Ludden 1 Postad 1 Maj , 2005 Hej! Är det någon som har några bra lösningar för att skrämma iväg måsarna från båten? Har provat med plastpåsar och fladdrande plastband utan resultat. Vi sjösatte båten igår och den är redan full med måsskit och rester efter deras måltider. Nu har vi spänt upp ett plastskynke över kapellet för att inte få det helt förstört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 1 Maj , 2005 Vet en del som tycker den där plast-fågeln (är det en uv?) funkar bra. Har själv inte provat. Nån här som har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst xander Postad 1 Maj , 2005 Jag har sett måsarna sitta på uven, fera gånger vid olika tillfällen och olika båtar. Så jag tror inte på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanAke 0 Postad 1 Maj , 2005 Det enda som hjälper är en plast presenning, Den sliter en del på kapellet men det är ju i alla fall rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 1 Maj , 2005 Har ofta fundrat hur den därplastfågelnfundrat,det är ju en Uv.Skulle vad jag förstår snarare dra till sig andra fåglar,men vad vet jag.........Ett katthuvud,däremot tror jag skulle fungera.Otäcka gula ögon,på en rörlig pinne el.nåt.Annars får du väl sitta där och se elak ut själv.hör med någon trädgårdsmästare,de vet säkert.Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Maj , 2005 Prova med fisknät eller sån bärskyddsnät (för jordgubbar). Har läst att fiskmåsar ej gärna trampar i såna nät. Släng en plastorm på taket - resultat? (har läst att folk har använt det). Och så har vi ju den beprövade måspropellern som snurrar som en helikopters rotorblad, sätts fast på taket. Och så den mer avancerade... http://www.birdgard.com Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 1 Maj , 2005 Vi har en Uggla som är ung 50cm hög i gummi/plas. Den funkar... ELLER!!! eftersom de är så dyra så kan man sätta upp en båtsak som en mast med en lina som är spänd från för till akter över denna. Sen klipper man bara ut remsor av en påse som man binder md jämna mellanrum så det prasslar och viftar. Skrämmer bort de... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 2 Maj , 2005 En Berguv i plast, funkar jättebra bara man gör en sak till, den MÅSTE flyttas var 4-5 dag, fåglarna lär sig att den sitter still annars och är ofarlig. Men görs detta vågar jag lova att det kommer betydligt mindre med måsar i området..... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Maj , 2005 Har för mig jag sett en sån Beruvsatrapp där huvudet kan röra på sig. Kanske man då slipper flytta uven till nytt ställe efter några dar som nämdes? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nisse Postad 2 Maj , 2005 Får man inte uggleskit på kapellet om man har en plastuv? nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 2 Maj , 2005 Jag har ett bra tips även om det inte är så fräscht det är att ta död på en mås och hänga den i mast eller gösstake jag lovar det kommer inte en mås i närheten. Men det kanske är lite väl vulgärt men det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 2 Maj , 2005 Har funderat på det.. Men då får man väl en massa djurrättsaktivister efter sig.. Jag ska spänna lite nylonlinor över båten och prova med. Det sägs att måsarna blir rädda när de trasslar in sig i dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skallgrim 0 Postad 2 Maj , 2005 Tjena moss. Jag har en segelbåt och jag har lagt märke till att innan man har mastat på så sitter det gärna måsar på däck, Men så fort masten har kommit på så slutar måsarna att sitta på båten. Det verkar bero att det är för mycket linor och stag i vägen och det verkar störa dom. När jag såg detta så har jag därefter börjat spänna upp två linor, ca 1 dm över däck och längs med båten och det har hållit måsarna borta fram tills man har mastat på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Hej! Så länge vi har personer som anser att måsar och trutar är pitoreska, får vi nog stå ut med skiten. Ifall vi kunde komma överens om att alltid kasta en sten eller dyligt åt fåglarnas håll. Fick vi nog bryggorna fria från dessa skitmaskiner och slapp nedskitade kapell och däck. Jag har kört med band med plastremsor över kapellet. Men det var ju ett ........ att spänna uppp och ta ned. Jag tror det gjorde en viss nytta. Idag är jag ute så ofta att det inte är några problem med att tvätta rent efter fåglarna. (Men så kastar jag alltid småsten efter dessa, det är emellertid inte så populärt hos vissa)./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 2 Maj , 2005 Hehe, kollar man på fiskebåtarna i hamnen så kan man se att det ibland hänger en fisk mås i en snara i fören eller masten. Som du sa inte en fiskmås på båten. Tror att watski skall ha en produkt som heter Måspropeller´n . Denna butiken skall ha denna produkt http://www.watskierstagatan.com/ den finns med som reklam i watski katalogen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 2 Maj , 2005 Vid bryggiläggningen så pratade vi om just måsproblemet och de (båtklubben) hade kallat in stadsjägaren för att skjuta av ett gäng och om möjligt hänga upp en döing någonstans. Så vi får väl se om han vågar och iså fall hur många samtal han lär få om de stackars måsarna som mördas. Har ni inga problem med skarv?? Våran sjö är invaderad av ålakråkor de har förstört 2 öar totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Som tur är har Skaren hållit sig borta. Men den kommer närmare år för år. Nu kommer jag väl att få på skallen av någon. Men det vore bra ifall vi verkligen kunde få skyddsjakt på dom. Deras naturliga beteende har förändrats till den milda grad att det vore bra ifall denna återställdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 2 Maj , 2005 Förslag..... /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Ja, men är det inte att skjuta lite över målet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 2 Maj , 2005 Riwallen skrev: [KUR]Har ni inga problem med skarv?? Våran sjö är invaderad av ålakråkor de har förstört 2 öar totalt. [/KUR] Den del av Stockholms skärgård där jag mest håller till håller på att förstöras totalt. Jag misstänker skarven för mycket, såväl de typiska döda träden men även fisk-bristen. Det senare problemet orsakas även av att vissa sk djurrättsaktivister släpper ut minkar som käkar hur mycket fisk som helst. De slår dock inte skarven som väl käkar 2-3 ggr sin egen vikt /dag (har jag för mig). Därav det myckna träckandet. Det är skandal att det inte införs skyddsjakt på skarven! Tack för ordet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 6 Maj , 2005 Skarven Ålakråkan kommer allt närmare och förstör kobbar och skär även här i Karlskrona. En del skär ser ut ungefär som kalkstensklippor av all skit. Bilden är tagen i Danmarksfjärden Karlskrona skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Postad 7 Maj , 2005 tror en haubits77 är lite att ta i!!! =D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cagner 0 Postad 7 Maj , 2005 Ingen som vet ifall det finns replikor på en död mås. Det finns jue replikor på uvar... /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Maj , 2005 Inte är väl andra måsar rädda för sina kompisar? Replika av en död mås tror jag inte funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 7 Maj , 2005 Sveriges modernaste 12/80 är ju nerlagt till förmån för huvudstaden... så vi får väl leva med fågelplågan.... :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 8 Maj , 2005 Plast fåglar i all ära, kan man inte lägga ut en plastkrokodil eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 26 Maj , 2005 Nu har måsj***arna byggt bo på bryggan. jag var nere igår och sparkade ner dreas rede i vattnet. Idag så hade de byggt igen och till och med lagt ett ägg... :mad: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 26 Maj , 2005 Och här är ett doppingrede vid bryggan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 27 Maj , 2005 Hej du värkar vara en riktig fågelvän :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 December , 2005 Hehe! Ja just så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser