Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Nicke78

Montera bord styrpulpet

Rekommendera Poster

Hej 

Jag köpte en ny Hr-440sc med en evinrude e-tec 50  förra hösten och skulle vilja montera ett bort så man kan sitta fram i fören och fika.

Min fråga är hur monterar jag själva durkplattan, räcker det bara med att förborra och täta med sikaflex och dra i Rf-skruvar eller måste det vara ett skruvförband med mutter och bricka på undersidan? 

Jag har hittat ett bordsben på Hjertmans Artnr:3892 som monteras ovanpå durken så jag slipper att borra ett stort hål.

// Tacksam för svar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta typ träskruv rakt i plasten brukar sällan hålla i längden. Kanske dra i några gummiexpander. Börja med en liten borr som funkar med träskruven så att du känner att du har tillräckligt djup under på alla ställen. Om det är någonstans det är trängt sätt träskruven där men skulle absolut köra expandera på så många ställen som möjligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår av din fråga att det är svårt att komma åt under durken för att där sätta och hålla emot muttrar..?

Har du kollat på en annan lösning, exempelvis Laguns båtbord med beslag, som inte sitter i durken utan på sidan av en sittbänk och kan svängas ut över den fria ytan..

Detta är nog bra mycket dyrare, men en mer flexibel lösning. Troligtvis passar inte de bordskivor Lagun säljer, utan du får nog såga till en sådan själv.

http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/bord-stolor/bordstativ/lagun-bordsunderrede

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här monterade jag mitt bord i sittbrunnen på min nuvarande båt.

post-106994-0-14754400-1458211946_thumb.jpg

post-106994-0-12546600-1458212258_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifDSC_0003S.JPG

attachicon.gifDSC_0006S.JPG

Tjusig eldragning till skrivaren där Thommy, nästan fackmannamässigt va ;)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

attachicon.gifDSC_0003S.JPG

attachicon.gifDSC_0006S.JPG

Tjusig eldragning till skrivaren där Thommy, nästan fackmannamässigt va ;)

/B

Eftersom jag är fackman inom elområdet, så är naturligtvis alla ledningsdragningar jag gör - fackmannamässigt utförda. ;)  :ph34r:

Sen kan det ju va så att arbetet inte va klart, så att det hängde lite tampar både här och där. Jag har ju hanterat en och annan kabelhärva på halvfärdiga jobb under mina dar. Rätt vad det är så blir jobbet klart.

Sen början av förra sommaren är det hela klart - ja ganska i alla fall. Har inte kopplat in manöverpanelen till bogpropellern. Den har nästan aldrig fungerat så länge jag haft båten och att få den att fungera har mycket låg prioritering.

Sen i höstas har jag  reglaget till motorn uppe på konsolen på rattpiedestalen, så är det ju nu  väldigt enkelt att manövrera båten i trånga utrymme. Bogpropellern är ganska onödig.

post-106994-0-11636300-1458300597_thumb.jpg

I den vita kabelkanalen som syns mellan röret till Rattpiedistalen och bordet går alla kablarna och reglagevajrarna till motorn.

Det jag ville visa med bilderna är att det kan finnas många sätt att arrangera/ montera ett bord.

Fällbord i framkant på en styrpulpet, med ett något enklare stödben.

Det är alltid bara fantasin som sätter gränserna och det är inte alltid lätt att se de smartaste lösningarna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ett sätt att använda popmuttrar,dock använd en platta att montera i durken,helst en av marinalu,och täta med casco marintätning,gjorde ja på en uttern 510ht dock en vridbar stol,de funka bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns ett sätt att använda popmuttrar,dock använd en platta att montera i durken,helst en av marinalu,och täta med casco marintätning,gjorde ja på en uttern 510ht dock en vridbar stol,de funka bra.

Mutternitar är bra till mycket men expanderar de verkligen tillräckligt för att kunna sätta rakt in i glasfibern om det blir lite häv i belastningen sedan? Tänker att det är skillnad i ett hårt material som plåt jämfört med glasfibern? Hade nog gått på gummiexpander men man kan tänka olika...

http://www.elnu.se/index.php?lista=15&an=3&n1=F%E4stmateriel&n2=++++Gummiexpander&n3=++Gummiexpander+Rawl&n=4

post-104194-0-84399100-1458310840.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många bra lösningar har jag att tänka på nu. Tackar för det ;)

Jag sitter och funderar om man kan köpa ett helt vanligt hopfällbart campingbord som jag  vecklar ut och ställer på plats, kanske kan vara bra om vi ska gå iland på en Ö vid tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...