Orvar2 0 Postad 15 Mars , 2016 Hej allesammans!Vi har en plastbåt, en Realloy Pilen som är gammal som gatan. På den sitter en också ganska gammal utombordare, 65 hk 2-takt. Nu är problemet att när man vrider om nyckeln och hoppas att motorn ska starta så händer ingenting. Vid första försöket hörde vi ett litet klick som lät som att det kom från motorn, men efter det så hördes ingenting mer. Till elsystemet finns också en huvudströmställare, när man vrider på den så tänds några knappar upp (med okänd funktion), det finns också en stereo, men den är också död. Ljuset i knapparna flimrar och stängs ibland av utan uppenbar anledning, vet ej vad som orsakar detta, ser ut som att spänningen kommer och går. Vi har provat med ett annat batteri, dock med samma resultat. Vi har också kollat säkringarna på motorn, dessa är hela. Nu har vi försökt följa kablarna runt och leta efter nåt slags uppenbart kabelbrott eller liknande, men allt ser helt ut. Nån som har en aning om vad det kan vara som är fel?Alternativt, finns det någon som har åtminstone ett litet hum om el som bor i Göteborgstrakten (båten ligger vid Björlanda) som kan tänka sig att ta en titt mot nån hundring per timme plus kaffe och bullar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 15 Mars , 2016 (redigerade) Att mäta är att veta. Med ett mätinstrument kan man hitta det mesta. Hade jag varit hemma kunde jag kanske hjälpt dig, men lite långt mellan Teneriffa och Björlanda just nu, men jag har båten där. Redigerad 15 Mars , 2016 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 114 Postad 15 Mars , 2016 När allt elektriskt ombord fungerar lika dåligt är det ju lätt att misstänka batteriet, trots att du bytt och testat ett annat, det andra kan ju vara lika dålgt? Sedan är det batteriets anslutningar, liksom anslutningarna på huvudströmställaren (=natterifrånskiljare, eller huvudbrytare) sådana kan ju bli dåliga efter många år också. Ett sätt är ju att koppla förbi denna. Men ladda batterier/batterierna ordentligt, och försök igen efter det att du sett över, gjort rent anslutningarna på batteri och huvudbrytare. Står båten på trailer? Jag skulle kunna kolla nån kväll eller nån lördag, men har inte tid att åka ända till Björlanda, det är ju minst en mil dit, och 50 nästan hela vägen numera.... Så du får komma hit i så fall.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 15 Mars , 2016 Att mäta hade varit toppen, har dock ingen multimeter, vet inte hur man använder en heller, elektronik är inte min starka sida... Kan man koppla på bilbatteriet med startkablar (som vid starthjälp)? Men borde inte vara något fel på batteriet, har laddat det fullt och den lilla indikeringen är grön. I höstas så startade motorn först. Ett par veckor senare var den död och då trodde jag att det var batteriet som laddat ur, tog därefter ut batteriet och har haft det hemma över vintern. Men fortfarande samma problem... Ska ändå prova att rengöra och se att alla anslutningar ser ok ut. Japp, den står på en 30-kärra. Om det inte fungerar efter ovan nämnda test så vet jag inte vad mer vi kan testa själva, så dåliga som vi är på el. Så vi kommer gärna över isåfall! Men vi testar dina tips först, så kan vi kanske bestämma ev besök via pm då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 16 Mars , 2016 Att mäta hade varit toppen, har dock ingen multimeter, vet inte hur man använder en heller, elektronik är inte min starka sida... Kan man koppla på bilbatteriet med startkablar (som vid starthjälp)? Men borde inte vara något fel på batteriet, har laddat det fullt och den lilla indikeringen är grön. I höstas så startade motorn först. Ett par veckor senare var den död och då trodde jag att det var batteriet som laddat ur, tog därefter ut batteriet och har haft det hemma över vintern. Men fortfarande samma problem... Ska ändå prova att rengöra och se att alla anslutningar ser ok ut. Japp, den står på en 30-kärra. Om det inte fungerar efter ovan nämnda test så vet jag inte vad mer vi kan testa själva, så dåliga som vi är på el. Så vi kommer gärna över isåfall! Men vi testar dina tips först, så kan vi kanske bestämma ev besök via pm då! Som nämnts tidigare är det inte helt ovanligt att huvudströmbrytarna ger upp. Troligen ser din brytare ut som på bilden ungefär och bryter pluskabeln från batteriet. Om du skruvar båda kablarna på ena sidan istället så har du kopplat förbi brytaren. Fungerar det som det skall då så är brytaren paj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 16 Mars , 2016 Japp, precis en sån brytare är det, ska prova detta! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 114 Postad 16 Mars , 2016 Byt då den huvudströmbrytaren, de billigaste av dessa är av tveksam kvalitet, (mer korrekt ordval är "batterifrånskiljare") och med smärgelduk och/eller stålborste gör du ren alla anslutningar mellan batteri och startmotor, även på minussidan! Det kan ju vara så att ditt batteri på grund av fel i en av cellerna inte tar emot laddning, men det märker man inte på laddaren, och med viss möda går det att lista ut med hjälp av en multimeter... Du kan koppla batteri med startkablar, visst, det funkar, men det gan bli en del gnistbildning om det ena batteriet är dåligt laddat, precis som det kan bli i en bil. Funkar inte det så kan du dra över i 30km/h till mig på andra sidan älven, ganska centralt, så skall jag mäta och kolla på det hela under ett avbrott i min vårrustning av mina båtar, ("båtar" i pluralis i år). Jag har några väl fungerande batterier att testa med om det behövs, så det behöver du i såfall inte släpa med dig från Hisingen. Då kan vi säkert också lista ut vad diverse strömbrytare har för funktion ombord. Visst PM eller mailkontakt funkar bra. 891mm[snabel-a]bredband2.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 16 Mars , 2016 Ska ägna lördagen åt detta, hoppas det fungerar, och tack för alla tipsen! Hör av mig om vi inte lyckas få igång det, men meddelar såklart om vi lyckas också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 114 Postad 17 Mars , 2016 Vad bra, kolla dessa grejer, så hörs vi sedan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 21 Mars , 2016 Nu har vi rengjort alla kontakter och kopplat förbi batterifrånskiljaren, det gnistrade och sprakade lite om kontakterna och knapparna lyste återigen med samma flackande sken, ingen reaktion från motorn...Så ingen framgång än. Dock fick vi kontakt med en man vid hamnen som var kunnig i ämnet och som erbjöd sig att kika på det nästa helg, så för att slippa köra båten genom stan så avvaktar vi och ser om han kan hitta felet. Ska bli spännande att se vad det är för liten skitgrej som orsakar så mycket strul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 114 Postad 22 Mars , 2016 Ok, vad bra så långt! Berätta sedan vad det var för fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 10 April , 2016 Hej igen, Georg! Den här karln som skulle hjälpa oss visade sig vara en riktigt strulig person, så det börjar kännas som att det aldrig kommer komma till skott. Hur ser det ut för dig, kvarstår erbjudandet, eller har du för mycket annat att stå i? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 114 Postad 10 April , 2016 Jag har svarat på ditt PM. Erbjudandet kvarstår, men jag har två båtar som skall vårrustas, men jag kan nog hjälpa dig ändå, någon eller några vardagskvällar kan ju funka. Du har fått min e-postadress i PM:et. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser