Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Cam72

Kad 42 servicepunkter

Rekommendera Poster

Hej

Är ju ganska nybliven båtägare ( kört 1 säsong) med våran orrskär och nu sitter jag och funderar lite på var och hur ofta tex anoder och fettnipplar skall bytas/fettas, mottager gärna andra goda tips som man inte skall missa med denna motor och drev (290 dp) något särskilt att se upp med kanske, vanliga felkällor osv osv...

Mycket tacksam för svar

Mvh johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom pentas serviceintervall kan det ju vara klokt att betrakta alla punkter som utgångna om du inte vet när de servades senast. Alltså ställa ventiler, rengöra kylsystem och liknande som kan innebära stora kostnader om det inte fungerar.

Kylslangen mellan drev och sköld byter du från insidan och det görs på land. Går den av är det väl inte hela världen när du puttrar i deplacementläge men vid högre fart suger motorn i sig luft och överhettar. Jag har inte bytt min då den känns smidig men tänker nog göra det nästa vinter.

På drevet skulle jag byta alla bälgar samt överväga att låta packa om det (dvs byta alla packboxar). Det är inte speciellt dyrt mot vad det kostar att renovera. Jag fick tipset att packa om vart tredje år av en pentamek som inte hade någon ekonomisk vinning av tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle byta alla remmar om det inte är så att du VET att dom är nya. 

Om man kör KAD motorerna på kompressorn så äter maskinerna remmar. Kompressorn skall gå i mellan 1700 och 2500 varv ungefär. Där skall man inte ligga och köra. 

Vill man just köra 1800 varv finns det möjligheter att sätta en knapp för att stänga av kompressorerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E det nån som vet mer exakt hur man går till väga för att koppla en knapp för att kunna koppla ur kompressorn?

Ivan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E det nån som vet mer exakt hur man går till väga för att koppla en knapp för att kunna koppla ur kompressorn?

Ivan

De skulle jag med vilja veta, någon på forumet som är insatt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall finnas kablar bakom instrumentpanelen, kan kolla upp det. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klipp den ena kabeln som går till magnet kopplingen på kompressorn, dra upp till en brytare på instrumentpanelen. klart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore toppen hörru ! Skönt slippa klistra och klippa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan jag ringer och stör någon verkstad, har någon koll på UNGEFÄR vad en ventiljustering kostar samt rengöring av kylsystem? Eller gör man detta själv?

Mvh johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ställde ventilerna på min 41:a igår och det tog en timme och då krävde 10 av 12 ventiler justering. Måste spridarrören bort? Lägg på en timme till för dem inklusive luftning.

Gjorde också rent aftercoolern, tog cirka en timme till. Det kan kleta igen av olja så den kan vara bra att göra rent.

Värmeväxlaren tar väl typ 90 minuter då det är lite mer att plocka bort. Oljekyl - vet ej, har inte gjort. Fast sjövattendelen går väl att skölja och rengöra utan demontering?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det kan nog vara klokt att göra en "nollning" av motorn, inte för att den gick dåligt men det är skönt att ligga ett steg före...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kan någon tipsa om bra verkstad i närheten av Södertälje? Googlade men hittade bara torö som närmaste varv, dock sökte jag bara på auktoriserade penta, det lär väl finnas andra som kan?

Mvh johan

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Staketmotorn som den kallas är en enkel motor att arbeta med och den satt i alla möjliga fordon och, tror jag, stationära applikationer. Med andra ord behöver du inte ha någon direkt båtkunnig mek utan det räcker gott med någon som kan diesel för att pyssla med själva motorn (möjligtvis med undantag av kylsystemet).

De vanliga servicepunkterna, som att byta diverse filter, impeller och ställa ventiler, kan du lätt göra själv om du har lite erfarenhet av mekande. Och framför allt om du är road av det (annars ska du lämna bort det).

Skicka mig ett mejl, magnus(snabel-a)wallnermarin.se. Jag har en gosse i Trosa som är ambulerande och han kan nog hjälpa dig. Skruvar fartygsdiesel på jobbet och båtdiesel privat så han är väl lämpad. Själv är jag lite för långt bort (Möja).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat på kopplinsschema här:

http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf

Jag funderar över om man bryter kabeln till kontaktsift 3 (sidan 31) i multikontakten vid instrumenttavlan, om man då gör varvtalsregulatorn spänningslös, och på så vis stänger av kompressorn? (Sidan 14) eller om man måste kilppa matningen till magnet-kopplingen nere vid motorn, och koppla ett relä där och dra upp kablar till reläts manöverspänning till extra strömbrytare på instrumenttavlan??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det med kablarna och kompressorn, har du fått någon kläm på om det fanns framdraget till panelen, eller är det som ohm säger klippa sätta relä i motorbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det med kablarna och kompressorn, har du fått någon kläm på om det fanns framdraget till panelen, eller är det som ohm säger klippa sätta relä i motorbrunnen.

Man kan säga att en influens kom och är i vägen för några roligheter.. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...