Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
mr_almen

Vad för styrpulpetsbåt ska jag köpa??

Rekommendera Poster

Står och ska köpa min första båt och är lätt villrådig eftersom jag är mer eller mindre okunnig. Har kikat runt en del och ska iväg för att kika på en Ryds 495gt -90 med en Johnson 60hk av samma årsmodell. Men har efter att ha läst lite här blivit osäker. Är detta en bra båt och motor? Eller ska jag satsa på att köpa något annat? I så fall vad? Har tänkt och lägga runt 50k.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej dom flesta båtar är bra men se till att kolla motorn ordetligt och provkör båten :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna med att båten överlever motorn. En utombordare kanske lever i 15-20 år i bästa fall. Välj en båt som passar dina behov. Tänk på vilka vatten du ska använda den i. Öppet hav kräver lite annan båt än en insjö. Hur många ska ni vara i båten? Hur mycket stuvfack behöver du? Eller prioriterar du mycket durk-yta för fiske? Läs många tester och provkör så lär du dig vad du behöver/vill ha. Just den båten och motorn du frågar efter har jag ingen erfarenhet av men hoppas att du får info från annan. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är nog helt OK, möjligen ser det ut att vara en ganska gammal motor på, men det är svårt att se på bilden. Kan vara därför den går under 50.000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kan du tänka dig att lägga 60 eller tom 65.000? I sådana fall får du en betydligt modernare båt och motor. T.ex. HR 465 med en 50-60 hk från slutet av 90-talet. Det gäller även för många av de andra fabrikaten också. 1990 var ju för 15 år sedan och då kan man förvänta sig ganska omfattande renoveringskostnader på motorn relativt snart. Denna motor (med båt) kan alltså bli en dyrare affär än vad du har tänkt dig. I alla fall om du inte har tagit med detta i din ekonomiska kalkyl. Som det har sagts tidigare så överlever båten motorn och det med hästlängder! En hyfsat skött plastbåt bör kunna brukas åtminståne i 30 år. Minst alltså! Letar du efter en båt som du vill ha även på sikt (läs motor) är mitt tips att du söker dig till slutet av 90-talet istället. (Om du kan & vill det ekonomiskt.) Det blir bara en aaaningen svårare att hitta....men det går om du håller dig lite framme. Nu är våren här och med den massor av inbytesbåtar och privatannonser! En sak till: Ha inte för bråttom med att göra affär och provkör ordentligt innan du slår till!! Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma funderingar när vi köpte vår första båt. Att tänka på: Ska du åka själv i den eller hur många räknar du med? Hur är vattnen där du ska ha den? (tuff/snäll) Kan du själv meka och fixa? osv. Ställ up en lista av vad du förväntar dig. Då är det lättare att du kan se hur din båt ska se ut. Alltså, ska du ha båten där miljön är tuff och du måste kunna lita på att motor och båt fungerar eller ska ni vara i en mindre insjö där det aldrig blir så tuff miljö. Vår första blev en Uttern 5202 och är en bra storlek samt klarar tuff miljö. (vettig design) Den var ny och då kan man mera lita på att den fungerar. Speciellt då man är nybörjare kan det vara bra att åtminstone båten klarar av förhållandena. Flera fabrikat kan jämföras men kika gärna på lösningar som både ger en praktisk och säker båt. Det finnns måga oika fabrikat Uttern, Ryds, HögaRodd, Askeladden mfl.Glöm inte att ett välkänt fabrikat oftast har ett högre pris men samtidigt högre värde när du ska byta nästa gång. Ska ni vara flera i båten tycker jag frågan ska diskuteras av flera. Köper du privat så glöm inte skriva ett köpeavtal. Finns bra exempel på Båtbörsen (Går att skriva ut) mvh Roland, och lycka till med båtköpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå mr_almen Hur var planen för din båt? Stor familj? Fiska, bada etc? Vilken sjö/hav ? Vi kan nog enklare hjälpa dig då. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mr_almen

Ska ha båten i havet. Har tänkt att ha den som utflyktsbåt blir väl en del sol och bad, men även en del fiske. Kommer att vara 2-6 personer i båten. Almén

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Havet, 2-6 pers Kika på en båt med lite högre fribord som skyddar när det går lite sjö. Helst 5-6 meter båtlängd som funkar för upp till 6 personer. Minst 60 hkr Uttern S52 eller S56 är två bra styrpulpeter. Lite dyrare men säkra och bra andrahandsvärde. De äldre hette 5202 och 5602. Nu är jag väll lite Uttern frälst och det finns flera andra bra fabrikat men ska du vara på havet så köp inte för liten båt och med upp till 6 personer inte för svag motor. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mr_almen

Högre fribord?? Är det något som ryds 495 inte har eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 495 har inte speciellt höga fribord. Visst kan du ha den i havet men knappast lämpligt med upp till 6 personer. Mera lämplig för insjöar. (min synpunkt som säkerligen inte delas av alla) mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst re

Kan rekommendera att satsa på Yamarin 540, eller 5400 som de senare årsmodellerna heter. Mycket höga fribord, stabil och sjösäker. Motorn bör vara på 90hkr. Jag har även kört Yamarin 490 och den har betydligt lägre fribort samt sämre sjögång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Micore! Jag har en själv, fin båt med bra sjöägenskaper och bra finish. Finns en del beggade på blocket. Har en 500gt nu men hade en 490gt innan också fin med ser lite tråkig ut. /Henka Gå in på deras hemsida: http://www.micore.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekomenderar Yamarin 5200 (som begangnad) finns ett antal på www.blocket.se sist jag kollade. Den nya modellen heter 5210. Centerpulpet med snurr-stolar vilket tilltalar mig. Förmodligen marknadens mest lättdrivna skrov ! Sedan tycker jag att HR Boat har en fin båt HR 510 finns förmodligen inte som beganade ännu (ny modell 2004)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte lätt att gå på många av rekommendationerna då du har 50 kSEK att spendera. Jag tror någon sa det tidigare, att då motorn börjar få mer än 10 år på nacken har du reparationskostnader att vänta. Det brukar dock dyka upp objekt regelbundet med nyare motorer. Uthållighet rekommenderas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...