Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Funkis

Försäkringsvillkor vinterliggare i vatten, en nördig genomgång

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En lång reflektion som handlar om exakta villkor för att ligga kvar i vatten på vintern, gäller det inte dig så kan du hoppa över den här tråden...

 

Men fler och fler ligger ju i vatten. Och jag upplever att försäkringsbolagen vill ha hängsle och livrem här, bytte själv bolag för tre år sedan när jag inte längre kunde uppfylla mitt bolags nya striktare regler. Nu på mässan börjar jag en ny genomgång genom att fråga bolagen… Rapport läget just nu, som jag uppfattar det;

 

De parametrar jag ville kolla var - om min båt platsar så att säga, är kraven på hamn, båt samt tillsyn tillräckliga? Och vilken är självrisken under vintern, dvs vad kostar det om båten får skador?

 

Det jag säger är att jag har en motorseglare i stål, gott skick i skrovet (mätning finns) med två oberoende larm som dock inte indikerar om landström bortfaller ( tar en stund innan batterispänningen på larmlådan går ner ) samt med fyra länspumpar och värmekabel lindad runt alla genomföringar, inte isfritt och jag har daglig tillsyn.

 

LÄNSFÖRSÄKRINGAR
krav på hamn                   Isfritt, daglig tillsyn, uppvärmd båt över fryspunkten
krav på båt                        larm som indikerar avbrott i landsström, åtgärda direkt
självrisk                             25% av skadekostnad, aktsamhetskrav ej uppfyllda sätts ersättningen ned med 50%

Och i telefon säger man klart ut, jag fick citera, att man ”självklart” inte ville ha båtar som låg i sjön under vintern eftersom ” det kan bli skador som är väldigt dyra för oss” (Jag fick samma besked på mässan och ringde en chef för att kontrollera beskedet, synd för de är prisvärda och jag har huset i deras bolag…  Nu trodde jag försäkringsverksamhet var just att sprida ut kostnaden på många… jag har brandförsäkring på mitt hus men jag gissar att det aldrig kommer att brinna. Och betalar därigenom någons annan återuppbyggnad Men om de inte vill ha dyra skador så ska jag givetvis försöka hjälpa till så gott jag kan med det… )

 

ATLANTICA
krav på hamn                   Isfritt runt båten, lämplig hamn ( ? ) , man sa helst kommersiell hamn med tillsyn för då kan man ringa någon om man inte själv omedelbart kan åka till båten för att kolla den
krav på båt                        Frostskyddade slangar, båten uppvärmd över fryspunkt
självrisk                             25% av skadekostnad utgår i självrisk. ( kan bli dyrt )

 

TRYGG HANSA                   Försäkrar inte båtar  ” av min typ”, ingen förklaring ges
 

ALANDIA                           har en speciell försäkring med ökad tid i sjön under vinter
krav på båt                        två oberoende länspumpar, larm för landström, åtgärd direkt
självrisk                             ”ökad självrisk” men det står ej så i skrivna villkor, de återkom aldrig om det

 

FOLKSAM                          Säger att båtar av min ”typ” måste vara CE märkt och hänvisar till försäkringsvillkor i övrigt, där det står att självrisken är dubbel under vintern. Men man säger i telefon att man citat ”inte uppmuntrar till att ligga i under vinter” och att min båt är väldigt svår att försäkra då den är så ovanlig typ (?)

 

SVEDEA                            
krav på hamn                   isfri hamn och uppvärmd båt så att genomföring ej fryser
krav på båt                        larm för avbrott i landström, krav omedelbart åtgärdas
självrisk                             dubbel på vintern.
Om du inte är sportfiskare, då är självrisk normal… Varför det frågade jag? De har eget avtal. Det är för att sportfiskare använder sina båtar så länge det är isfritt och därmed har bra tillsyn citat ” till skillnad från en vanlig båtägare som kanske lämnar båten helt utan tillsyn”  Och min båt var definitionsmässigt ingen sportfiskebåt, eftersom man inte kan fiska från en båt med master och stag. Så jag kan inte vara sportfiskebåt, sades det. 

 

IF                                  Fick oklara besked om villkor men man vill inte försäkra min båt så strunt samma.

 

SVENSKA SJÖ                    försäkrar endast CE märkta båtar sades det. Efter diskussion ändras det till att det ska vara en känd båttillverkare, dvs inte udda och okänd båt, annars måste de göra inspektion (uppgavs dyr )
krav på hamn                   isfritt och uppvärmd båt till över noll grader även nere i kölsvinet så inget kan frysa
krav på båt                       larm, genomföringar fyllda med antifrysmedel ( lite oklart hur det skulle gå till eller hur man testar det men besked var att om det frös så skada uppstod hade båten inte haft fyllda genomföringar, ”enkelt eller hur”. Du ska även ha larm som indikerar avbrott i landström, åtgärden ska vara omedelbar vilket normalt innebar att du ligger på en hamn där det finns personal du kan ringa för att utföra åtgärd. ( inget av detta står i villkoren men det sades bero på att man ändrat villkoren till det ”bättre” och de är inte klara från trycket ännu. Men man kunde inte visa mig utkast till villkor på mässan. Stod en lång stund och talade med dem. De är ju branschens egen försäkring sa man och med nya och bättre villkor för att ligga i under vintern. Sa de flera gånger men budskapet var lite oklart?
självrisk                             man var på mässan inte helt säker vilken självrisk som gällde, nya villkor kommer.

 

Reflektioner
Inget av bolagen ville ange namn på något larm. Detta trots att flera bolag kräver larm, de sa att det var av ”konkurrensskäl” men å andra sidan så anger några bolag även nedsättning av självrisk i vissa fall om man har haft godkänt larm. Godkänt? Oklart, verkligen…  En del grejer ska även vara installerat av "fackman" eftersom det ska kopplas direkt till 240V systemet sa man. Det får man inte göra själv. Sa flera, tex Svenska Sjö.

 

Mitt eget bolag då? Jag kan säga att det bolaget inte finns med i förteckningen ovan. De säger ungefär:
 

”Vi anser att risken att ligga i sjön är jämförbar med att ta upp på land, skademässigt. Så vi försäkrar båtar oavsett var de ligger. Försäkringen gäller om rimliga aktsamhetskrav är uppfyllda. Vi har inga specifika krav på hamn, båt eller tillsyn utan anser att en båtägare ska göra en rimlig ansträngning att ta hand om sin båt utifrån just hans/hennes förhållanden. Vi tror att våra kunder är rädda om sina båtar och därför kollar dem noga”
 

Detta bolag har ingen förhöjd självrisk. Och ingen åldersavskrivning alls. Haken? De är dyra! Jättedyra faktiskt.

 

Men jag konstaterar att de flesta försäkringsbolag nu verkar kräva att jag ska värma upp båten till några plusgrader mitt i vintern. Det kan bli dyrt. Eller så får man byta bolag till… ja, gör ditt eget val för vinter!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från Svenska sjö till Pantaenius just pga villkoren.

 

Har under väldigt många år haft båten i sjön året om.

 

Svenska sjö hade väldigt bra villkor för vinterliggande förr. Dubbel självrisk - inget annat.

 

Råkade få se deras nuvarande villkor för ett par år sen. De var av sån art att jag varken kan eller vill uppfylla dem. Jag är visserligen ingen sportfiskare, men jag använder båten mycket under vinterhalvåret.

 

Mycket av Svenska sjö´s nuvarande villkor för vinterliggande är bara trams.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att ha båten i sjön nästa år. Jag blir lite förvånad över de villkor som många av bolagen har. Nu har jag försäkring i Pantenius, som jag misstänker är det sista icke namngivna bolaget så ut försäkringsperspektiv klarar jag mig nog.

 

Men är det verkligen så vanligt med skador på vinterliggare? Finns det någon statistik på detta att tillgå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men är det verkligen så vanligt med skador på vinterliggare? Finns det någon statistik på detta att tillgå?

 

Jag har haft båten i sjön i ca 25 år (i olika omgångar)

 

Har råkat ut för en allvarlig skada och ändå gör jag sällan nåt speciellt åt båten, mer än att jag under en del vintrar haft lite värme i den - för mitt eget välbefinnande när jag jobbar ombord.

 

I stort sett daglig tillsyn. Dessutom bor jag på ett litet ställe, där nästan alla känner alla, och där vägen förbi hamnen är ett populärt promenadstråk. Skulle det hända nåt oförutsett är jag ganska säker på att jag skulle få ett telefonsamtal.

 

post-106994-0-42044300-1458299073_thumb.jpg

 

Nån gång på 1980-talet låg jag i Strömsund på Smögen. Ganska exakt vid båtsymbolen på bifogat sjökortsklipp. Med den skillnaden att båten låg med fören mot kompisen och nen nye delägarens sjöbodsbrygga. Det var första vintern vi hade båten där, men jag hade legat i sjön många vintrar innan dess - utan problem.

 

En dag när nån av oss kom ner för att se till båten, låg den intryckt i bryggan. Pulpiten var en aning deformerad och alla fyra pinnbultarna i pollarna på aktern var av. Vi låg med två akterlinor på var sin pollare

 

Pollarna var av denna typ av pollare. 

 

post-106994-0-69903600-1458299154_thumb.png

 

Pinnbultarna var av mässing.

 

Det låg ett stort isflak och flöt ute i Strömsund och det hade dan innan blåst en nordvästlig kuling. Vi var ganska övertygade att det var isflaket som pressat på båten och som var orsaken till att pinnbultarna var av och som pressat båten mot bryggan.

 

Ett par veckor senare skulle vi ta upp båten för vårutrustning. Kompisen Rune skulle köra båten till upptaget och jag skulle köra bilen. När Rune tar tag i rorkulten säger han;"Vi har inget roder".

 

Vid närmare kontroll visade det sig att rodret var avskuret i vattenlinjen och att det saknades ca 10 cm. Rune är ju inte den som är den och fick tag på två entumsbrädor, som han tryckte ner i underdelen på rodret och satte fast mot hjärtstocken med en skruvtving.Sen kastade han loss, gick ut på havet och de två distansminutrarna dit, där vi skulle ta upp båten.

 

Efter att roderdelarna torkat, skarvade vi ihop rodret med hjärtstocken. Rodret var ju ihåligt och laminatet var inte speciellt tjockt. Den skarv jag gjorde blev betydligt mycket kraftigare och jag skulle tro att den skulle klara att ett isflak pressade på rodret akterifrån.

 

Det som har varit farligast för min del, när det gäller att ha båten i sjön på vintern, är lösdrivande isflak. Annars har det aldrig inträffat nåt som ställt till med problem under alla andra vintrar jag haft båten i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips!

Ett sätt att sänka försäkringspremien är att höja självrisken. Ofta är det ju inte småskadorna man behöver försäkra sig mot, dessa kan många fixa själv eller så tycker man att man har råd att betala för att få dessa fixade.

 

Kolla med Pantaenius vad din försäkring kostar om du höjer självrisken. Jag du hamnar på samma nivå som övriga bolag utan att ta allt för stor sjäjvrisk, men med väldigt bra villkor i övrigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I skrivande stund har jag inte villkoren framför mig, men Alandia har i vart fall inte längre några extra kostnader för oss som ligger i hela året.... och ja, erkänner, det kanske vore klokt att studera villkoren....=)

 

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, när jag skriver på MG har jag villkoren framför mig, https://www.alandia.se/vara-villkor  :)

 

Det framgår inte att Alandia kräver att man ska göra något extra annat än nedan på vintern, ingen särskild utrustning.

 

5.1.1  Vintertid till sjöss

För att försäkringen ska gälla utan nedsättning om båten ligger i sjön under  perioden 15 november till 15 mars skall den hållas

-  under extra uppsikt

-  sjövärdig, exempelvis länsad och fri från snö och is som kan påverka båtens flytförmåga.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I skrivande stund har jag inte villkoren framför mig, men Alandia har i vart fall inte längre några extra kostnader för oss som ligger i hela året.... och ja, erkänner, det kanske vore klokt att studera villkoren....=)

 

Nu är du väl inte vinterliggare längre - har väl nästan inte varit infrusen i nån större utsträckning denna vinter.

 

Dessutom har du ju i stort sett daglig tillsyn.

 

Jag kollar på din båt i stort sett två gånger om dan när jag är på väg ut till Olofssons Marinteknik, där jag har haft båten inne denna vinter. 

 

Om inget oförutsett inträffar, så är det sista vintern som jag tar upp båten på land. Nästa vår tar jag upp några dar under perioden Maj/Juni

 

Tänk att min båt som är så liten på ett upprört hav, är så stor när man kommer in i en verkstadslokal.

 

post-106994-0-88881300-1458383502_thumb.jpg

 

Det går visserligen bra att polera båten inomhus, men det var pent på den tiden en ökänd Smögare polerade båten för mig, utomhus, strax före midsommar.  ;) Dessutom kunde han inte begripa varför jag klagade på hans jobb precis där elsladden gick ner och varför jag krävde att han skulle göra om.  :huh:

 

post-106994-0-09281700-1458383735_thumb.jpg

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja , vad det gäller extra tillsyn så är jag trygg..... ingen båt på sunt undgår Nisses vakande öga..  =) har dock utöver detta daglig tillsyn även om jag inte utför den själv... å att min gode vän Thallatha håller ett vakande öga torde även tillfredställa LLloyds krav.. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mackey, ang Alandia

 

Du har helt rätt (självklart) och det är bra att jag hade fel.

 

Hade nämligen Alandia när jag bytte och vet exakt vilka villkor de hade. När de kommunicerade till mig att de ville göra ett tillägg så bytte jag bolag, de krävde att man låg i en kommersiell hamn med personal.

 

Om du tittar i deras villkor från år 2013 så står det jag skrivit. Det var också exakt det besked jag fick muntligen på mässan varför jag inte brydde mig om att ladda ner deras villkor (läser nu villkoren gällande från 2016-04-01 )

 

Varför så stor skillnad? Någon som vet? bolag verkar ju mer öka kraven än släppa på krav?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt , det håller jag med om, var utan större båt ett par år, å när jag sist hade Alandia så fick jag betala extra för att ligga i om vintern, har även för mej att de då hade åldersavdrag högt och lågt... kul att se att de bättrat sig.....

 

Hoppas bara att de lever opp till allt som verkar positivt om oturen skulle vara framme...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...