Barmeister 4 Postad 14 Mars , 2016 Hej Ska byta packning avgaslimpan på VP B30 då den börjat läcka. Största ingreppet jag gör själv på motorn, hittills, och tänkte så här: Lossa alla muttrar till limpan Lossa röret till bränslepumpen Lyfta bort hela paketet med limpa och förgasare i ett stycke Byta packning och sedan tillbaka med allt Rätt tänkt...? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 Mars , 2016 Bli inte förvånad om limpan är upprostad och det inte finns någon tätningsyta kvar för en ny packning. Gör rent den från rost inuti noga hur somhelst innan du sätter tillbaks den. Är den mycket rostig så provtryck den innan med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 14 Mars , 2016 Börja med att ta bort bränsleröret och gasvajern så dessa inte sitter i vägen när saker börjar lossna. Lossa kylvattenslangar och rör till limpan, det rinner ut lite vatten men det är bättre att det gör det nu än att man häller ner 1dl vatten i en avgasport av misstag om man har den vattenfyllda limpan på lösen. Ta bort insugningsröret, förgasarna kan sitta kvar, insugningsröret sitter inte ihop med limpan men sitter fast delvis med samma muttrar och brickor. Ta bort limpan, inspektera pinbultarna muttrar och brickor och byt dom som ser dåliga ut. Återmontera med nya packningar och tätningar efter inspektionen s59746 nämner, var negativ, tro aldrig det bästa om en avgaslimpa, varför behöver packningarna bytas? Ofta för att tätningsytorna inte finns kvar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 15 Mars , 2016 Hej Ska byta packning avgaslimpan på VP B30 då den börjat läcka. Största ingreppet jag gör själv på motorn, hittills, och tänkte så här: Lossa alla muttrar till limpan Lossa röret till bränslepumpen Lyfta bort hela paketet med limpa och förgasare i ett stycke Byta packning och sedan tillbaka med allt Rätt tänkt...? Martin Hej Martin Detta ingrepp har jag gjort 4-5 gånger på min B30. Det finns mycket att säga om det i smått och stort som är svårt att få med i skrift. Du får gärna ringa så berättar jag mer! Ungefär då här kan jag sammanfatta: Vet du exakt var läckaget är? Försök identifiera det innan du lossar limpan, sedan kan du bara gissa... Koppla loss bränsleledningen från bränslepumpen. Koppla loss alla slangar o rör från limpan (det som går ner till oljekylaren lossnar först när limpan lyfts bort.) Låt vattnet rinna ut. Skruva bort insugsröret med de tre förgasarna från toppen. Skruva bort färskvattenkylningen om du har sådan. Skruva bort allt som håller fast limpan och lirka loss den försiktigt, den är mycket tung. När du tar bort den, akta så att du inte deformerar kopparröret som går ner till oljekylaren. Det sitter inte fast utan är bara klämt mellan limpan och kylaren. Kom ihåg vilken del av röret som är uppåt! Ta vara på de båda gummiringarna som funkar som packningar. Skölj ur och inspektera limpan, ta bort all lös rost. Kolla alla anläggningsytor, skaffa nya packningar. Nu ödesfrågan: går pinnbultarna att lossa från toppen? Om de gör det: ta loss och köp nya. Om du har tagit loss pinnbultarna kan du vid återmontering försiktigt sänka ner limpan över kopparröret mellan kylare och limpa. Var försiktig så att rörets packningar inte hamnar snett! Om du däremot (som jag) tvingas använda de gamla fastärgade pinnbultarna måste du lirka på limpan horisontellt, och då är det otroligt svårt att få tätt vid kopparröret, som ju vrickas kraftigt i sidled. Gav mig stora läckage i flera säsonger... Detta jobb är enligt min mening rena pesten, men nödvändigt. Som sagt hör av dig om du vill höra mer ingående, och lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Mars , 2016 Som redan påpekats så är packningsytan den springande punkten, har man behövt byta packningar upprepade gånger så har man nog aksepterat för liten packningsyta. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 15 Mars , 2016 Som redan påpekats så är packningsytan den springande punkten, har man behövt byta packningar upprepade gånger så har man nog aksepterat för liten packningsyta. Kalle Bara för att förtydliga: ingen av mina 4-5 limpborttagningar berodde på dåliga packningar. Första gången var limpan slut och skulle bytas, övriga gånger berodde på andra reparationsarbeten på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 18 Mars , 2016 Som redan påpekats så är packningsytan den springande punkten, har man behövt byta packningar upprepade gånger så har man nog aksepterat för liten packningsyta. Kalle Säkert sant men, i mitt fall vet vi ännu inte orsak/verkan så ett accepterande är för tidigt att ta till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 31 Mars , 2016 Som redan påpekats så är packningsytan den springande punkten, har man behövt byta packningar upprepade gånger så har man nog aksepterat för liten packningsyta. Kalle Finns det möjlighet kan man lämna in limpan till en mekanisk verkstad och plana ytan . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 31 Mars , 2016 Älskar detta forum; har hjälpt oss i 98 % av 100. Och nu även i denna fråga. Mycket goda råd i just "limpfrågan" har vi fått av flera men speciellt från JMWA: Tack, tack tack! Rapport för de som är intresserade: Har lossat förgasarpaketet + limpan. Allt mycket enkelt, vilket gjorde mig nervös; detta skulle ju vara "jävligt", "trångt", "etc."!! Bort med gamla packningen. Den nya gled på med utmärkt passform. Och, kanske (troligtvis) det bästa! Limpan är av aluminium. Nu väntas bara in nya pinnbultar etc. på Posten och sedan montera tillbaka allt. Naturligtvis är det ju väldans intressant om packning räcker eller planslipning krävs (etc. etc.).... Sjösättning återstår naturligtvis. (Rackarhulda: Första packningsbyte i vår ägo.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser