Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
tutte

Problem mercruiser 5.7l -1992

Rekommendera Poster

Hej alla .Har haft ur motorn för oljeläck i insuget.Och haft ur fördelare mm och nu vägrar den starta.Gnista finns på alla cylindrar o soppa kommer det fram.Den baktänder så det smäller o kommer flammor ur drevet.Tändningen är thunderbolt mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta kanske en dum fråga, Sitter kablarna i rätt ordning, gjorde det misstaget på min hoj en gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att du dubbelkollat att du har rätt tändföljd och ungefär rätt förtändning så att motorn borde kunna starta? Även om du gjort detta så kan tändningen sitta ett vevaxelvarv fel. Dvs 180 grader fel på fördelaren. Om så är fallet kan du flytta tändkablarna ett halvt varv på fördelaren eller vrida fördelaren ett halvt varv. Det kan ju också vara så att du tagit fel på i vilken riktning fördelaraxeln snurrar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat tänföljden o den är riktig.Ställt motorn på 1an cyl o ställt på 8grader fördelar axeln har ja inte kollat vilket håll den snurrar får kolla detta. Mvh tutte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du ställt tändningen rätt på 8 grader f.ö.d. så kan det vara så att den tänder på tömningsfasen i stället för kompressionsfasen, dvs 180 grader fel på fördelaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du har gjort som alla andra säger och det inte fungerar fortfarande så kolla följande:

 

Se den bifogade bilden.

 

Kolla på startmotorn så att kabel PUR / YEL är inkopplad på startmotorn.

 

Är inte den inkopplad så kan det fenomen uppstå som du beskriver.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

Service Manual #15.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har den äntligen startat.Men den går bara att starta på 20 grader sedan när vi ändrar den till tio graderså går den bra .Men stänger man av maskin då så vägrar den starta igen.Någon som har tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen följt instruktionerna när du ställt tändningen? Basic timing mode och så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen följt instruktionerna när du ställt tändningen? Basic timing mode och så...

Var hittar detta då har googlat men hittar inget på min motor.basic timing mode mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bifogar en manual på montering av fördelaren enligt de uppgifter jag har borde det vara denna du har.

 

Bifogar resterande manual på ytterligare inlägg.

 

Hoppas att du löser problemet, hör gärna av dig och berätta vad felet var.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

Service Manual #15-4.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är inte detta rätt motor.Det är brytarlöst Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag fått igång motorn.Det var mycket jobb för en skitkabel .Grå kabel från varvräknaren fick ström till t-spolen därför gick den så konstigt.Tack alla för hjälpen nu blir det snart sjösättning mvh tutte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...