Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
morbidhans

Vilken båt har jag?

Rekommendera Poster

Hej alla glada:)

 

Här kommer en helt novis herre.

 

Jag har i helgen fått en jättefin träbåt i stort behov av renovering.. den har varit på land i många år och jag ska på obestämd tid rusta upp den igen, finns inte så mycket info om den från den jag fått den av så jag vänder mig hit.

Det första jag skulle vilja veta är då vad är det för båt?

 

Märke/modell? vad kan den vara byggd av?

 

Har tyvärr bara en bild för närvarande, som sagt jag är helt ny på spånt här så beklagar min amatörmässighet =)

 

Bifogar en bild och hoppas någon känner igen vad det kan vara för något.

Skulle gissa på att längden är ca 8 meter?

post-108498-0-19305300-1457945908_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - få träbåtar är byggda i några större serier på samma sätt som plastbåtar, så det är inte helt enkelt redan där. Att det sedan är en stor snöhög på båten hjälper ju inte direkt till...
 

Försök hitta en skylt någonstans som visar vilket varv den kommer ifrån, eller kanske ett gammalt regnr (tre bokstäver, två siffror typ ABC12) så skulle det vara bra ledtrådar.
 

Tips - täck båten så snart du kan. Luftigt ska det vara, helst ett fristående hus som du kan komma åt att jobba runt. Dubbla presenningar ovan, enkla duger på sidorna. Är båten byggd i mahogny (svårt att se på bilden) fryser den lätt sönder om båten är utan täckning och därmed fuktig. Vatten inne i båten trycker dessutom loss bordläggningen från spanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - få träbåtar är byggda i några större serier på samma sätt som plastbåtar, så det är inte helt enkelt redan där. Att det sedan är en stor snöhög på båten hjälper ju inte direkt till...

 

Försök hitta en skylt någonstans som visar vilket varv den kommer ifrån, eller kanske ett gammalt regnr (tre bokstäver, två siffror typ ABC12) så skulle det vara bra ledtrådar.

 

Tips - täck båten så snart du kan. Luftigt ska det vara, helst ett fristående hus som du kan komma åt att jobba runt. Dubbla presenningar ovan, enkla duger på sidorna. Är båten byggd i mahogny (svårt att se på bilden) fryser den lätt sönder om båten är utan täckning och därmed fuktig. Vatten inne i båten trycker dessutom loss bordläggningen från spanten.

Tack så mycket =) Vart kan man finna denna skylt? Brukar den sitta på något speciellt ställe?

 

Tänkte täcka den rätt snart, tyvärr har den stått sådär i många år då föregående ägare inte kommit till skott =) Så jag ska ta och täcka den och börja renovera den så får vi se om den går att få sjöduglig =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furu och gran kan nog klara ganska mycket misshandel vad gäller frost i fuktigt tillstånd. Tropiska träslag eller ek blir förstört om det står sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser ut att ha en konvex relingslinje i fören vilket Iversen ofta ritade in. Det markerade slaget i sidan känns kanske mer som Forslund eller Östlund. Ser ut som en riktigt läcker båt tycker jag. Hoppas verkligen du orkar fullgölja projektet. Heder åt er som bärnar gamla träbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Registrera dig på träbåtsakuten och Swedish Classic Boats och fråga där så skall du se att du snart vet mer än du anade att du behövde veta :-)

http://www.trabatsakuten.nu/

 

http://swedishclassicboats.ning.com/

 

 

Verkar tyvärr inte fungera att registrera sig på Träbåtsakuten =/ Den säger bara att jag ska skriva SNIPA i tredje rutan men trots att jag gör det säger den att jag inte gör det. Ska testa lite andra webbläsare =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bifogar man bilder? För jag har samma bekymmer. Inte den blekaste vad jag har för båt.

 

 

När du startar ett ämne så har du strax nedanför "ämnesrutan" "Bifoga filer"

 

Kolla så att bilden har formatet .jpg så borde det funka, vissa sidor kan inte visa andra format. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furu och gran kan nog klara ganska mycket misshandel vad gäller frost i fuktigt tillstånd. Tropiska träslag eller ek blir förstört om det står sådär.

 

 

Ja och jag hoppas verkligen det är tex furu, lite billigare att renovera med det än tropiska =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser ut att ha en konvex relingslinje i fören vilket Iversen ofta ritade in. Det markerade slaget i sidan känns kanske mer som Forslund eller Östlund. Ser ut som en riktigt läcker båt tycker jag. Hoppas verkligen du orkar fullgölja projektet. Heder åt er som bärnar gamla träbåtar.

 

Iversen´s båtar verkar snarlik till utformning kan vara en sån =) vet du möjligtvis vilken typ av virke den kan vara byggd i?

 

Jättefin båt som jag haft ögonen på en längre tid då den bara stått som den står nu, ser verkligen fram emot att få sätta igång och kommer göra mitt bästa för att ro det i land, även om det tar tid kan jag lova att den aldrig kommer hamna på brasan iaf =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en anledning till att det kallas för "FRITIDSBÅT" all tänkbar fritid och mer tid därtill åtgår till att få båten i sjövärdigt skick.

Det ser ut på bilden som om du har minst en bordläggningsplanka, under vattenlinjen, att byta ut.

Måhända känner du redan till det faktum att träbåtar som stått på land länge torkar och träet drar ihop sig, så det kan bli glipor mellan bordläggningsplanankorna.

Mina kompisar som har träbåtar har köpt sig sådana där ogrässprutor, som man bär i en sele på ryggen, dessa sprutor fyller de med linolja och mer eller mindre fyller sina båtar inifrån så att träet skall bli mättat och återta sin forna form. Sedan brukar i alla fall en av dessa båtar får hänga i slingen i kranen första dygnet efter sjösättning så att i detta fall bordläggningen av ek, på ekspant får svälla sig tät. Och han har numera fått en stor pump av räddningstjänsten, eftersom dom fick en ny....

 

Men jag önskar dig lycka till, och förutsätter att du inte skall sjösätta denna våren, utan ser detta som ett långtidsprojekt... :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en anledning till att det kallas för "FRITIDSBÅT" all tänkbar fritid och mer tid därtill åtgår till att få båten i sjövärdigt skick.

Det ser ut på bilden som om du har minst en bordläggningsplanka, under vattenlinjen, att byta ut.

Måhända känner du redan till det faktum att träbåtar som stått på land länge torkar och träet drar ihop sig, så det kan bli glipor mellan bordläggningsplanankorna.

Mina kompisar som har träbåtar har köpt sig sådana där ogrässprutor, som man bär i en sele på ryggen, dessa sprutor fyller de med linolja och mer eller mindre fyller sina båtar inifrån så att träet skall bli mättat och återta sin forna form. Sedan brukar i alla fall en av dessa båtar får hänga i slingen i kranen första dygnet efter sjösättning så att i detta fall bordläggningen av ek, på ekspant får svälla sig tät. Och han har numera fått en stor pump av räddningstjänsten, eftersom dom fick en ny....

 

Men jag önskar dig lycka till, och förutsätter att du inte skall sjösätta denna våren, utan ser detta som ett långtidsprojekt... :rolleyes:

 

Haha ja precis nog kommer den uppta en hel del fritid :) Ja är det bara en planka som behöver bytas är jag väldigt nöjd, har inte hunnit kolla på andra sidan ännu då jag fick den häromdagen och den står där den alltid stått (varit inom familjen på mammas makes sida) så den står på deras gård nu men ska pölsa genom snön imorgon och se om jag ser lite mer :) Har även hört det som du skriver att dom får svälla sig helt tät men man vill ändå få den så tät som möjligt innan den sätts i sen får den nog som du skriver hänga på kranen tills man ser att den går ihop sig.

 

Tack så mycket för lyckönskningen :) Nä kanske att den hinner ner och doppas en sväng i sommar för att kolla tätheten men projektet har inget riktigt mål ännu, den är verkligen helt tom som den står nu motorerna är urplockade och säten och all el osv så tanken är nog att innan sommarens slut få den att ligga i vatten utan att sjunka, så får motorrenovering ske under nästkommande vinter så om ett par år kan den stå färdig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Det låter ju som om du är helt inbegripen i vilket stort projekt du ger dig in i.

Det största träbåten jag har renoverat var 26 lång, inte fot, inte meter utan decimeter.... 2,60 m alltså, en liten söt dinge att ro, som skulle få sluta som blomlåda var det tänkt, men den kom i sjön igen, det tog väl två vintrar att få den i skick, och då hade jag en del god hjälp, bland annat med byte av några plankor i botten... Men den har blivit ersatt av en gummibåt, men den dingen är numera deponerad hos en sann träbåtsentusiast, med stort konto för linolja....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått tag i lite mer bilder nu. Har dock inte hittat något serienummer då jag inte kunnat klättra in i båten ännu, behövs stege och lite mod då den står vid en brant sluttning :) Någon som har något tipps på vad det kan vara?

 

 

post-108498-0-87605800-1458553554_thumb.jpg

post-108498-0-74455000-1458553376_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...