oskarc 1 Postad 15 Mars , 2016 Hej! Jag tänkte byta ut de gamla skotskenorna till förseglet till nya, fina, fräscha med tillhörande block. De sitter förstås bultade i däck som brukligt är, men de gamla hålen kommer inte passa till de nya skotskenorna, förutom då ett i början. Min fundering är hur jag ska täta de gamla hålen på bästa sätt. Problemet (som jag ser det) är att vissa av de nya hålen kommer "nästa passa" i de gamla. Alltså behöver jag fylla igen de gamla hålen med något material som tål att borras i delvis. (se bild). Vad tycker den samlade kunskapen att jag ska använda för tätningsmedel i det gamla hålet för att det inte ska trasas sönder när jag "nästan" borrar i det? Finns det någon annan teknik som rekommenderas? Jag har till exempel funderat på att "kona" de gamla hålen för att få mer vidhäftning mot däcket. Bra eller dåligt? Om ni orkar så får ni gärna länka produkter till hjertmans eller SeaSea, de butikerna finns i närheten av båten. Biltema är långt borta. // Oskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 15 Mars , 2016 Jag skulle nog avstå från att använda det första hålet och i stället förskjuta skenan något så att samtliga nya hål hamnar på avstånd från de gamla. Svårt att de råd om tätning/pluggning utan att veta mer. Material? Sandwich? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 15 Mars , 2016 Jag skulle nog avstå från att använda det första hålet och i stället förskjuta skenan något så att samtliga nya hål hamnar på avstånd från de gamla. Svårt att de råd om tätning/pluggning utan att veta mer. Material? Sandwich? Gör du som speljakt föreslår och förskjuter skenan lite så är det väl bara att spackla igen hålen med epoxy-spackel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 15 Mars , 2016 Om det är ett sandwichlaminat så bör du fräsa ur kärnmaterialet med ex. en insexnyckel i borrmaskinen och sedan fylla hålrummet med epoxi för att sedan borra skruvhålet i detta. Om du gör så med de gamla hålen så kanske de nya hamnar bra i de gjutna pelarna? http://www.livetombord.se/artiklar/gor-det-sjalv/20141013/laga-sandwich Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarc 1 Postad 16 Mars , 2016 Hej! Tack för svar. Ang. insexnyckelmetoden; det blir svårt att få ner nyckeln i det lilla borrade hålet och fräsa ur divinycellen? Skulle gissa att skenan sitter med m6:or. Epoxyspackel är kanske lämpligt.. eller så kör jag med Sika för de hålen som hamnar under den nya skenan. Nån med åsikter om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 16 Mars , 2016 Det finns väl fockskotskenor där bult skallarna skjuts i skenan och därmed kan man använda de gamla hålen, hur ojämt de än är borrade sen tidigare. Fockskotblocket måste dock justeras med lina och block då tyvärr. Flytande skotpunkt heter det väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 16 Mars , 2016 När jag bytte winschar så fyllde jag just enligt metoden BSven beskriver ovan. Hålen på d nya winscharna kom nära men ej mitt för, har funkat kanonbra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser