Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Sofia78

Lämplig båt att använda i Kristinehamns skärgård?

Rekommendera Poster

Ska köpa en båt som ska ligga i vänern. Kommer att utgå från Kristinehamn där jag har en båtplats.

Har inte haft båt i Vänern tidigare och även om det kommer att bli turer i fint väder så vill man ju ha lite marginal om vädret vänder snabbt.

Kan tänka mig att de längsta turerna blir runt 25 - 30 nm (inomskärsleden mellan Karlstad och Kristinehamn), men det kan också bli turer till Otterbäcken och Sjötorp någon gång. Kommer inte att användas till fiske.

Har idag en liten DC på runt 4 meter utan ruff med 30 hk fyrtakt Suzuki (som har legat i en mindre insjö). Den behöver nytt kapell då det gick sönder under en storm. Funderar därför på att köpa något "nytt" som klarar vänern lite bättre.

Någon som har tips på vad jag ska leta efter? Önskemål:

Övernattningsbart är ett stort plus.

Jag är ganska kort (1,60) så bra sikt är ett krav.

Sittplats för fyra.

Bra "fikamöjligheter".

Gärna badplattform.

Har en bit till båtplatsen så bra kapell som klarar sommarregnen behövs.

Prisintervall 50 - 150 tkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu vet jag ju inte vad som skulle göra Kristinehamn så utmärkande för att bestämma båttypen som är lämpligast? Men rent spontant kanske en HT (hardtop) som kan ge både skugga och regnskydd vid snabba väderomslag. Finns ju med både in och utombordare. En trailer till så kan båten under bra förhållanden även funka till nöds som husvagn under transport till andra vatten. Jag är själv seglare i grunden och har således en trailerbar liten segelbåt som ger mig samma möjlighet att vara mobil.

Kom just på att min trailerbåt är byggd i just Kristinehamn, så då måste väl en sån vara lämpligast.

post-95643-0-49525100-1458377080_thumb.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Camping kanske......flipper 620.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Nautica ett annat alternativ. Antar att Du redan har tittat på blocket med sökning på längd o prisintervall? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Nautica ett annat alternativ. Antar att Du redan har tittat på blocket med sökning på längd o prisintervall?

Natica:n är en mycket praktisk båt med separat toalett, praktiska utrymmen, lätt att bädda för flera, öppningsbar mittruta på fördäck, lätt att cabba av taket, och med utombordare vilket jag tycker är att föredra på gamla båtar då kostnaderna oftast blir mindre i långa loppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Natica:n är en mycket praktisk båt med separat toalett, praktiska utrymmen, lätt att bädda för flera, öppningsbar mittruta på fördäck, lätt att cabba av taket, och med utombordare vilket jag tycker är att föredra på gamla båtar då kostnaderna oftast blir mindre i långa loppet.
Ska du sälja en lr /:-)) Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, finns väl ingen på blocket nu vad jag kan se.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorbåt, roddbåt eller segelbåt tycker jag.

själv hade jag en jofa windth 555 som hade sitt hem i vänern.

funkade kanonbra just till sånt du nämner. Använde båtrn på liknande sätt, sov även över ibland. Hade ingen båtplats, medvetet val, utan på trailer. Åkte mest i hjälmsten och tisnaren.

hmmmm. Det var, är, en ht-båt. Sån känns det som du kan vara ute efter.. en ht- med nra sikt.

Ps.varför behövs bra sikt just när man är 1,6 meter? Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag varit 1,60 hade jag inte sett mer än främre skottet i däckssalongen vid inre styrplatsen på min båt, om jag inte klättrat upp på nåt. Lika illa är det nog om Sofia stått bakom ratten i sittbrunnen på min båt. 

Trotts att jag är 1.92, ser jag väldigt lite alldeles för om min båten tex om jag skall lägga till. Nu är ju sådana manövrar nåt man utför på rutin eller på "ett giss" - om man skall uttrycka det drastiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en hel del böcker med tester av olika båtar, Curt Gelin har skrivit/sammanställt tester och blandat det med egna tankar i boken "400 motorbåtar i test" och det finns säkert flera andra att låna på biblioteket.

Titta på Blocket och läs och åk sedan och titta på det som du tycker verkar vara lämpligt. Sedan kan du ju ställa frågan här mg om det är någon som har erfarenheter av den båttypen.

Det låter som att du är ute efter en HT-båt eller en mindre DC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Nimbus 2700 som jag skall sälja nu i vår, den har allt det du önskar dig, inklusive bra sikt åt alla håll.

Priset är kanske litet högre än vad du tänkt dig, men då får du en fullutrustad båt på 8,5 m.

Denna båt har bra bokomfort för fyra personer, toa med tank, varmvatten och dusch, spis med ugn, ankarspel, bogpropeller, båten är från 1984, men motor och backslag är bara elva år gammalt.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/verktygs-smasaksforvaring/aluminiumlador/aluminiumlada-663008/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag varit 1,60 hade jag inte sett mer än främre skottet i däckssalongen vid inre styrplatsen på min båt, om jag inte klättrat upp på nåt. Lika illa är det nog om Sofia stått bakom ratten i sittbrunnen på min båt.

Trotts att jag är 1.92, ser jag väldigt lite alldeles för om min båten tex om jag skall lägga till. Nu är ju sådana manövrar nåt man utför på rutin eller på "ett giss" - om man skall uttrycka det drastiskt.

aaaaa... bra sikt betydde inte att "man generellt" ska kunna se bra utan att relativt kortvuxna ska kunna nå upp för fri sikt.

ps. Inte för att märka ord, det gör min fu ibland. Jag brukar nämligen åxå skriva trotts, fast jag menar trots även om alla förstår och aven det som stavas med ett t kan betyda fler saker, har jag blitt påpekad. Ändå skriver jag trotts ibland för det liksom "smakar" rätt ..... omedveten trådkapning men hade väl lite mobbetryckarövningsbehov ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ps. Inte för att märka ord, det gör min fu ibland. Jag brukar nämligen åxå skriva trotts, fast jag menar trots även om alla förstår och aven det som stavas med ett t kan betyda fler saker, har jag blitt påpekad. Ändå skriver jag trotts ibland för det liksom "smakar" rätt ..... omedveten trådkapning men hade väl lite mobbetryckarövningsbehov ds

"aven om din fu åxå" brukar "pepåka" att du stavar fel ibland, kan du ju försvara dig med att det ibland blir kontaktstusts på tangentbordet, så det att det rasslar iväg ett extra t när du tex skall skriva trots.

Det händer mig ibland. Dessutom har jag märkt att jag är lite snabbare med ena handen, när jag skriver med "pekfingervalsen", så att den bokstaven som borde va före kommer efter den bokstaven som borde varit före.

Just det där att det tex ofta blir ett a i stället för ett ä tex i ordet även händer ofta även för mig. Det är lite oförklarligt då bokstäverna ligger i motsatta ändarna på den raden på tangentbordet.

Sen är ju inte rättstavningsprogrammet helt oklanderligt och korrekturläsningen i det närmaste obefintlig. Jag får ofta gå in och rätta det jag skrivit ett par tre gånger, för att det inte skall va heltokigt.

Sen har jag nog en släng av "läs och skrivsvårigheter". Tolkar det jag läser som jag vill och stavar som en kratta.  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ska köpa en båt som ska ligga i vänern. Kommer att utgå från Kristinehamn där jag har en båtplats.

Har inte haft båt i Vänern tidigare och även om det kommer att bli turer i fint väder så vill man ju ha lite marginal om vädret vänder snabbt.

Kan tänka mig att de längsta turerna blir runt 25 - 30 nm (inomskärsleden mellan Karlstad och Kristinehamn), men det kan också bli turer till Otterbäcken och Sjötorp någon gång. Kommer inte att användas till fiske.

Har idag en liten DC på runt 4 meter utan ruff med 30 hk fyrtakt Suzuki (som har legat i en mindre insjö). Den behöver nytt kapell då det gick sönder under en storm. Funderar därför på att köpa något "nytt" som klarar vänern lite bättre.

Någon som har tips på vad jag ska leta efter? Önskemål:

Övernattningsbart är ett stort plus.

Jag är ganska kort (1,60) så bra sikt är ett krav.

Sittplats för fyra.

Bra "fikamöjligheter".

Gärna badplattform.

Har en bit till båtplatsen så bra kapell som klarar sommarregnen behövs.

Prisintervall 50 - 150 tkr.

Köp en Väddösnipa, det är vad jag själv har. Köpte min förra sommaren och tuffar runt i Stockholms norra skärgård. Ska renovera min nu under våren, (Kapell, motor, inredning mm.) men vill du slippa det kan jag rekommendera denna annons:http://www.blocket.se/vastmanland/Vaddosnipa_65912300.htm

Oavsett så är jag sjukt nöjd, perfekt båt för mitt behov. Inte så snabb, men vansinnigt bränslesnål. (Har en Yanmar 15 hp i min)

Redigerad av Swestonian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...