Mambo 75 Postad 16 Mars , 2016 I samband med att jag ska montera en eltoa tänker jag, för spolvattnet, sätta dit en 12 V-kran/ventil på bordsgenomföringen. Alltså ersätta den befintliga kulventilen med en elektrisk, detta för att slippa det lite otympliga med att öppna lucka och sträcka sig ned i mörkt utrymme varje gång man ska öppna/stänga ventilen, d.v.s varje gång toan ska användas. Har någon ett bra tips på lämplig 12 V ventil? Alltså en pålitlig sak som inte bråkar eller läcker. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Mars , 2016 Jag har aldrig i någon tillbehörskatalog funnit någon sådan elektrisk ventil du efterfrågar, jag fann i alla fall ingen den gången jag ställdes inför ett likartat problem. Jag löste detta på en båt genom att montera en lång stötstång på ventilens arm, en stång som försågs med en plastkula i ena ända och drogs fram genom ett skott där man kom åt stången med kulan på. På en annan båt löste jag det inte alls... lät ventilen vara öppen, alltid, men den motionerades varje vår och höst. Här löper slangen från bordsgenomföringen i en stor vid båge uppåt och sedan nedåt till el-toans spolvattenpump. Det finns en backventil på denna slang också, omedelbart efter genomföringen, för att pumpen inte skall suga torrt (dead space i slangen annars). På nuvarande båt sitter denna genomföring väldigt lättillgängligt, alldeles vid toan, men jag brukar aldrig stänga den, vare sig vid gång eller då jag lämnar båten i hamn, men det kanske man skulle göra? Iofs, vid gång under fart så hamnar denna genomföring delvis över vattenytan, så spolpumpen suger vatten och luft... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 16 Mars , 2016 Hej Det finns men är nog dyrt. http://www.trudesignplastics.com/marine/products/21-electronic-aquavalve http://www.forespar.com/products/boat-marine-plumbing-oem-remote-operated-valve-thru-hull.shtml Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 16 Mars , 2016 Tack för svar så långt. Jag tycker det känns lite läskigt att ha en vanlig kulventil som alltid står öppen, från min genomföring och till den elpump som sedan ska ta över är det ca 4 meter slang som är dragen i kölsvin och under durkar. Det är en lång sträcka där slangen kan utsättas för eventuella och plötsliga skador som sedan betyder vatteninträngning. Man tycker att det borde gå att hitta en el-ventil /magnetventil för en ganska billig peng. Det sitter ju sådana, fast 230V, i varenda diskmaskin/tvättmaskin. Min tanke är att då man spolar på toa startas elpumpen och samtidigt öppnas ventilen vid bordgenomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 16 Mars , 2016 Hej! Jag har en motsvarande lösning för sjövatten till min toa. Köper ventiler på Ebay, kostar inte så många kronor. Har flera i båten till lite olika saker. Typ såna här: http://www.ebay.co.uk/itm/DC12V-magnetic-Valve-Electric-Solenoid-Valve-for-Water-Air-N-C-12V-DC-1-2-/370792751536?hash=item5654f861b0:g:JukAAOSwNphWXVcb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 16 Mars , 2016 Ja, Jonas, den är verkligen billig. Men kan man lita på den? Om den börjar läcka kan följderna bli tråkiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Mars , 2016 Jag löste det problemet genom att flytta kulventilen från en plats under förpikskojen till en plats alldeles bredvid toalettstolen. Trotts att jag livnärt mig på el hela livet, försöker jag undvika det på väsentliga delar i båten. Skulle din magnetventil va öppen eller stängd i spänningslöst läge. Är den stängd när magnetventilen drar - har spänning - drar den ström hela tiden. Skulle det tex gå en säkring så öppnar ventilen. Är ventilen stängd i spänninsglöst läge och du skulle få ett elfel, så kanske du inte kan öppna ventilen när du behöver pumpa ut skiten. Du kan förstås ta upp vatten ur havet med en pös. http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 16 Mars , 2016 Ventilen ska i viloläge (99% av tiden) vara stängd och då inte spänningssatt. Denna ventil och genomföring är inte tänkt för att spola ut toan i havet utan att ta in spolvatten till toan. Om magnetventilen havererar får man spola med en hink så länge. Jag håller i princip med dig, Thallatha, om att elprylar i båtar ofta är det som ställer till krångel. Nu råkar jag ha ganska mycket elkomponenter i min båt (ex 38 st dimbara lampor inombords!) men jag har ännu inte haft någon speciell otur med mina grejor. Men det är väl bara en tidsfråga.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 16 Mars , 2016 https://www.esska.se/esska_se_s/Magnetventil-2/2-vaegs-vatten-olja-tryckluft-0-5-16-bar-G-3/8-G-2-MX0000000000-13420.html,adsource=gs&hlid=M23412VDC000&__gclid__ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 16 Mars , 2016 Den variant som jag har är stängd när den är spänningslös. Så den drar inget större delen av tiden. Skulle det bli elproblem så får jag använda en hink. Dock har jag eltoa så jag kan inte använda den alls då... Om man kan lita på den får tiden visa. Den har fungerat bra några år och det är inte speciellt dyrt att ha ett par i reserv heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 26 Mars , 2016 El & Diesel i Högdalen/ Sthlm har en ventil av den typen. Kolla med dem. (Jag har inga data på den) // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 26 Mars , 2016 Först skulle jag flyta vattenintaget så att det satt nära toan för att slippa onödiga slangar. Sedan skulle jag troligen välja att ha en handmanövrerad kulventil, som jag troligen bara skulle stänga när jag lämnar båten. En ventil som manövrerades med el skulle jag inte lita på så länge den inte har en ändlägesgivare som ger en signal när den är stängd. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser