Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Modesty77

täta genomföring med TEC 7

Rekommendera Poster

I en av mina tidigare inlägg frågade jag hur jag skulle kitta glaset på takluckan på min Magnifik Midget samt täta luckan vid skrovet.

Fick svaret att jag skall använda nån sorts MS Polymer.

Har sätt att det vinns en som heter TEC 7 .

Undrar om nån har testat den och om jag kan täta min genomföring som är under vattenlinjen med den?

Om det inte går med TEC 7 vad skulle ni använda för att täta genomföringen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TEC7 är utmärkt til båda. Det är en MS-polymer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går nog bra med Tec 7 men om du installerar en permanent genomföring, med det menar jag en brons eller typ Trudesign, som håller i desenier, föreslår jag 3M Marine Adhesive/Sealant 5200 tex. PN 05205.

Den produkten ger dig en hållfasthet som är många gånger bättre än Tec 7.

Det skall inte vara Fastcure som inte ger dig stora fördelar framför Tec 7 utan just 5200 (utan Fastcure) vars hållfasthet är class 10 x bättre.

Nackdelen är att den härdar långsamt dvs ~3mm/dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja på icke öppna ytor kan det finnas fördelar med PU som är billigare och oftast flexiblare om man bara väljer "en ur mängden"... fast det går utmärkt med MSP. Båda typerna är vattenresistenta.

Ta en som har så bra flexibilitet som möjligt.

Håller åxå med om att det är att föredra en som härdar långsammare, då får du äen bättre vätning/vidhäftning/tätning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en av mina tidigare inlägg frågade jag hur jag skulle kitta glaset på takluckan på min Magnifik Midget samt täta luckan vid skrovet.

Fick svaret att jag skall använda nån sorts MS Polymer.

Har sätt att det vinns en som heter TEC 7 .

Undrar om nån har testat den och om jag kan täta min genomföring som är under vattenlinjen med den?

Om det inte går med TEC 7 vad skulle ni använda för att täta genomföringen?

Nej

Inte MS Polymer under vattenlinjen. Det är bra tlll mycket, tål UV fäster riktigt bra mot nästan allt. Men är inte optimalt under vattenlinjen. Under vattenlinjen ska du ha Polyuretanbaserat eller epoxy. Behöver det röra sig och du kör epoxy så använd elastisk epoxy.

Peo

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Många har nog gjort som du. MS polymer fäster bättre, är UVtåligt och är vattentätt. MSP är ett modernare medel än PU. Jag använder MSP till allt utom under vattenlinjen. Däremot har det vissa svagheter. Men båten lär inte sjunka. Kolla till genomföringen varje år och och var glad. Jag skulle absolut inte göra om.

På min blogglänk nedan hittar du en större post om genomföringar under vattenlinjen (från oktober 2015). Där står att jag t ex pratat med 3M som har både MSP och PU baserade medel i sortimentet, men rekommenderar inte MSP under vattenlinjen. Varför står i länken.

PS

Egentligen heter det vad jag förstått SMP (Silyl Modified Polymer). Men många vänder nog på bokstäverna. Det känns ok att göra så. Men noterar detta bara för att påtala att vi avser samma grupp då vi i tråden haft en annan ordning. Och söker man på Google kan man söka på både och och kanske få fler träffar.

/Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är modifierad silikon,silikat, (kisel) populäraste skandinaviska förkortning är msp (modified silicone polymer)

Sen finns många olika namn i marknadsföringssyfte.

Kommer funka hur bra som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pos42 har i sin blog skrivit en omfattande sammanfattning av vad som kan läsas på nätet om man lite bemödar sig. Det nya han kommer med är att SMP-produkter vore olämpliga för undervattens bruk pga vattenabsorbering.

Dock kontaktade jag "Ask a 3M Expert" för 3-4 år sen och fick svaret (som inte korrelerar med vad pos42 fick höra) att 3M:s klart bästa produkt för bottergenomföringar är 5200 och att 3M levererar denna produkt till stora varv för snarlika applikationer.

Så bästa Modesty77, du kan nog vara helt lugn, du har gjort vad större delen av kvalitetsvarven gör samt vad bla Trudesign rekommenderar.

En sak som inte nämts i sammanhanget: Rengör absolut INTE ytorna med någon som helst alkoholproduct. Det avstannar härdningen och vidhäftningen blir dålig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pos42 har i sin blog skrivit en omfattande sammanfattning av vad som kan läsas på nätet om man lite bemödar sig. Det nya han kommer med är att SMP-produkter vore olämpliga för undervattens bruk pga vattenabsorbering.

Dock kontaktade jag "Ask a 3M Expert" för 3-4 år sen och fick svaret (som inte korrelerar med vad pos42 fick höra) att 3M:s klart bästa produkt för bottergenomföringar är 5200 och att 3M levererar denna produkt till stora varv för snarlika applikationer.

Så bästa Modesty77, du kan nog vara helt lugn, du har gjort vad större delen av kvalitetsvarven gör samt vad bla Trudesign rekommenderar.

En sak som inte nämts i sammanhanget: Rengör absolut INTE ytorna med någon som helst alkoholproduct. Det avstannar härdningen och vidhäftningen blir dålig!

Näää.

Jag sade att Polyurethane är det man bör ha under vattenlinjen (där ingår t ex Sika 291i, 3M 5200 m flera). Modesty77 hade inte gjort det, utan använt SMP baserat tätmedel. 3M 5200 är Polyurethane och därmed lämplig under vattenlinjen. Läs igen får du se...

Mvh

Peo

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var har du fått informationen om att MSP inte ska användas under vattenlinjen? Jag använder själv Tec7 efter rekommendation från tillverkaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var har du fått informationen om att MSP inte ska användas under vattenlinjen? Jag använder själv Tec7 efter rekommendation från tillverkaren.

Som jag skrivit i bloggartikeln så har 3M:s tekniska avdelning i Sverige själva muntligt sagt detta över telefon. De har både MSP och PU baserade medel och säger som sagt att MSP-baserad har en större vattenabsorption än PU varför det senare är att föredra under vattenlinjen. 

Jag har själv Tec7 överallt på min båt och använder det flitigt p g a alla MSPs positiva egenskaper, men inte under vattenlinjen. Men som jag skrev till Modesty77 så tyckte jag att har man satt det under vattenlinjen det så kan det sitta. Funkar säkert bra det med. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tec7 är ett varumärke med en mängd produkter vilken är det som använts?

Informationen från 3M gäller ju inte nödvändigtvis för Tec7 produkter så om det skall komma ut något vettigt ur denna diskussion får ni nog tala om exakt vilka produkter ni menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag med om. Men i Tec7s serie finns en produkt som bara heter Tec7 vilket jag förutsatt (fel eller ej) är den som används då den också är den produkt man oftast kommer i kontakt med från Tec7 serien http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367. Jag har bara antagit att Modesty77 använt denna. Den använder jag själv för övrigt för många saker. Kanonprodukt!

Och... Jag håller också med om att det som gäller för en 3M produkt inte behöver gälla för ett annat märke som Tec7. Men i detta fall så är det en generalisering i beteendet av en SMP baserad massa i konstant kontakt med vatten. Det kan så klart finnas mer djuptekniska fakta som kanske gör att olika SMPbaserade massor har olika typer av tillsatser som gör att dess karakteristisk skiljer sig. Det får man nog läsa ut mellan raderna här. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...