Azguz 105 Postad 14 Mars , 2016 Holla!I helgen kanske targabågen blir klar och då ska jag försöka få dit solceller. Det kommer på sikt vara 3 st paneler a 150W för totalt 450 W. Sådana paneler har en maximal strömstyrka på 8,25 A st så teoretisk maximal är 24,75 A. Men jag undrar över hur grova kablar jag behöver dra eftersom det blir en bit. Såhär ser mitt elsystem ut: Minus från panelerna kommer gå till en jordplint(kallad huvudplint i resten av inlägget) och sen kommer positiv gå ner till d250s(regulatorn). Däremot kommer det vara lite fler saker i aktern som behöver kopplas till minus så avser att montera en IP67 kopplingsbox, med en sekundärplint i, i förvaring i akterspegeln och dra en kabel till huvudplinten från den sekundärplinten. Positiv kommer gå direkt till d250s.Från panelerna ner till sekundärplinten kommer det bli en längd om 4-5 meter. Sen är det ytterligare en 3 meter från sekundärplinten till huvudplinten och till d250s. Det rör sig alltså om 8-10 meters längd på kablaget. Frågan är vilken dimension som behövs på kablarna? Vad behövs på positiv kabel från panel till d250s? Vad behövs på kabel från sekundärplint till huvudplint? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 14 Mars , 2016 Kalkylator här http://solarlab.se/solpanel/solcell-kabel Värt att tänka på är att försöka få så korta kablar som möjligt, detta gäller både PLUS och MINUS kablar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 14 Mars , 2016 Hej! Föreslår denna länk nedan http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 14 Mars , 2016 Hej! Föreslår denna länk nedan http://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php Kurt Vilen Stockholms Marine El båtelektriker.se Vad menas med "antal ledare" i den kalkylatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 14 Mars , 2016 En plusskabel en minuskabel till förbrukaren = 2 kablar. / Kurre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 14 Mars , 2016 Det är ju lurigt det här. Skulle jag gå över 6 mm2 så får jag problemet att standardkontaktenen MC4 är för 4-6 mm2. Så vad använder man då för koppling vid panelen för att få en vattentät installation när man vill parallellkoppla med 8 mm2 eller 10 mm2? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 14 Mars , 2016 När det gäller solceller är det intressanta hur mycket effekt du tappar i kabeln, inte själva spänningsfallet i sig och huruvida regulatorn får någon volt mer eller mindre att reglera från. Så om man räknar på hur många watt man förlorar på att använda en tunnare kabel kan du fundera på om förlusten är acceptabel eller inte. Om du räknar med 25A som absolut maxström, 16 meter 6mm2 kabel (t&r) så ger detta ett spänningsfall på 1,2 Volt, dvs en förlusteffekt i kabeln på 30 Watt. Så kvar blir 420 Watt till dina batterier. Du får alltså en förlust på 6,5% i kabeln. Om man jämför med 10mm2 kabel så blir förlusten i stället 17 Watt eller c:a 4%. Men kanske inte värt det om det ger knöligare installation? -- Snabbare sätt än att använda kalkylatorn är nog att räkna ut förlusteffekten själv: P = I2 * 0.0175 * L/A (P = effekten, I = strömmen, L = kabellängd t&r, A = kabelarea) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 15 Mars , 2016 Nä, jag har snappat upp att spänningsfallet inte är ett problem utan det är en avvägning mellan acceptabel effektförlust kontra installationskostnad som är frågan. Kabellängden kommer nog inte bli längre än 10 meter. Med lite flyt kanske det blir ner mot 8 meter totalt. Enligt första kalkylatorn för 12V paneler skulle jag få en förlust om 37W(8%) med 450W paneler med 6 mm2 kabel. Då får man väl också ha i åtanke att några 450W eller 25A är väl sällan får ut så i praktiken ligger ju förlusten lägre än 8%. Även om jag skulle dra med 16 mm2 så nås ju ändock en förlust på 14W vilket är en skillnad på 23W. Det känns som en väldigt onödig investering för 23W speciellt när "standardkontakten" MC4 bara verkar finnas för upp till 6 mm2. I praktiken kanske det bara rör sig om 10W i snitt om man i snitt lyckas få ut 300W... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 19 Mars , 2016 Jag skulle kört på 6mm2. Annars får du köra panelerna i serie och låta mppt regulatorn göra jobbet = mindre förlust. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 19 Mars , 2016 Att koppla panelerna i serie är den lösning som ger lägst förluster om regulatorn kan hantera inspänningen. Själv hade jag dragit individuella kablar från varje panel till elcentralen vilket gör att framtida felsökningar och kontroller blir mycket enklare och om du i framtiden byter till en regulator som klarar att ta emot 3 paneler i serie kopplar man enkelt om i centralen, du klarar dig med vanlig 2,5mm2 kabel till varje panel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 Mars , 2016 Helt klart skulle man haft et 24V system i båten. Skulle jag bygga en båt från scratch för leverne så hade jag gått upp i systemets spänning.Jag har förstått att det finns flera regulatorer som kan ta emot seriekopplade celler i 24V och leverera till 12V- system, men då har jag cteks grejjer som har sina fördelar och nackdelar. En av nackdelarna är att inspänningen inte får överstiga 23V, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2016 En solpanel har ett högt inre motstånd men en hög spänning. Det gör att spänningsfall i kablar får mindre betydelse. En 130W panel jag mätte på en solig vårdag hade ett inre motstånd på drygt 2 Ohm. En 2,5 kvmm 10 m tvåledare har 0,15 Ohm och en på 6 kvmm 0,06 Ohm. När man tar den klenare kabeln kommer det mindre spänningsfallet i det inre motståndet att till stor del kompensera för det ökade spänningsfallet i kabeln. Solpanelerna är med sitt stora inre motstånd mer att betrakta som "strömgenerator" dvs ge nästan samma ström även om kablarna är väldigt klena. En vanlig variant för ledbelysning numera är konstantströmaggregat som oberoende av kabelarea ger samma ström i slingan tills maxspänningen uppnåtts. Solpanelen beter sig nästan som ett sånt konstantströmaggregat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser