Logmattias 0 Postad 17 Mars , 2016 Hej båtvänner, snart dags för sjösättning.... Som vanligt en massa arbete innan man kan sjösätta. Jag ska byta stödlager, bälgar mm på mitt bravo 3 drev. Jag har några frågor angående "tolken" som jag inte riktigt förstår syftet med.... Jag undrar varför man behöver använda / kontrollera med en tolk när man bytt stödlagret? Motorn borde väl vara kvar på samma plats? stödlagret borde väl vara utav exakt samma mått som det förra som satt i? Stödlagret kan väl bara hamna på ett sätt (i botten)? Varför behöver jag använda "tolken"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 17 Mars , 2016 För att kontrollera att lagret kommit på plats och för att räta upp det i förhållande till motorn så du får på drevet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Mars , 2016 Dessutom bör man kontrollera linjeringen av motorn varje år. Den kan ändras pga formförändringar i båt eller motorfästen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logmattias 0 Postad 18 Mars , 2016 Tack för svaren! Ok! Hur trögt/lätt ska tolken vara när man roterar den? Är det bara i framkant som man justerar motorn om det skulle behövas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 18 Mars , 2016 Hej! Det är viktigt att utgående axeln samt propp.axeln är exakt i linje. En ev, felxkoppling brukar kunna tillåta kanske 1 grad fel. Vet ej hurdan koppling du har. Men är det en stum fläns så är det väldigt viktigt att de ligger i linje. Finns många sortens tolkar. Menar du bladmått? I så fall så skall det inte vara större skillnad än ca 0,05 mm, tunnaste bladmåttet mellan flänsarna. Vrid runt å mät på olika ställen, uppe, ner runt å vrid runt flänshalvorna lite å mät igen. Ett tips, om du skall plasta fast nya fästet så skruva ihop axlarna å plasta efter det så hamnar det rätt utan att mäta. En del flänsar har liksom en "krans" som gör att den rättar till höjdskillnader åsså å inte bara parallelliteten. Då är det bra att dra ihop dem å plasta sedan. Förutsatt inte motorn har flyttat sig. Jag fick borra nya hål för lagerfästet å fylla gamla hål med epoxi innan jag kunde rikta upp mina axlar inför sjösättningen förra våren. Motorn har varit bortplockad å motorfästet plastades om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Mars , 2016 Det är mycket noga med drev. En grad fel är nog alldeles för mycket. Det är därför man har tolken. Tolken ska gå lätt, man ska kunna dra den ut och in med två fingrar utan att ta i. Om man behöver ta med hela handen går den för trögt. Ett bra tips är att fetta in änden av tolken skjuta in den och dra ut den igen. Sedan kan man se på spåren efter splinesen i fettet åt vilket håll man behöver justera. Man justerar bara i framkant. Mot drevet sitter motorn fast i en icke justerbar position. Om det är svårt att få in tolken när man börjar så kan man knacka på den med handflatan för att linjera lagret, absolut inte med någon klubba eller annat verktyg! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser