Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
theboat

Båthandlare säljer båt som "renoveringsobjekt", vanligt?!

Rekommendera Poster

Ha, ha!

Den 1 april skulle ju inte kännas så bra i det här fallet tycker jag.

 

Det jag menar är att det tydligt ska framgå vilket datum leveransen av den CE-märkta båten ska göras.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upprepar GÖSTAS!

Ett företag som är ifärd med att sätta en båt till försäljning har (om proffesionell) garanskat att kraven uppfylls.

Företaget uppger sig som proff. CE-märkningen är det första kriteriet! Att produkten uppfyller vad företaget lovar är det andra kravet. Att priset håller är det tredje.

Innan ovanstående krav kan uppfyllas skall inte produkten sättas till försäljning!

Man må vara VD eller va fa* som hellst men här har ju allting gått fel. Vad EMarin lovar håller inte. Må vara att misstaget begåtts på vilken nivå som hellst men det är EMarin som bär hundhuvudet! Sluta förklara och ge kunden produkten till utlovat pris, sjösatt och men garanti!

Därutöver föreslår jag att ni deklarerar att det förekom ett litet misstag, - de där 60,000 Kr skulle dras ifrån priset!

Detta står naturligtvis EMarin för, inte änkan...

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett intyg om överensstämmelse och/eller en CE-märkning är som någon tidigare skrivit inte klar innan "skylten är på plats" så att säga.

 

Att sälja något som fått "tummen upp" som om det redan är CE-märkt kan ju vara lite vanskligt och i alla fall skapar det förvirring om huruvida produkten är CE-märkt eller inte.

 

Tydligast är att skriva ett kontrakt där det framgår att produkten - i det här fallet båten - inte är CE-märkt vid kontraktsskrivandet, men att produkten ska vara CE-märkt vid leverans ex.vis 2016-05-02.

 

Mackey

 

Det var mitt förslag också men säljaren på emarin var väldigt bestämd när han vid ett flertal tillfällen sa att det ända sättet båten säljs på är som ett renoveringsobjekt! Det fanns inget annat alternativ. 

 

Och att emarin nu säger att de la fram två förslag är ren nonsens, jag tycker att de ska ta sitt ansvar i det här fallet. Be om ursäkt och göra rätt för sig alternativt överlåta försäljningen till ett annat bolag men framför allt sluta slingra sig runt saker och ting!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett intyg om överensstämmelse och/eller en CE-märkning är som någon tidigare skrivit inte klar innan "skylten är på plats" så att säga.

 

Att sälja något som fått "tummen upp" som om det redan är CE-märkt kan ju vara lite vanskligt och i alla fall skapar det förvirring om huruvida produkten är CE-märkt eller inte.

 

Tydligast är att skriva ett kontrakt där det framgår att produkten - i det här fallet båten - inte är CE-märkt vid kontraktsskrivandet, men att produkten ska vara CE-märkt vid leverans ex.vis 2016-05-02.

 

Mackey

 

Det var mitt förslag också men säljaren på emarin var väldigt bestämd när han vid ett flertal tillfällen sa att det ända sättet båten säljs på är som ett renoveringsobjekt! Det fanns inget annat alternativ. 

 

Och att emarin nu säger att de la fram två förslag är ren nonsens, jag tycker att de ska ta sitt ansvar i det här fallet. Be om ursäkt och göra rätt för sig alternativt överlåta försäljningen till ett annat bolag men framför allt sluta slingra sig runt saker och ting!

 

 

Så kommer det inte att fungera - det mest rätta i detta är om du gör rätt som köpare - och gör din affär med någon annan firma och köper en annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Betrfäffande Ce-märkning så är det inte Eriksson Marine som utför den utan som jag skrivit tidigare Marine Certification. Vid en Ce-märkning går man inte igenom och testar båttens funktioner utan man går igenom att båten uppfyller kraven för en Ce-märkning. Den genomgången har gjorts av Solna Marin (som arbetar år Marine Certification) på uppdrag av Marine Certification. Vi har fått tummen upp att båten uppfyller kraven.

 

Se även Solna Marins svar ovan.

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB 

 

 

Jag har tvingats grotta rätt mycket i CE-regelverket, då jag till stor del byggt min båt själv.

 

Det är givetvis helt riktigt att man inte kan veta så mycket om drivlinan fungerar innan båten sjösatts - trots ingående undersökningar av funktioner i samband med CE. Det har E-marin helt rätt i. Men att denna enda osäkerhet ger anledning att sänka båtens status till "renoveringsobjekt" när det kommer till skriftligt kontrakt skulle ge även mig dåliga vibbar. Håller ni inte med om det ?

 

Intressant också att båten faktiskt var "CE-märkt" redan innan, men E-marin ansåg denna vara fejk och behövde "märkas om". Det är säkert inget ovanligt och skulle kunna vara en korrekt bedömning. Änkan med båten i ladan (som f.ö. inte kan något om båtar) har alltså på inrådan av E-marin uppdragit åt S-marin att CE-godkänna båten - igen.

 

Men både S-marin och E-marin skriver i tråden att den i huvudsak varit ok och utan anmärkning. Man nämner "komplettering" men det kan inte varit några stora väsentligheter då de kunnat fixas på plats i ladan. Bra kan tyckas, men det innebär också att den stackars änkan - som inte kan något om båtar - på uppmaning av E-marin antagligen spenderat en massa pengar i onödan.

 

Intressant är också att E-marin samtidigt både diskvalificerar befintlig CE-godkännande och medan det nya ännu inte har dokumenten klara ändå vågar påstå "Denna båt är korrekt CE-märkt annars skulle vi inte sälja den"....

 

Är, var, kommer nog bli.... Äh, inte så petigt :lol:

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken, hur har det gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med viss risk ... så upprepar jag att den största komponenten man kollar vid CE-märkning är motorn. Om den uppfyller EU krav för CE märkning så är det största hindret övervunnet? Här undrar jag ju spontant om det är ägaren till båten som anses som importör och därmed är beställare av CE märkningen? I så fall har ju eMarin, om de förmedlar försäljningen, inget med den att göra.

 

Däremot, om firman säljer båten, förstår jag om de är lite noga med vilka ord de använder för att sälja en båt som inte är CE-märkt, ännu.

 

Och det fanns en tidigare gjord CE-märkning? Som inte var komplett?

Rörigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firmor som säljer och/eller förmedlar/mäklar båtar får inte sälja/förmedla båtar som inte är CE-märkta. Båtar som saknar CE-märkning och är satta på marknaden efter 1998 någon gång kan alltså bara säljas/köpas av privatpersoner utan inblandning av förmedlare/mäklare.

 

Den aktuella båten verkar just nu inte vara till försäljning. Kommer till bryggan i april står det.

 

Hur har det gått för theboat?

Någon båt köpt ännu?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firmor som säljer och/eller förmedlar/mäklar båtar får inte sälja/förmedla båtar som inte är CE-märkta. Båtar som saknar CE-märkning och är satta på marknaden efter 1998 någon gång kan alltså bara säljas/köpas av privatpersoner utan inblandning av förmedlare/mäklare.

 

Den aktuella båten verkar just nu inte vara till försäljning. Kommer till bryggan i april står det.

 

Hur har det gått för theboat?

Någon båt köpt ännu?

 

Mackey

 

Vi letar vidare, även om det är tråkigt att det inte gick att göra en schysst affär på båten som vi var intresserade av så har erfarenheten lärt mig mycket och det är positivt inför alla framtida båtköp =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått av CE märkning är att den utförs av auktoriserade firmor som sätter sitt namn på ansökan om märkningen eller så gör de hela underlagen som sedan skickas vidare för godkännande, då är det tex en privatperson som undertecknar ansökan. Sedan granskas underlagen i ansökan och vid godkännande så erhåller båten ett nummer som är unikt.

 

Det innebär att det finns ett register där båten har tilldelats ett nummer? Så om man som köpare ändå ä undrande om det finns en officiell och giltig CE märkning på båten - bara att kolla upp numret! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...