Cam72 64 Postad 13 Mars , 2016 Hej Är ju ganska nybliven båtägare ( kört 1 säsong) med våran orrskär och nu sitter jag och funderar lite på var och hur ofta tex anoder och fettnipplar skall bytas/fettas, mottager gärna andra goda tips som man inte skall missa med denna motor och drev (290 dp) något särskilt att se upp med kanske, vanliga felkällor osv osv... Mycket tacksam för svar Mvh johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 15 Mars , 2016 Förutom pentas serviceintervall kan det ju vara klokt att betrakta alla punkter som utgångna om du inte vet när de servades senast. Alltså ställa ventiler, rengöra kylsystem och liknande som kan innebära stora kostnader om det inte fungerar. Kylslangen mellan drev och sköld byter du från insidan och det görs på land. Går den av är det väl inte hela världen när du puttrar i deplacementläge men vid högre fart suger motorn i sig luft och överhettar. Jag har inte bytt min då den känns smidig men tänker nog göra det nästa vinter. På drevet skulle jag byta alla bälgar samt överväga att låta packa om det (dvs byta alla packboxar). Det är inte speciellt dyrt mot vad det kostar att renovera. Jag fick tipset att packa om vart tredje år av en pentamek som inte hade någon ekonomisk vinning av tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 15 Mars , 2016 Jag skulle byta alla remmar om det inte är så att du VET att dom är nya. Om man kör KAD motorerna på kompressorn så äter maskinerna remmar. Kompressorn skall gå i mellan 1700 och 2500 varv ungefär. Där skall man inte ligga och köra. Vill man just köra 1800 varv finns det möjligheter att sätta en knapp för att stänga av kompressorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 15 Mars , 2016 E det nån som vet mer exakt hur man går till väga för att koppla en knapp för att kunna koppla ur kompressorn? Ivan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 Mars , 2016 E det nån som vet mer exakt hur man går till väga för att koppla en knapp för att kunna koppla ur kompressorn? Ivan De skulle jag med vilja veta, någon på forumet som är insatt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 15 Mars , 2016 Skall finnas kablar bakom instrumentpanelen, kan kolla upp det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 15 Mars , 2016 Klipp den ena kabeln som går till magnet kopplingen på kompressorn, dra upp till en brytare på instrumentpanelen. klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 15 Mars , 2016 Skall finnas kablar bakom instrumentpanelen, kan kolla upp det. Det vore toppen hörru ! Skönt slippa klistra och klippa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 16 Mars , 2016 Innan jag ringer och stör någon verkstad, har någon koll på UNGEFÄR vad en ventiljustering kostar samt rengöring av kylsystem? Eller gör man detta själv? Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Mars , 2016 Jag ställde ventilerna på min 41:a igår och det tog en timme och då krävde 10 av 12 ventiler justering. Måste spridarrören bort? Lägg på en timme till för dem inklusive luftning. Gjorde också rent aftercoolern, tog cirka en timme till. Det kan kleta igen av olja så den kan vara bra att göra rent. Värmeväxlaren tar väl typ 90 minuter då det är lite mer att plocka bort. Oljekyl - vet ej, har inte gjort. Fast sjövattendelen går väl att skölja och rengöra utan demontering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 20 Mars , 2016 Ja det kan nog vara klokt att göra en "nollning" av motorn, inte för att den gick dåligt men det är skönt att ligga ett steg före... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 21 Mars , 2016 (redigerade) Kan någon tipsa om bra verkstad i närheten av Södertälje? Googlade men hittade bara torö som närmaste varv, dock sökte jag bara på auktoriserade penta, det lär väl finnas andra som kan? Mvh johan Redigerad 21 Mars , 2016 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 28 Mars , 2016 Staketmotorn som den kallas är en enkel motor att arbeta med och den satt i alla möjliga fordon och, tror jag, stationära applikationer. Med andra ord behöver du inte ha någon direkt båtkunnig mek utan det räcker gott med någon som kan diesel för att pyssla med själva motorn (möjligtvis med undantag av kylsystemet). De vanliga servicepunkterna, som att byta diverse filter, impeller och ställa ventiler, kan du lätt göra själv om du har lite erfarenhet av mekande. Och framför allt om du är road av det (annars ska du lämna bort det). Skicka mig ett mejl, magnus(snabel-a)wallnermarin.se. Jag har en gosse i Trosa som är ambulerande och han kan nog hjälpa dig. Skruvar fartygsdiesel på jobbet och båtdiesel privat så han är väl lämpad. Själv är jag lite för långt bort (Möja). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Mars , 2016 Jag har kollat på kopplinsschema här: http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf Jag funderar över om man bryter kabeln till kontaktsift 3 (sidan 31) i multikontakten vid instrumenttavlan, om man då gör varvtalsregulatorn spänningslös, och på så vis stänger av kompressorn? (Sidan 14) eller om man måste kilppa matningen till magnet-kopplingen nere vid motorn, och koppla ett relä där och dra upp kablar till reläts manöverspänning till extra strömbrytare på instrumenttavlan?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 28 Mars , 2016 Skall finnas kablar bakom instrumentpanelen, kan kolla upp det. Hur gick det med kablarna och kompressorn, har du fått någon kläm på om det fanns framdraget till panelen, eller är det som ohm säger klippa sätta relä i motorbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 29 Mars , 2016 Skall finnas kablar bakom instrumentpanelen, kan kolla upp det. Hur gick det med kablarna och kompressorn, har du fått någon kläm på om det fanns framdraget till panelen, eller är det som ohm säger klippa sätta relä i motorbrunnen. Man kan säga att en influens kom och är i vägen för några roligheter.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser