bråttom, vi forumdeltagare är ju tyvärr inga tankeläsare som kan förstå vilken sorts "elintag" just du har råkat köpa. "Tennet kan göra kablar stela". Jo, det är ett problem man kan få när man löder som inte är relaterat till detta case, utan mer till att man löder på fel sätt(fel temp, tenn, felflussat, värmer på fel ställe etc etc). Sen finns såklart vissa material som är svårare eller olämpliga att löda... Jag har jobbat med elektronik i 20 år och även gjort lödningar som utsätts för stark kyla som bara det kan ge en hel del bieffekter om man inte gör rätt. Men att låta bli med riskfaktorn att det kan krypa in i kabeln var faktiskt det löjligaste jag hört på länge. Gör rätt och det kryper inte in i kabeln. Hoppas du får till det bra "Micke9000". Mvh Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Mars , 2016 Pos42 skrev: Men att låta bli med riskfaktorn att det kan krypa in i kabeln var faktiskt det löjligaste jag hört på länge. Gör rätt och det kryper inte in i kabeln.Hmm... låter lovande, möjligen löjligt men kanske kan du då beskriva denna "rätta metod" mer i detalj?TS nämner "lödpenna", är det månne rätta verktyget? Är naturligtvis idel öra inför din detaljerade beskrivning. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 19 Mars , 2016 Löd inte! Jag har gjort det och funnit att kabeln blir stel och det blir ett kabelbrott där "lödningen tar slut" så småningom. Dessutom smälter plasten av värmen. En liten lödpenna räcker heller inte till, det är lödkolv om minst 30W som man då (inte) skall använda. Om en av skruvanslutningarna har dåliga gängor, är det lätt att tro att de andra tre håller på att bli dåliga de också, så byt hela ellutaget! En annan erfarenhet jag gjort under årens lopp, är att sådana där eluutag, eller intag, liksom är förbrukningsvara, även om man köper sådana av hög kvalitet så tar miljön hårt på dessa. På Facebook finns det en grupp som heter "Elfel" där har man lagt ut bilder på sådana här hemska lödningar och annat fint... Jag tror dessutom inte att det är tillåtet att löda i en skruvanslutning, och att förtenna kabeländar har man ju slutat med, som redan nämnts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 19 Mars , 2016 Nackdel med en lödning är att det blir en potentiell brottanvisning om man inte fixerar kabeln? Sedan vet jag inte vad det är för intag du har? CEE finns i rätt många utföranden och kostar 100:-, typ. Så varför inte bara byta ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 19 Mars , 2016 Det är inte svagström som går genom landströmsintaget, att se lödda anslutningar för 220V skulle nog göra alla auktoriserade elektriker gråhåriga av skräck Skruvad anslutning ska det vara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 19 Mars , 2016 Det går alldeles utmärkt att löda en anslutning för nätspänning om man kan fixera kabeln närmast lödningen, dessutom är ett båtskrov inte utsatt för särskilt starka vibrationer som skulle tära på hållfastheten. Det finns inga förbud mot att löda och varför elektrikernas hårfärg skulle ändras är något av ett mysterium. Hur tror ni det ser ut inne i massor av apparater ni har hemma? Lödda anslutningar överallt. Det fall man säkert kan säga är olämpligt är att förtenna en kabelände som man sedan sätter i en skruvad anslutning av något slag då tennet med tiden kan flyta undan för kontakttrycket och orsaka dålig kontakt men en helt igenom lödd förbindning fungerar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 19 Mars , 2016 Jag är elektriker och kopplar alla dagar och löder flera gånger i veckan. Byter anslutningen. Tack för alla svar Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Mars , 2016 Bra, onödigt att småfuska för att spara några enstaka kronor. Hittade annars en bra instruktions-pdf om vad man får göra som icke behörig elektriker.Orsaken till att man inte bör förtenna är nog snarare att tennet med tiden "kallflyter" under hög belastning i skruvförband. Att medvetet "förtjocka" ledare med tenn är alltså inget bra råd. (Förvisso fel typ av kontakt i bilden men principen är nog likadan i de flesta.)I figur 8 vid den röda pilen skall f.ö. minst ett par millimeter ytterisolering sticka fram. Lite otydligt i instruktionen, slutar ytterhöljet jäms med så fungerar inte dragavlastningen på rätt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 20 Mars , 2016 Det verkar vara oenighet om huruvida det är lämpligt att löda 220V anslutningar eller ej. Argumentet att "ett båtskrov inte utsatt för särskilt starka vibrationer" kan jag inte förstå, såvida det inte gäller en ej motoriserad segelbåt :-) Så jag vidhåller att det ska vara skruvade anslutningar även om jag riskerar att ha fel i denna fråga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 20 Mars , 2016 Det går alldeles utmärkt att löda en anslutning för nätspänning om man kan fixera kabeln närmast lödningen, dessutom är ett båtskrov inte utsatt för särskilt starka vibrationer som skulle tära på hållfastheten. Det finns inga förbud mot att löda och varför elektrikernas hårfärg skulle ändras är något av ett mysterium. Hur tror ni det ser ut inne i massor av apparater ni har hemma? Lödda anslutningar överallt. Det fall man säkert kan säga är olämpligt är att förtenna en kabelände som man sedan sätter i en skruvad anslutning av något slag då tennet med tiden kan flyta undan för kontakttrycket och orsaka dålig kontakt men en helt igenom lödd förbindning fungerar utmärkt. Kan bara hålla med /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 Mars , 2016 "Jag är elektriker och kopplar alla dagar och löder flera gånger i veckan. Byter anslutningen." Ja inte känner jag till regelvärket i Svedala men här i Finland skulle en elektrikers kariär bli kort om han inte agerar som Micke900, dvs. byta anslutningen. En dylik anslutning FÅR INTE LÖDAS. I sista hand kan det bli en försäkringsfråga och då står båtägaren där med sin tvättade hals och brunna båt eller döda fru... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 21 Mars , 2016 Jisses! lödningar är tydligen farligare än Boko Haram, kan du förklara lite närmare varför båten kommer att brinna upp och frun dö? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Mars , 2016 Mannen blir så brännskadad att det ser hemskt ut så fru dör av fulslag? Jag trodde åxå, innan jag såg denna informativa tråd, att lödning var ett bra sätt att både skapa kontakt och att fästa elkomponenter med. Lite bökiga att ta loss visserligen. Hittills har allt jag gemom åren lött fungerat och hållit bra däremot har jag fått göra om, tvätta oxid, göra rent många skruvade kopplingar som ärgat. Jag måtte haft väldans nybörjartur. Det enda jag lött i.båten är lite komponenter, varav en diod som bara satt fast i ena änden och ett gäng som ramlade loss när jag lödde dioden, på kretskort till värmaren. Även den fungerar, enligt förra ägaren, bättre än den någonsin gjort. (C: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 22 Mars , 2016 . Det enda jag lött i.båten är lite komponenter, varav en diod som bara satt fast i ena änden och ett gäng som ramlade loss när jag lödde dioden, på kretskort till värmaren. Även den fungerar, enligt förra ägaren, bättre än den någonsin gjort. (C: Utan att vara en elektriker anar jag att det är OK att löda en lödanslutning (t ex en diod på ett kretskort), medan att löda en skruvanslutning eller förtenna en kabel och sedan skruva fast den är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 22 Mars , 2016 (redigerade) Det är inte alls fel att löda en 230V-anslutning. Det förekommer väldigt ofta. Men precis som en skruvanslutning kräver den en extra dragavlastning eller fixering om den fortsätter på ett sådant sätt att det kan bli en mekanisk påkänning. Det är dock knappast ett problem här, eftersom den lär finnas då skruvanslutningen också kräver extra dragavlastning. Problemet är att TS vill löda en anslutning avsedd för skruvning. Visserligen kan det bli bra, men det kan lika gärna bli andra konstigheter. I synnerhet som det brukar vara ganska stor metallmassa i skruvanslutningen som i sin tur kräver hög temperatur i en plastomgivning som inte är avsedd att tåla detta - helt naturligt då det just är en skruvanslutning. En deformation av plasten kan ändra väsentliga mått och toleranser som redan vid mycket små ändringar kan äventyra hela anslutningens funktion. Även om lödanslutningen i sig kanske håller. Stelhet och risk för att det lossnar är nog alltså ett mindre bekymmer då det i detta fallet ändå "råkar" finns en extra dragavlastning. Utan största "felet" är att ansluta kabeln på annat ett sätt och med en annan process än just denna anslutning är konstruerad och godkänd för. Även jag, som annars löder mycket, säger därför - byt ! Redigerad 22 Mars , 2016 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Mars , 2016 Vid sånt gängpaj skulle jag åxå byta. om bytet e bökigt men du kommer åt att borra och plats finns kan du kanske göra en fingängedimension större gänga och skaffa skruv till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser