Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
theboat

Båthandlare säljer båt som "renoveringsobjekt", vanligt?!

Rekommendera Poster

 

Håller med MartinA, bäst för alla - inte minst Eriksson Marine Scandinavia AB - borde vara att företaget skriver några rader och förklarar eller ber om ursäkt för det som hänt.

 

Det är inte något konstigt med att det blir fel ibland eller att missförstånd sker, men det är bra om man får höra båda versionerna.

 

Att båten inte är CE-märkt verkar ju vara ställt utom allt tvivel, men resten har vi just nu bara TS version om. Det är inte så att jag misstror TS, men det är som sagt bra att höra även vad Eriksson Marine Scandinavia har att säga om detta.

 

Mackey

 

Hela inlägget kom av någon anledning inte med här kommer fortsättningen.

 

Hon beställde då omgående en CE-märkning av Marine Certification i Västerås, http://www.marinecer...ification.se/�(via Solna Marin som hjälper dem med arbetet). De har varit ute vid båten för flera veckor sedan och genomfört det som behöver göras på plats. Det enda som återstår är handlingarna från det kontrollerade godkända organet, som tex försäkran om överensstämmelse mm. Det tar ofta ett antal veckor innan det kommer. Båten säljs med en korrekt CE-märkning precis som alla båtar vi säljer. Båten kommer inte levereras innan dessa handligar är klara. Detta har vi varit väldigt tydliga med, så att något annat påstås tycker jag är båder orättvist och helt felaktigt. 

 

Så att vi säljer båtar som inte är CE-märkta är helt felaktigt. 

 

Som jag sade inlednigsvis så är det just i detta fall väldigt ovanliga och specifika förutsättningar, vilket vi också förklarat för spekulanten. 

 

Vi hjälper en änka att sälja sin framlidne makes båt. Hon vet i princip ingenting om båten och vad som gjorts under åren. 

 

 

·         Båten står förvarad i en lada mellan Uppsala och Tierp

·          Hon kan inte redogöra för vad som funkar eller inte på båten,  (normalt har en ägare ganska bra koll på               båten, vad som funkar och inte)vi kan inte helleri nuläget testa detta där den står på land. 

·         Båten har använts i varierande grad varje år som båten varit i deras ägo

 

·         Mycket lite är känt om underhållsarbeten på båten, en impeller för några år sedan är det enda bekräftade.

·         Rent visuellt ser alla komponenter ut att vara original, inga bytta delar.

·         Bälgen är slut, den byts innan sjösättning på vår uppmaning.

·         Motor och drev är nyservat också det ett krav från vår sida.

 

 

Vi har upplyst köparen om de specifika förutsättningarna för just detta köp att vi inte i dagsläget kan svara på exakt vad som fungerar och inte. Vi kan alltså i nuläget inte sälja båten med att allting fungerar för det vet vi inte, vilket vi också försökt förklara. 

 

Vi har förklarat att vi kan sälja denna på på två olika sätt, just med tanke på omsätndigheterna i detta specifika fall. 

 

1.       I nuläget när den står på land upplyser vi alla om att det är osäker funktion på denna båts utrustning och komponenter – ingen vet helt enkelt status och den går inte att kontrollera. Motor och drivlina ska fungera vid leverans och alla vitala funktioner. I och med att vi ger infon om osäker funktion upplyser vi också om att köptryggheten på övrig funktion och utrustning därmed minskar till just osäker funktion och får därför ses som ett renoveringsobjekt för dessa komponenter som vi ej kunnat testa. Priset är satt lägre än om all funktionalitet varit testad och verifierad. Vi har tidigare sålt liknande båtar för ca 50 000 mer än vad vi begär för denna. 

 

2.       Om båten inte säljs på land kommer den komma till Pampas senare i vår där vi går igenom den på sedvanligt sätt och upprättar en varudeklaration. Vi tar då bort den gamla ”på land”-annonsen. Beroende på vad som framkommer vid genomgången är det sannolikt att båten kommer ut till försäljning till ett högre pris. Marknaden betalar för denna båt i normalt skick/funktion c:a 50 000:- mer än det pris som båten har nu. Detta hos en handlare genomgången och klar med konsumentköplagens alla fördelar. Detta har vi informerat spekulanten om. 

 

Jag vill med detta ge en mer nyanserad bild av detta fall. Självklart är det väldigt olyckligt att en köpare upplever oss som oseriösa. Vi gör självklart fel ibland och i detta fall har vi uppenbart gjort fel så tillvida att vi inte lyckats förklara på ett tillräckligt bra sätt om de specifika förutsättningarna son råder i detta fall. Det är vi självklart ledsna för och ber om ursäkt för om det blivit fel i vår kommunikation någonstans. 

 

Om någon vil har mer information är ni väldigt välkomna att ringa mig på 08-730 50 20.

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB

 

 

Detta har inte kommunicerats med oss men man kan känna att det bör stå i annonsen att detta är ett pris som gäller vid köp av en totalt okontrollerad båt på land för ni måste själva hålla med om att annonsen i dagsläget är otroligt missledande med tanke på att ni skriver på er hemsida att alla båtar är alltid ordentligt genomgångna av erfarna mekaniker vid leverans! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser Emarins svar om änkan som äger båten kan inte låta bli att tänka på ett citat från en gammal Kalle Anka tidning där en båtförsäljare erbjuder en båt  till Farbror Joakim med orden "Den ägdes av en gammal dam som bara satt och stickade i den". Skall se om jag hittar den tidningen :)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det här betyder INGEN GARANTI.

 

Risken är också att de känner till fel på båten. Kanske dags att dra sig från affären ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Matte här.

Då The Boat verkar fått det mesta om bakfoten så måste jag tillslut svara ang CE märkningen.

jag äger företaget Solna Marin AB som i Februari fick i uppdrag av änkan att utföra Kontroll och komplettering av den berömda Regalen.

Detta är utfört för flera veckor sedan, efter detta har Marin Certifikation varit på plats och godkänt båten,så inom ca 3 veckor kommer alla papper

Från kontroll organet i Holland. Så båten är i allra högsta grad CE Märkt och klar för försäljning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har full respekt för att du inte tycker vi är tydliga, kommunikation är svårt och i ditt fall har vi inte lyckats. Våra Blocket-annonser är till stora delar standardiserade, vi lägger ut väldigt många annonser och försöker ha en en bra mall. Vi gör på inget sätt gällande att annonserna innehåller all information om den aktuella båten. I detta fall börjar annonstexten med ring för mer information. Vi länkar även till vår egen webbplats med hänvisning att det där finns ytterligare information. 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till som jag missade:

 

Det antyds att vi inte gör kontroller på de båtar vi säljer. Det påstår jag är helt felaktigt. Vi går igenom utrustning och provkör båtarna, en mekaniker går igenom och kontrollerar drivlinan. Jag vågar påstå att vi gör mycket omfattande kontroller innan båtarna levereras, så omfattande att vår försäkringspartner låter oss som enda ombud i hela landet nyteckna maskinskadeförsäkring på båtar upp till 13 år gamla. Det skulle de naturligtvis inte medge år efter år om de inte såg att vi minskat deras risk med våra kontroller och åtgärder jämfört med exempelvis båtar på privatmarknaden. 

 

Återigen theBoat, jag vet att du är besviken på oss, och vi beklagar detta.

 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen!

 

Jag har full respekt för att du inte tycker vi är tydliga, kommunikation är svårt och i ditt fall har vi inte lyckats. Våra Blocket-annonser är till stora delar standardiserade, vi lägger ut väldigt många annonser och försöker ha en en bra mall. Vi gör på inget sätt gällande att annonserna innehåller all information om den aktuella båten. I detta fall börjar annonstexten med ring för mer information. Vi länkar även till vår egen webbplats med hänvisning att det där finns ytterligare information.

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia

Nu tycker jag du håller på att trassla in dig i något...

 

Så här står det bl.a. i annonsen på er webbplats http://www.emarin.se/bat/812/Regal-2665-Commodore-2003

 

Alltid hos Eriksson Marine Scandinavia

checkmark.png Varudeklarerade båtar

Du vet alltid vad du köper

 

Det ståt inget om att båten säljs i något annat skick än varudeklarerat.

Jag bifogar annonsen i sin helhet som pdf.

 

Något har definitivt gått fel från båda parter.

 

Mackey

Regal-2665-Commodore-2003.pdf

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Matte för att du tydliggör det hela med CE-märkningen, du har tydligen mer info kring detta än själva företaget som sköter förmedlingen för vi fick som sagt höra att det kunde dröja upp till 6 mån.

 

Men vad gäller att ha fått saker om bakfoten så kan du omöjligt avgöra den saken med tanke på att vi aldrig har vare sig träffats eller pratat tidigare och du har ingen som helst aning om vad emarin  faktiskt har sagt och lovat oss gällande affären och bör därmed inte yttra dig om den saken. Men om det nu är på det viset så är vi fler som fått det "om bakfoten" med tanke på att vi är flera som varit i kontakt med emarin gällande detta och blivit missledda.

 

Emarin har varit oärliga i processen och nu försöker de snygga till situationen genom att dra in kollegor som kan gå i god för de, det är tråkigt att man som företag försöker sätta sig på privatpersoner istället för att göra rätt för sig. Men jag har varit fullt ärlig i att berätta hela händelseförloppet precis som det har gått till och mitt syfte har varit att hjälpa andra som går i tankarna om att köpa båt till att vara uppmärksamma!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till som jag missade:

 

Det antyds att vi inte gör kontroller på de båtar vi säljer. Det påstår jag är helt felaktigt. Vi går igenom utrustning och provkör båtarna, en mekaniker går igenom och kontrollerar drivlinan. Jag vågar påstå att vi gör mycket omfattande kontroller innan båtarna levereras, så omfattande att vår försäkringspartner låter oss som enda ombud i hela landet nyteckna maskinskadeförsäkring på båtar upp till 13 år gamla. Det skulle de naturligtvis inte medge år efter år om de inte såg att vi minskat deras risk med våra kontroller och åtgärder jämfört med exempelvis båtar på privatmarknaden. 

 

Återigen theBoat, jag vet att du är besviken på oss, och vi beklagar detta.

 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinav

 

Det gör ni säkert men du skrev i ett tidigare inlägg att ett av säljalternativen som du hade presenterat var att sälja båten på land utan kontroller till priset av 299,000kr. Detta har aldrig  kommunicerats fram vare sig i annonsen eller muntligt vilket är missledande med tanke på att ni skriver att "ALLA" båtar går igenom den så kallade kontrollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej The boat

Bakfoten menade jag ang CE märkningen.

Då det uppenbarligen togs från luften att den inte var gjord eller att båten inte fick säljas.

Lycka till med nästa köp, det är snart sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej The boat

Bakfoten menade jag ang CE märkningen.

Då det uppenbarligen togs från luften att den inte var gjord eller att båten inte fick säljas.

Lycka till med nästa köp, det är snart sommar

Hej Martin, 

 

I så fall är det Emarin som fått det om bakfoten då min information kommer direkt ifrån våra möten och de har inte kunnat ge några som helst besked om vare sid status för färdigställning av certifieringen eller vad som behövs eller har åtgärdats. 

 

Men tack, jag ser fram emot en härlig båtsäsong! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ny här på forumet. Och halkade in på denna diskussion. Jag och min sambo har tänkt köpa båt nu i sommar. Har tittat en del hos handlare... Tycker att det känns väldigt otryggt att om det skulle hända något med båten vi köper, Så håller ni båthandlare varandra om ryggen. känns inte så seriöst!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Princess42!
Välkommen till MG.

 

Ibland hettar det till, vilket jag tycker är nyttigt för branschen. Min pappa var i båtbranschen i alla sina år så jag har en del inblick i branschen även om jag aldrig varit nära båtbranschen själv.

 

Det är inte särskilt vanligt att diskussionerna går höga om en handlare på det här viset, men det händer.

 

Jag tror du i 99 fall av hundra - eller 999 fall av 1000 - kan känna dig trygg, men det skadar inte att googla på de handlare/mäklare du funderar på att kontakta.

 

Lycka till med nästa båtköp.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hej igen!

 

Jag har full respekt för att du inte tycker vi är tydliga, kommunikation är svårt och i ditt fall har vi inte lyckats. Våra Blocket-annonser är till stora delar standardiserade, vi lägger ut väldigt många annonser och försöker ha en en bra mall. Vi gör på inget sätt gällande att annonserna innehåller all information om den aktuella båten. I detta fall börjar annonstexten med ring för mer information. Vi länkar även till vår egen webbplats med hänvisning att det där finns ytterligare information.

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia

Nu tycker jag du håller på att trassla in dig i något...

 

Så här står det bl.a. i annonsen på er webbplats http://www.emarin.se/bat/812/Regal-2665-Commodore-2003

 

Alltid hos Eriksson Marine Scandinavia

checkmark.png Varudeklarerade båtar

Du vet alltid vad du köper

 

Det ståt inget om att båten säljs i något annat skick än varudeklarerat.

Jag bifogar annonsen i sin helhet som pdf.

 

Något har definitivt gått fel från båda parter.

 

Mackey

 

Hej Mackey, 

 

Det hela är väldigt enkelt. Jag ska försöka beskriva hela händelseförloppet på tydligast sätt.

 

1. jag ringer emarin och vill veta mer om båten, vi bokar tid för visning men inget sägs om att det säljs på land för 299k alternativt sjösatt och kontrollerad för 360k.

 

2. Vi åker till uppsala för att se båten och möts av Johan, min sambo frågar då varför det står i annonsen att båten finns i solna när den egentligen står i uppsala varpå johan svarar att "alla båtar levereras fullt kontrollerade, servade och sjösatta i pampas marina. Inte heller nu nämns något om att det då kostar 360t istället för 299t.

 

3. vi hör av oss dagen efter visningen och vill köpa båten, då säger Johan som hastigast att båten kommer säljas som renoveringsobjekt varpå jag startar tråden för att det kändes märkligt.

 

4. vi åker till Emarins kontor för att titta igenom avtalet och då kommer det fram av den ansvariga säljaren att status på ce-märkning är okänt och att det ÄNDA sättet båten säljs på är som renoveringsobjekt. Inget sägs här heller om att båten går att köpas kontrollerad för 360k. 

 

5. jag blir kontaktad av en person som säger att jag har missförstått hela situationen och att båten säljs som renoveringsobjekt för att den står på land just nu och att emarin inte haft möjlighet att kontrollera den men att man självklart kan vänta och få den kontrollerad och sjösatt med varudeklaration. 

 

6.  Jag ringer tillbaks till emarin för att säga att jag fortfarande är intresserad och får till svar "Men jag har ju sagt till dig att båten kommer i så fall att kosta 60k mer". Detta var första gången jag någonsin fick höra om att båten skulle kostat 60K mer därför känns tycker jag att emarin har varit oärliga och skött hela kontakten på ett oseriöst sätt. 

Redigerad av theboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey!

 

Det jag menar är att det känns olustigt att Matte på Solna Marin kan vara så säker på att TS har fått allting om bakfoten om han aldrig varit närvarande när affären om båten hos E-marin har diskuterats. För det finns faktiskt en chans att kunden i detta fall blivit miss ledd med tanke på din PDF och det jag läst. Det får mig att ifrågasätta hur ärliga och tryggt det är att köpa med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är märkligt. Antingen har kunden avsiktligt blivit missledd eller så beror det hela på att två parter har missförstått varandra, dessvärre inte helt ovanligt.

 

Som sagt, om du googlar så får du ofta reda på en del nyttig info eller fråga här på MG.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, det ska jag!

 

Ska jag vara helt ärlig så hade jag nog också "miss uppfattat" E-marins annons i så fall. Hade aldrig betalat 299 000kr för ett renoverings objekt. Eller för att sen få den godkänd för 360 000kr när det står 299 000kr i annonsen. Känns som att det inte är vad dom lovar.. När det även står att alla båtar dom säljer är godkända å klara vid köp.

 

Men det jag egentligen reagerade på var att när det väl hettade till i denna diskussion så höll handlare varandra om ryggen. Även fast dom tydligen ej var där..och det kändes väldigt oseriöst!

 

Ha en fin båtsommar!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dett är en tråkig historia med 3 förlorare. Theboat går miste om en båt han uppenbarligen ville köpa, emarin får sig en törn av kritiken och änkan står med en numer svårsåld båt. Mest synd om henne, hon förlorade inte bara sin man, hon kan komma få problem att bli av med den sammes

båt.

 

Theboat har gjort sin poäng klar och riktat kritik mot emarin, som i sind tur tagit sitt ansvar och förklarat sin synpunkt på händelerna.

Jag föreslår därmed att denna tråden raderas av respekt för änkan, emarin, och framtida köpare gällande båt.

 

Övertygad av att emarin kommer kontrollera och sälja denna båt sjösatt enligt konstens alla regler framöver, vilket förmodligen alla önskar. Denna tråd försvårar en sådan affär.

 

Det är min uppfattning. Ha det gott alla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt utanför diskussionen  men tittade på deras sida angående priser såg att swedbank räknade lånen på 20 år är detta vanligt att man köper båtar på dessa villkoren? inte vill man dras med ett lån på en båt i 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt utanför diskussionen  men tittade på deras sida angående priser såg att swedbank räknade lånen på 20 år är detta vanligt att man köper båtar på dessa villkoren? inte vill man dras med ett lån på en båt i 20 år.

Det är inte så konstigt - gemene man verkar inte kunna räkna - många ser till månadskostnaden, inte till totala kostnaden. 

 

Goda vänner som driver bilbutik, många som kommer inte och bara pratar månadskostnad, ser inte alls till totalkostnaden.. 

 

Hade folk generellt räknat så hade mycket sett annorlunda ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt utanför diskussionen  men tittade på deras sida angående priser såg att swedbank räknade lånen på 20 år är detta vanligt att man köper båtar på dessa villkoren? inte vill man dras med ett lån på en båt i 20 år.

Det är inte så konstigt - gemene man verkar inte kunna räkna - många ser till månadskostnaden, inte till totala kostnaden. 

 

Goda vänner som driver bilbutik, många som kommer inte och bara pratar månadskostnad, ser inte alls till totalkostnaden.. 

 

Hade folk generellt räknat så hade mycket sett annorlunda ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med friskrivande av ansvar när det gäller försäljning av egendom som ägs av dödsbo händer faktiskt inte så sällan.

 

Ett exempel: En nära vän var för några år sedan intresserad av en fastighet som var till salu. Av annonsen framgick att fastigheten såldes med friskrivningsklausul. Vi tittade på fastigheten och vid visningen närvarade säljaren som vid detta tillfälle även representerades av mäklaren och advokaten som hade hand om dödsboet.

 

Jag ifrågasatte friskrivningsklausulen och fick svaret av advokaten att det är gängse praxis att nyttja friskrivningsklausul när dödsbo är säljare av fast egendom och dyrare kapitalvaror. Detta eftersom ingen med säkerhet kan besvara samtliga frågor på ett juridiskt korrekt sätt. Vilket i sig är logiskt. Därför bör köparen vid sådana tillfällen noggrant besikta objekten. 

 

I dödsboet ingick även en båt som dock inte hade annonserats ut ännu. Även båten skulle säljas med friskrivningsklausul. Köpare blev så småningom en annan person men såväl fastighet som båt såldes med friskrivningsklausul, så att säga "i befintligt och av köparen godkänt skick".

 

I ovan nämnda fall var dock informationen om förutsättningarna glasklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reagerar på att E-marin friskt blandar påståendena att båten är CE-godkänd med att den kommer att bli det.

En båt är inte CE-godkänd förrän alla papper är klara och påskrivna. Spelar ingen roll att det upplevs "gå bra" (E-marins version) eller att man håller på. Alla vet att det kan strula in i det sista

 

Sedan verkar det vara oomstritt att man försökt skriva kontrakt, dvs sälja båten innan godkännandeprocessen är formellt klar. Då är den inte CE-godkänd och ingen vet säkert om den kommer bli det eller när.

 

E-marins svar slirar fortfarande runt kring detta även i VD:ns försvarsinlägg. Och då är det inte orimligt att det kan sliras lite på andra områden när pressen inte är så stor, såsom TS upplevt det.

 

Valsen med änkan låter bekant. Men ett företag som förmedlar på detta sätt har ju detta som vardagsmat, så vad är problemet ?  Att den står i en lada och de inte har tittat på den eller har någon som kan berätta om båten är ju struntprat - ett förmedlingsföretag som är seriöst går ändå inte på hörsägen utan bildar sig en egen uppfattning. Det är ju det som skall vara tryggheten för kunden.

 

Inte förtroendeingivande....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Försökte redigera inlägget ovan, men det gick inte att spara.

 

Reagerar också på att båten å ena sidan har okänd status för båtfirman "för den står i en lada hos en änka" o.s.v. samtidigt som företagen påstår sig i princip ha slutfört en CE-godkännandeprocess på samma båt.

 

Genomfört en komplett CE men fortfarande utan att veta något om båten ?  Näääää....

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det kommer synpunkter och varningar när känslan av oseriös ploppar upp. Många företag skulle samla poäng och förmodligen må bättre av att ta till sig utrycken kundservice och seriös/ärlig.

Förmodligen bra och lönsamt.

Problemet med detta objekt är väl lättlöst, att bara låta det vara, det lär väl inte vara den enda jänki-båten på marknaden.

Kommer faktiskt på mej själv ha hittat enppositiv grej med sociala medier. Om sånt här kommer ut effektivt kan det ju ha en positiv inverkan (hjälpa till att sopa bort skitföretag)

Nästan så "man" går i fejsbook eller dyl. -öppnar-tankar.. men e nog för lat.. googlar väl fram omdömen om jag behöver eller spontanköper första bästa, som vanligt, tar reda på efteråt, åxå som vanligt, vad jag ville ha.

Spontanparasit... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reagerar på att E-marin friskt blandar påståendena att båten är CE-godkänd med att den kommer att bli det.

En båt är inte CE-godkänd förrän alla papper är klara och påskrivna. Spelar ingen roll att det upplevs "gå bra" (E-marins version) eller att man håller på. Alla vet att det kan strula in i det sista

 

Sedan verkar det vara oomstritt att man försökt skriva kontrakt, dvs sälja båten innan godkännandeprocessen är formellt klar. Då är den inte CE-godkänd och ingen vet säkert om den kommer bli det eller när.

 

E-marins svar slirar fortfarande runt kring detta även i VD:ns försvarsinlägg. Och då är det inte orimligt att det kan sliras lite på andra områden när pressen inte är så stor, såsom TS upplevt det.

 

Valsen med änkan låter bekant. Men ett företag som förmedlar på detta sätt har ju detta som vardagsmat, så vad är problemet ?  Att den står i en lada och de inte har tittat på den eller har någon som kan berätta om båten är ju struntprat - ett förmedlingsföretag som är seriöst går ändå inte på hörsägen utan bildar sig en egen uppfattning. Det är ju det som skall vara tryggheten för kunden.

 

Inte förtroendeingivande....

 

Hej

 

Betrfäffande Ce-märkning så är det inte Eriksson Marine som utför den utan som jag skrivit tidigare Marine Certification. Vid en Ce-märkning går man inte igenom och testar båttens funktioner utan man går igenom att båten uppfyller kraven för en Ce-märkning. Den genomgången har gjorts av Solna Marin (som arbetar år Marine Certification) på uppdrag av Marine Certification. Vi har fått tummen upp att båten uppfyller kraven.

 

Se även Solna Marins svar ovan.

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En osmaklig (men troligtvis helt laglig) aspekt med Emarins presentation av båten, om vi bortser från alla vackra ord om genomgång av erfarna mekaniker, är det fotografi som visas av båten på Emarins hemsida, en sjösatt båt som vackert ligger vid bryggan. Den självklara slutsatsen blir för spekulanten att det är en "färdig" sjösättningsklar båt man köper för det priset som syns i presentationen, bara tanka och dra på gasen.

 

Hade bilden föreställt båten stående i en lada så hade annonsen rimligtvis tolkats att det är en båt ute i en lada som man förmedlar.

 

Alla har ju naturligtvis rätt att bilda sig en egen uppfattning utav denna långa och lärorika tråd, men för mig känns det fallet ganska självklart som ett GDG (Går Det så Går det) fall, som helt enkelt inte gick.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett intyg om överensstämmelse och/eller en CE-märkning är som någon tidigare skrivit inte klar innan "skylten är på plats" så att säga.

 

Att sälja något som fått "tummen upp" som om det redan är CE-märkt kan ju vara lite vanskligt och i alla fall skapar det förvirring om huruvida produkten är CE-märkt eller inte.

 

Tydligast är att skriva ett kontrakt där det framgår att produkten - i det här fallet båten - inte är CE-märkt vid kontraktsskrivandet, men att produkten ska vara CE-märkt vid leverans ex.vis 2016-05-02.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...